سرکوب اعتراضات؛ اتحادیه اروپا ۳۷ فرد و نهاد را به دلیل نقض حقوق ایرانیان تحریم کرد

سرکوب اعتراضات؛ اتحادیه اروپا ۳۷ فرد و نهاد را به دلیل نقض حقوق ایرانیان تحریم کرد

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
در میان فهرست تحریم شدگان تازه از سوی اتحادیه اروپا، نهادها و افرادمرتبط با فیلترینگ شبکه های اجتماعی، تهیه نرم افزارهای جاسوسی و ساخت لوازم مورد نیاز نیروهای امنیتی هم هستند

شورای وزیران اتحادیه اروپا بر سر تصویب چهارمین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز سرکوب اعتراضاتی که از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده به توافق رسیدند و ۳۷ فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق شهروندان ایرانی، وارد فهرست تحریم های حقوق بشری کرد.

این بسته تحریمی شامل شامل ۱۹ مقام سیاسی، امنیتی، نظامی جمهوری اسلامی و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی و ۱۸ نهاد و موسسه وابسته به حکومت از جمله سپاه استانی در مناطق مختلف ایران است.

«حمید سجادی وزیر ورزش، مصطفی میرسلیم و محمدتفی نقدعلی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اسماعیل کوثری مجلس و از فرماندهان ارشد سپاه، موسی غضنفرآبادی از نمایندگان مجلس و از مقام‌های پیشین دادگاه انقلاب، احمد نوروزی و یوسف پورانواری از مدیران سازمان صداوسیما، احمد خادم، فرمانده قرارگاه نیروی زمینی سپاه در جنوب غربی ایران، عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران، مسلم معین از فرماندهان بسیج و رئیس قرارگاه سایبری آن، محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر» از جمله افراد تحریم شده توسط اروپا هستند.

«آکادمی راوین به دلیل نقش در پرورش هکرهای ایرانی، شرکت سحاب پرداز و شرکت رادیس ویرا تجارت به دلیل نقش در فیلتر کردن شبکه های اجتماعی، شرکت شرکت ایمن صنعت زمان فرا به دلیل ساخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز نیروهای امنیتی در سرکوب شهروندان، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دلیل تهیه نرم افراز جاسوسی صیام، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نوپو یا نیروی پاد وحشت وابسته به فرماندهی انتظامی، سپاه پاسداران در استان های گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، تهران، آذربایجان غربی، کردستان» از جمله تازه ترین نهادهای تحریم شده از سوی اتحادیه اروپا هستند.

نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا امروز در بروکسل بر سر تحریم های جدید حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی به توافق رسید.

تحریم شدگان

اتحادیه اروپا همزمان با تازه ترین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران، «استفاده وحشیانه و نامتناسب از زور علیه اعتراضات مسالمت آمیز ایرانیان» را محکوم کرده و هدف بسته تحریم جدید را کسانی خوانده که «سرکوب‌های خونین علیه معترضان ایرانی را هدایت می کنند».

از زمان آغاز سرکوب اعترضاتی که شهریور ماه امسال آغاز شد، صدها نفر از جمله کودک به ضرب گلوله ماموران مسلح جمهوری اسلامی کشته و هزاران نفر بازداشت و زندانی شدند. نهادهای حقوق بشری می گویند برخی از معترضان در زمان بازداشت، جان خود را از دست داده اند.

جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته، چهار معترض زندانی را از دار آویخت و اعدام کرد و اعلام کرده که شماری دیگری از معترضان با احکام اعدام رو به رو هستند.

دور تازه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران توسط اتحادیه اروپا در حالی تصویب شده است که روابط دو طرف در یکی از پرتشنج ترین دوره های خود است.

امروز به غیر از اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا هم به دلیل نقض گسترده حقوق شهروندان ایرانی و سرکوب خونین معترضان توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران، تحریم هایی را علیه نهادها و افراد مرتبط وضع کردند.

در تازه‌ترین دور از تحریمهای بریتانیا علیه ایران، این کشور پنج فرد نظامی و امنیتی و دو نهاد بنیاد تعاون بسیج و نیروی مقاومت بسیج مرتبط با این سازمان شبه نظامی را به فهرست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرده است.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، گفته تحریم‌شدگان جدید مقام‌های قضایی هستند که «برای مقاصد سیاسی از اعدام استفاده می‌کنند و اوباشی که در خیابان معترضان را می‌زنند و محور سرکوب بی‌رحمانه رژیم هستند.»

وزارت دارایی آمریکا هم تحریم‌های جدیدی را برای ۱۰ مقام ایران و بنیاد تعاون سپاه اعلام کرده است.

ناصر راشدی معاون وزیر اطلاعات، حسین تناور از فرماندهان ارشد سپاه استان قم، محمدنظر عظیمی فرمانده سپاه نبی‌اكرم استان كرمانشاه، کوروش آسیابانی جانشین فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب سپاه، مجتبی فدا فرمانده سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان و بنیاد تعاون سپاه و پنج از اعضای هیات مدیره آن تحریم شده‌اند.

تنش در روابط ایران و اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا از زمان سرکوب اعتراضات اخیر در ایران، چهار بسته تحریمی علیه جمهوری اسامی ایران به اجرا گذاشته است

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،اتحادیه اروپا از زمان سرکوب اعتراضات اخیر در ایران، چهار بسته تحریمی علیه جمهوری اسامی ایران به اجرا گذاشته است

کشورهای اروپایی از ایران بابت فروش تسلیحات به روسیه برای ادامه تجاوز به اوکراین ناخرسندند و میزان سرکوب های خونین شهروندان معترض ایرانی را «شوکه کننده» می خوانند.

در هفته های اخیر در کنار قطعنامه پارلمان اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از این طرح حمایت کرده اند.

ایالات متحده و کانادا پیش از این سپاه پاسداران را سازمان تروریستی خارجی شناسایی کرده‌اند و به نظر می رسد که مقام ها در تهران نگران تسری این وضع از سوی اتحادیه اروپا به سپاه هستند.

جمهوری اسلامی ایران در سطح فرماندهان سپاه پاسداران، برخی از نمایندگان مجلس و شماری از اعضای دولت، از احتمال قرار دادن سپاه در فهرست سازمان های تروریستی انتقاد و اروپا را به واکنش متقابل و پرداخت هزینه این عمل، تهدید کرده است.

یک روز پیش از این مجلس شورای اسلامی در جلسه ای غیرعلنی با سرلشگر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، بیانیه‌ای درباره قطعنامه پارلمان اروپا صادر کرد.

در این بیانیه گفته شده تروریستی خواندن سپاه پاسداران، با «واکنش قاطع» مجلس روبرو خواهد شد که «عواقب منفی با نهادهای وابسته به سازمان‌های نظامی اتحادیه و کشورهای اروپایی را در پی خواهد داشت».

توافق اتمی برجام که بریتانیا و دو عضو اتحادیه اروپا یعنی فرانسه و آلمان از شرکای آن هستند، بدون چشم اندازی برای احیا، در وضعیتی بلاتکلیف قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران همزمان در حال توسعه برنامه اتمی و ذخایر اورانیوم غنی شده خود است که کاربرد دوگانه صلح آمیز و استفاده در تسلیحات هسته‌ای دارد.

اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود که بررسی تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در دستور کار جلسه امروز آن قرار ندارد.

برای تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران، لازم است که یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا طرح خود را به صورت رسمی در اتحادیه ثبت کند و سپس کشورهای عضو، در جلسه ای در سطح وزرا، درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها