واکنش‌ها در ایران و جهان به اعدام محکومان «خانه اصفهان»؛ تجمع‌های اعتراضی در اصفهان، تهران، کرج و زاهدان

واکنش‌ها در ایران و جهان به اعدام محکومان «خانه اصفهان»؛ تجمع‌های اعتراضی در اصفهان، تهران، کرج و زاهدان

اخبار ویژه نقض حقوق بشر

توضیح ویدئو،تجمع اعتراضی در اصفهان

اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی موجی از محکومیت داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته است. کمی پس از اعدام آنها شماری از معترضان از پنجره و پشت‌بام شعار داده و در زاهدان نیز در تظاهرات هفتگی پس از نماز جمعه شعارهایی داده شده است. در ساعت‌های اولیه شب هم تجمع‌های در تهران و اصفهان شکل گرفت.

علاوه بر شهرهای ایران، این اعدام‌ها با محکومیت بین‌المللی همراه بوده است.

وزارت‌خارجه‌های آمریکا و هلند به همراه چندین کشور و مقام دولتی دیگر اعدام این سه نفر را که در جریان سرکوب‌های شدید و خونین اعتراضات سراسری سال گذشته بازداشت شده بودند، محکوم و حکومت ایران را به «وحشی‌گری» متهم کرده‌اند.

در اصفهان تجمعی با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «قسم به سربداران، ایستاده‌ایم تا پایان» شکل گرفت.

معترضان در خیابان ستار خان تهران شعار دادند: «اگر با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته می‌شیم.»

«فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» هم از دیگر شعارهای این تجمع‌ها بوده است. در صادقیه تهران هم معترضان شعار دادند «اصفهان، اصفهان، تسلیت، تسلیت».

تجمع مشابهی هم از گوهردشت کرج گزارش شده است.

در اولین ویدئوهای این تجمع‌ها، که «وحیدآنلاین» و «+۱۵۰۰تصویر» منتشر کردند، جمعیت انبوهی دیده نمی‌شد.

در زاهدان معترضان نیروهای نظامی و شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران را با نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) مقایسه کردند و شعار دادند: «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی».

آنها همچنین با گرامیداشت قربانیان خشونت حکومت گفتند: «برادر شهیدم، خونت رو پس می‌گیرم.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از توسل حکومت به مجازات مرگ انتقاد کرد و گفت: «با اعدام نمی‌توان جلوی یک ملت را گرفت.»

توضیح ویدئو،در تجمع زاهدان هم علیه اعدام شعار دادند

خاکسپاری صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، سه محکوم پرونده خانه اصفهان، به سرعت و با تدابیر امنیتی در سه نقطه جداگانه انجام گرفته و گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی مانع از جمع شدن مردم بر مزار مجید کاظمی شده‌اند.

تصاویری هم از استقرار خودروهای یگان ویژه در اطراف مزار او منتشر شده است.

صبح امروز ویدئوهایی که از تهرانسر، شهرک نگین غرب و شهرک اکباتان همرسانی شد صدای معترضان شنیده می‌شود که شعار می‌دادند: «مرگ بر جمهوری اعدامی».

شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» نیز علیه رهبران جمهوری اسلامی شنیده ‌شد.

معمولا شعار از پشت‌بام و پنجره در اعتراضات شبانه داده می‌شد و این نمونه نادری بود که در روز روشن چنین شکلی از اعتراض رخ داد.

از چند شهر، از جمله مشهد، خبر می‌رسد که شعارهای اعتراضی با فرا رسیدن شب دوباره از پنجره‌ها و پشت‌بام‌های بعضی خانه‌ها بلند شده است.

توضیح ویدئو،معترضان در ستار خان تهران شعار دادند: «اگر با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته می‌شیم.»

فعالان سیاسی و مدنی در ایران واکنش‌های گسترده‌ای به این اعدام‌ها داشته‌اند.

حسین رونقی در توییتر به زبان انگلیسی و خطاب به مخاطبان بین‌المللی نوشته: «سه معترض از قیام اخیر، «بچه‌های ایران» امروز صبح از طریق اعدام به قتل رسیدند. آیا هیچ کدام از اینها را می‌بینید؟ آیا صدای ما را می‌شنوید؟»

سپیده رشنو، نویسنده‌ای که مقاومتش در برابر یک آزارگر حجاب باعث شد به زندان بیفتد، اعدام این سه معترض را به ضربات تبر بر تنه جمهوری اسلامی تشبیه کرده است.

خانم رشنو نوشته: «سه تبر محکم به درخت چهل و چهار ساله‌تان زدید که ریشه‌هایش آن‌قدر سست شده که معلوم نیست با کدامین تبر بعد خواهد افتاد.»

شهریار شمس، فعال مدنی و از زندانیان اعتراضات دی ۱۳۹۶، نوشته: «وقتی داستان‌های شاهنامه رو می‌خوندم که ضحاک هر روز دو تا جوان رو می‌کشه از خودم می‌پرسیدم چرا مردم کاری نمی‌کنن؟ نمی‌دونن یه روز نوبت خودشونم می‌شه؟ اینا از ضحاک هم بدترن..»

خانواده‌های دادخواه و بستگان قربانیان خشونت حکومتی در ایران نیز به طور گسترده از اعدام‌های امروز انتقاد کرده‌اند.

مژگان افتخاری، مادر مهسا (ژینا) امینی، در اینستاگرامش خطاب به قاضی‌هایی که حکم اعدام می‌دهند نوشته: «آیا تو شرف داری، وجدان داری؟»

توضیح ویدئو،پس از اعدام‌ها در اصفهان در مناطق مختلف تهران معترضان از خانه‌هایشان شعارهایی سر دادند

انتقادها محدود به منتقدان حکومت نیست و حتی برخی از اصلاح‌طلبان نیز از این اعدام‌ها انتقاد کرده‌اند.

فیض‌الله عرب‌سرخی در توییتر خود نوشته است: «اگر اطمینان داشتید که این جوانان قاتل هستند در اجرای حکم اعدام عجله نمی‌کردید. عجله در اجرای حکم برای چه بود؟»

به جز شعارهای اعتراضی در ایران، بسیاری از شهروندان ایرانی نیز از خشم و غم خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند و گفته‌اند خشونت حکومت بی پاسخ نخواهد ماند.

دیوارنویسی اعتراضی

منبع تصویر،UGC

دولت‌های خارجی هم موضع‌ خود علیه جمهوری اسلامی و اعدام معترضان را تکرار کرده‌اند.

در آمریکا یک سخنگوی وزارت خارجه با «نمایشی» خواندن دادگاه‌های معترضان، گفته است: «مشخص است که رژیم ایران هیچ چیزی از اعتراضات نیاموخته است؛ اعتراضاتی که با یک مرگ دیگر آغاز شد، مرگ مهسا امینی.»

پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا نیز اعدام‌های امروز را مثالی از «بی‌رحمی» حکومت ایران علیه مردم خودش دانسته و گفته: «استرالیا در کنار مردم ایران ایستاده است.»

وپکه هوکسترا، وزیر خارجه هلند، با انتشار توییتی اعدام سعید یعقوبی، مجید کاظمی و صالح میرهاشمی را محکوم کرده و وعده داده در اتحادیه اروپا برای واکنش جدی به این اعدام‌ها تلاش کند. آقای وپکه گفته برای وضع تحریم‌های حقوق بشری جدید علیه حکومت در ایران اقدام خواهد کرد.

وزارت خارجه سوئیس هم گفته مبارزه مردم ایران برای «احترام به حقوق زنان و آزادی بیان و علیه حکومت کنونی در تهران» با خشونت پاسخ گرفته است و این برخورد حکومت محکوم است. سوئیس گفته «به طور دوجانبه و چندجانبه» تلاش‌هایی برای تامین حقوق بشر و کاهش تنش انجام می‌دهد.

ابراز استیصال

منبع تصویر،TWITTER

گروه‌های حقوق بشری مختلف نیز اعدام‌ها را در بیانیه‌هایشان محکوم کرده و نسبت به اعدام‌های بیشتر هشدار داده‌اند.

مجاهد کورکور، که برخلاف باور خانواده کیان پیرفلک برای کشتن این کودک ایذه‌ای به اعدام محکوم شده است یکی از زندانیانی است که بسیاری درباره وضعیتیش ابراز نگرانی کرده‌اند.

میلاد آرمون و دیگر زندانیان مربوط به شهرک اکباتان، در کنار کامبیز خروت، جوان بلوچ و همچنین علی مجدم، معین خنفری، محمدرضا مقدم، سالم آلبوشوکه، عدنان غبیشاوی و حبیب دریس شش زندانی سیاسی عرب، کسانی هستند که از وضعیتشان ابراز نگرانی شده است.

رها بحرینی، از سازمان عفو بین الملل، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «شتابزدگی در کشتن معترضان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی می‌خواهد از اعدام برای خاموش کردن اعتراضات استفاده کند و دستگاه کشتار جمهوری اسلامی حتی نسبت به گذشته هم وحشیانه‌تر و بی‌رحمانه‌تر عمل می‌کند.»

به جز تجمع‌هایی که برای اعدام زندانیان سیاسی برگزار شده خانواده‌های چند نفر از محکومان به اعدام در پرونده‌های مواد مخدر هم امروز جلوی زندان قزلحصار کرج تجمع کرده‌اند.

هرانا می‌گوید هفت نفر از این زندانیان برای اعدام منتقل شده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار تصاویری از چند فرد که خون‌آلود به نظر می‌رسند، نوشته که نیروهای امنیتی با سلاح ساچمه‌ای به تجمع‌کنندگان مقابل زندان قزلحصار شلیک کرده و «دست‌کم ۱۰ زن و چند مرد نیز مجروح شده‌اند.»

رد شدن از پست Twitter

اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

در روزهای اخیر و از قبل از اجرای حکم اعدام محکومان پرونده خانه اصفهان کارزارهای متعددی علیه مجازات اعدام و برای نجات جان محکومان به راه افتاده است.

به جز کارزارهای شبکه‌های اجتماعی و چند تجمع‌ ایرانیان خارج از کشور، در سنندج و دو بار هم مقابل زندان دستگرد اصفهان تجمع‌هایی شکل گرفت.

تجمع ضداعدام در برلین

منبع تصویر،@BOLANDG00/BABAK BORDBAR

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x