الهه محمدی خبرنگاری که از خاکسپاری مهسا امینی نوشت پس از ۹ ماه حبس،‌ غیرعلنی محاکمه شد

الهه محمدی خبرنگاری که از خاکسپاری مهسا امینی نوشت پس از ۹ ماه حبس،‌ غیرعلنی محاکمه شد

دسته‌بندی نشده

اولین جلسه محاکمه الهه محمدی،‌ خبرنگار روزنامه هم‌میهن، به طور غیرعلنی اما با حضور وکلای انتخابی او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. وکیل او جلسه اول دادگاه را «مثبت» ارزیابی کرد.‌

امروز دوشنبه ۸ خرداد، شهاب میرلوحی، وکیل الهه محمدی،‌ جلسه اول دادگاه را «مثبت» ارزیابی کرد اما توضیحات بیشتری نداد و گفت که زمان جلسه بعدی دادگاه هنوز اعلام نشده است.

فردا، سه‌شنبه ۹ خرداد، قرار است اولین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق هم پس از ۹ ماه حبس او در همین شعبه دادگاه انقلاب تهران برگزار شود.

این دو روزنامه نگار به دلیل تهیه گزارش از مرگ مهسا امینی،‌ در زمان بازداشت بوسیله گشت ارشاد و خاکسپاری او از پاییز سال گذشته بازداشت و زندانی هستند.

مینا اکبری، روزنامه‌نگار در توییتی از تجمع تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی به همراه خانواده الهه محمدی در مقابل ساختمان دادگاه در خیابان معلم تهران خبر داد. او نوشت: «الهه را ساعت ۹و۴۰ دقیقه با ماشین ونی با شیشه‌های سیاه آوردن اما اجازه ندادن کسی به ماشین نزدیک شود.»

او نوشت: «یک لحظه فقط توانستم صورت الهه را ببینم؛ پر از اعتماد به نفس و قدرتمند و آن لبخند زیبا که خیال همه را راحت کرد که ۹ ماه بازداشت هرگز نتوانسته او را از پای در آورد. الهه تنها با حضور قاضی، وکیل و البته دوربین خبرگزاری قوه‌قضاییه از خودش در برابر اتهامات انتسابی دفاع کرد.»

بر اساس مشاهدات خانم اکبری: «ساعت ۱۱و۴۵ دقیقه وکیل الهه از دادگاه خارج شد و جلسه را خوب و دفاعیات الهه را فوق‌العاده دقیق و مناسب ارزیابی کرد. هنوز تاریخ برگزاری جلسه بعدی دادگاه اعلام نشده و الهه بدون آنکه خانواده و دوستانش را حتی برای یک لحظه از پشت شیشه سیاه ماشین ببیند به اوین بازگردانده شد.»

وکلای انتخابی الهه محمدی و نیلوفر حامدی برای اولین بار دیروز،‌ یکشنبه ۷ خرداد موفق به ملاقات حضوری با موکلان خود شدند.

این دو با اتهاماتی از جمله «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» رو‌به‌رو شدند؛ در حالی‌که مدیران مسئول روزنامه‌هایی که این دو در آنها کار می‌کردند بارها گفتند که تهیه این گزارش‌ها با تایید آنها بوده است.

«به وکلا اجازه صحبت داده نشد»

آقای میرلوحی به روزنامه هم‌میهن گفته است که در جلسه اول دادگاه به وکلای پرونده اجازه صحبت داده نشد.

به علاوه او گفت که فرصت داده شده برای مطالعه پرونده متناسب با حجم آن نبود و وکلا نتوانستند مطالعه کاملی از پرونده داشته باشند.

او گفت: «فقط توانستیم یک بار موکل را ملاقات کنیم، آن هم در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت تا جلسه رسیدگی زمان داشتیم.»

آقای میرلوحی گفت: «جلسه رسیدگی با یک ساعت تاخیر برگزار شد ولی در تمام طول جلسه به وکلا فرصت هیچ دفاع و یا بیان هیچ مطلبی داده نشد.»

او گفت: «ما ایرادات شکلی مهم و جدی در پرونده داشتیم؛ به عنوان مثال، از نظر ما دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و پرونده باید در دادگاه صالح (دادگاه کیفری ۱) و با حضور هیات منصفه و به صورت علنی رسیدگی شود.»

او اضافه کرد: «برخی حقوق مسلم موکل نقض شده بود، ادعاهای نادرستی در پرونده بود، موکل به مدت طولانی در سلول انفرادی بازداشت شده بود، موکل (که یک خبرنگار شناخته شده است) هشت ماه است که بدون هیچ توجیه منطقی و قانونی در بازداشت موقت به سر می برد و… اما جالب اینجاست که ریاست دادگاه اصلا به ما اجازه بیان ایرادات شکلی را هم نداد.»

او گفت که به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه به خانواده خانم محمدی اجازه حضور داده نشد اما چند نفر جلسه را فیلمبرداری می‌کردند.

اولین دادگاه الهه محمدی، خبرنگاری که مراسم خاکسپاری مهسا امینی را در سقز برای روزنامه هم‌میهن گزارش کرده بود دوشنبه ۸ خرداد برگزار شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اتهام همکاری این دو خبرنگار با آمریکا را رد کرده است.

روی جلد هم میهن

منبع تصویر،EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر،روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران و جهان بارها به اتهامات وارد شده به الهه محمدی و نیلوفر حامدی اعتراض کردند

روزنامه هم‌میهن: دادگاه علنی حق عمومی است

همزمان با دادگاه الهه محمدی،‌ روزنامه هم‌میهن امروز با بازنشر گزارش او از خاکسپاری مهسا امینی در سقز در توییتی بار دیگر تاکید کرد که این گزارش به سفارش این روزنامه تهیه شده بود.

سرمقاله شماره امروز این روزنامه هم به محاکمه این خبرنگار اختصاص داشت و بار دیگر بر ضرورت علنی بودن دادگاه این دو خبرنگار تاکید کرده است.

در این سرمقاله به اصول قانون اساسی ایران اشاره شده و با تاکید بر ضرورت رسیدگی علنی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی با حضور هیئت منصفه آمده که «حق همکاران روزنامه‌نگار در برگزاری علنی دادگاه انکارناپذیر است.»

در پی اعلام زمان محاکمه، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و هزاران روزنامه‌گار و فعال سیاسی و مدنی در ایران و سراسر جهان خواستار برگزاری دادگاهی «عادلانه و علنی» با حضور وکلای انتخابی متهمان شدند تا فرصت دفاع علنی از آن‌ها فراهم شود.

روزنامه هم‌میهن در سرمقاله خود نوشت: «علنی بودن دادگاه، نه فقط حق متهمان است، بلکه فراتر از آن، حق جامعه نیز است. زیرا شهروندان و روزنامه‌نگاران علاقه‌مند هستند بدانند که مصداق‌های عناوین مجرمانه چیست تا پس از این کسی مرتکب آنها نشود.»

این روزنامه نتیجه‌گیری کرده که اگر دادگاهی به هر دلیلی علنی نشود ممکن است به این معنا باشد که «دادگاه اعتماد کافی به پرونده و حکم احتمالی خود ندارد و این حقیقتی است که افکار عمومی متوجه آن می‌شوند.»

پیشتر فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران،‌ که یک نهاد بینالمللی مدافع روزنامه‌نگاران در جهان است با اشاره به ۹ ماه زندان «ناعادلانه» نیلوفر حامدی و الهه محمدی که به دلیل انجام وظیفه خود بازداشت شده‌اند، در مورد صدور احکام سنگین علیه متهمان هشدار داد.

در این بیانیه ‌آمده است: «متأسفانه در سال‌های اخیر روال موجود به گونه‌ای بوده است که این نوع محاکمات به صورت غیرعلنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود؛ روشی که از اطلاع عموم از جزئیات جلسه و صحت موضوع جلوگیری می‌کند.»

محاکمه به «جرم تهیه گزارش» در حالی‌ که خبری از محاکمه عاملان مرگ مهسا نیست

عکس از توییتر سعید پارسا

منبع تصویر،@PARSAEE_D

توضیح تصویر،الهه محمدی و خواهر دوقلویش الناز محمدی؛ الناز محمدی هم خبرنگار است و نوشته که نتوانسته امروز در کنار خواهرش و« قوت قلب» او باشد/ عکس از توییتر سعید پارسایی همسر الهه محمدی

الناز محمدی، خواهر دوقلو الهه محمدی که او هم روزنامه نگار است،‌ در توییتی از اینکه نتوانسته در جلسه محاکمه در کنار خواهرش باشد ابراز تاسف کرد: «پرنده کوچک زیبای اسیر من، خواهر شریف و توانای من، امروز بدون آنکه بتوانیم در جلسه دادگاه کنارش و قوت قلبش باشیم، در جلسه‌ای غیرعلنی محاکمه شد.»

او پیشتر به عنوان دبیر گروه اجتماعی روزنامه هم میهن از طرف خودش و مسئولان روزنامه شهادت داده بود که الهه محمدی از سوی این روزنامه برای تهیه گزارش به سقز فرستاده شده است.

او نوشته بود: «خواهرم الهه محمدی، خبرنگار روزنامه رسمی داخل ایران است و با مجوز رسمی روزنامه، با اجازه آن و هزینه روزنامه هم‌میهن به سقز سفر کرد و گزارشهایش را برای همین رسانه رسمی فرستاد. من، دبیر گروه اجتماعی این روزنامه و همه مسئولان آن به این موضوع شهادت می‌دهیم و به شرفمان قسم می‌خوریم.»

سعید پارسایی،‌ همسر الهه محمدی هم در توییتی از کسانی که طی ۸ ماه گذشته از او و همسرش حمایت یا ابراز محبت کردند قدردانی کرد.

او نوشت: «ماه‌هاست شرمنده ایم، شرمنده همه مردمی که من و الهه محمدی را از هر طریقی که ممکن بود مورد محبت‌هایشان قرار دادند. قدردان‌تان هستیم.»

آقای پارسایی در یک رشته توییت با عنوان «برای روزنامه‌نگاری» نوشت: «از ساعت ۹ صبح دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲، در میان رشته‌کوه‌های البرز، پای دماوند، آنجا که شاعر به آن می‌گوید قلب فسرده زمین، درتهران، روزنامه‌نگاری قضاوت می‌شود، پس سفره کوچک دلش را پهن می‌کند وسط میدان و با تعجب می‌گوید که چرا؟»

او در بخشی از این رشته توییت خود ابراز امیدواری کرده: «خوب می‌دانیم که امروز نه تنها رسانه‌ها و میزان عملکرد به رسالت حرفه‌ای‌شان، بلکه عملکرد همه آنان که مسئولیتی حتی کوچک دارند، مدت‌هاست در بوته نقد ونظارت دقیق‌تر مردم قرار گرفته است. امروز آیا با رفتن آفتاب، مردم با شنیدن خبری خوش، اندکی از غم‌هایشان را زمین می‌گذارند.»

سعید دهقان، حقوقدان و وکیل هم در توییتی اتهامات عنوان شده علیه این روزنامه نگاران را به زبان دیگری نوشت: «نیلوفر حامدی و الهه محمدی به اتهاماتی محاکمه می‌شوند که کمتر ترجمه شده: ۱- نشر اکاذیب؛‌ انتشار واقعیات ۲- تشویش اذهان عمومی؛ روشنگری ملی ۳- تبلیغ علیه نظام؛ نقد به نفع ملت ۴- اجتماع و تبانی علیه امنیت نظام؛ هم‌اندیشی برای امنیت مردم ۵-همکاری با دول متخاصم؛ ارتباط با دنیای آزاد»

نیلوفر قدیری، روزنامه نگار که مدتی سردبیر روزنامه همشهری بود در توییتی نوشت: «هیچ دادگاهی برای عوامل کشته شدن مهسا امینی برگزار نشده و هیچ کس هم تحت پیگرد نیست. اما خبرنگاری فقط به جرم تهیه گزارش از خاکسپاری و خونواده داغدار اون دختر جوان‌مرگ بیچاره، امروز محاکمه می‌شود.»

پیشتر صالح نیکبخت، حقوقدان و وکیل باسابقه دادگستری که وکالت خانواده مهسا (ژینا) امینی را نیز برعهده دارد محاکمه الهه محمدی و نیلوفر حامدی را یکی از عجیب‌ترین دادگاه‌های ایران بعد از دادگاه‌های خلخالی دانست چون «متهمین جز اینکه گزارش‌هایی را در مورد مرگ طبق رسالت حرفه‌ای خود منتشر کردند، هیچ اقدامی نداشتند.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها