اعتراضات ایران؛ واکنش مجروحان چشمی به نصب بیلبوردهایی که «آنها را دروغگو خوانده است»

اعتراضات ایران؛ واکنش مجروحان چشمی به نصب بیلبوردهایی که «آنها را دروغگو خوانده است»

نقض حقوق بشر اخبار ویژه

در تهران بیلبوردهایی با طرحی از پینوکیو و کاریکاتورهایی با چشم آسیب‌دیده و گفتاری منتسب به امام اول شیعیان در نکوهش دروغ نصب شده است. نصب این بیلبوردها با نشان شهرداری تهران در حالی صورت گرفته که بعضی رسانه‌های حکومتی، نیز آسیب‌دیدگان چشمی در اعتراضات سراسری را به دروغگویی متهم کرده بودند. این کاریکاتور قبل از اعتراضات سراسری اخیر در کشور طراحی شده ولی اخیرا در بیلبوردها استفاده شده است.

این بیلبوردها واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و بعضی از مجروحان اعتراضات هم به آن انتقاد کرده‌اند. مجروحان و آسیب‌دیدگان چشمی با نشان دادن زخم‌ها و یا مدارک پزشکی مرتبط به این جراحات چشمی بشدت به نصب این بیلبوردها و محتوای آن واکنش نشان داده‌اند.

این تنها باری نیست که آسیب‌دیدگان چشمی در اعتراضات ایران به «آزار و اذیت» نهادهای حکومتی و حامیانش در شبکه‌های اجتماعی، واکنش نشان داده‌اند. پیشتر هم شماری از این آسیب‌دید‌گان چشمی و خانواده‌های کشته‌شدگان همزمان با طرح موضوع شکایت قضایی، از سلسله فشارها و آزار آنلاین خبر دادند.

کیمیا زند، غزل رنجکش و ضحا موسوی از جمله صدها آسیب‌دیده چشمی در اینستاگرام خود با انتشار پیام‌هایی از ارسال پیام‌های آزاردهنده پرده برداشتند. در غیاب انجمن‌های حامی آسیب‌دیدگان اعتراضات در ایران، بعضی از آنها در اینستاگرام همدیگر را پیدا کرده‌اند و برای کمک به یکدیگر تلاش می‌کنند.

تصاویری از آسیب‌دیدگان چشم

منبع تصویر،.

در این بیلبوردها طرح کاریکاتوری پینوکیو و چند نفر که چشم‌های‌شان پانسمان شده نشان داده می‌شود و بر روی آنان نوشته شده است: «در دروغگویان خیری نهفته نیست.»

همزمان دو رسانه حکومتی در راستای حملات سایبری و آزارهای آنلاین، مطالبی را با مضمون اتهام «دروغگویی» به آسیب دیدگان چشمی اعتراضات ایران منتشر کردند.

نیلوفر آقایی کارشناس مامایی که در اعتراضات پاییز گذشته در مقابل ساختمان نظام پزشکی هدف گلوله پینت بال قرار گرفت و یک چشمش را از دست داد، به بیلبورد شهرداری تهران واکنش نشان داد.

او با زدن ضربه به پروتزی که به عنوان چشم مصنوعی در صورتش کار گذاشته شده جمله بیلبورد شهرداری را تکرار کرد و گفت: «البته که در دروغگویان خیری نهفته نیست.»

سامان، یکی از معترضانی که با شلیک گلوله چشمش آسیب دیده، در واکنش به نصب بیلبوردهایی در شهر تهران که به آسیب‌دیدگان چشمی حمله کرده، می‌گوید که «حتما کسانی که اعدام کردید و تیر خوردند و الان زیر خاک هستند هم دروغ می‌گویند».

او در ویدیویی که بعد از انتشار تصاویر بیلبوردهای شهری منتشر کرده می‌افزاید: «حدود یکصد نفر از بچه‌های آسیب‌دیده چشمی در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و فیلم‌های شلیک به سر و صورت و مدارک پزشکی آسیب‌دیدگان موجود است.»

او در بخشی از صحبت‌هایش ادامه می‌دهد: «چطور در کشوری که از نظر خودش قدرت اول خاورمیانه است، آنقدر ناامنی داریم که به بیش از ۷۰۰ نفر از بچه‌‌های این کشور شلیک می‌شود و شما نمی‌دانید کار که بوده است.»

علاوه بر سامان، تعداد دیگری از معترضان از جمله ضحا موسوی، مرسده و محسن کفشگر با انتشار تصاویری از مدارک پزشکی و چشم آسیب‌دیده خود، به این اقدامات حکومتی واکنش نشان داده‌اند.

مرسده شاهین‌کار، مربی بدن سازی، نیز در واکنشی نوشته است که «ای کاش دروغ بود .. ای کاش به قول خودتان سس کچاپ بود.»

الهه توکلیان نیز که برای درمان جراحات چمشش به ایتالیا رفته و جایزه زنان قدرتمند و تاثیر‌گذار را در رم نیز دریافت کرده است در واکنش و خطاب به علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نوشته است که «شهردار عزیز، اخبار به گوش دنیا رسیده بود، نیاز نبود برایمان بیلبورد بزنید.»

کیمیا زند نیز با انتشار عکسی از خود در بیمارستان نوشته است که «حقیقت قابل انکار نیست.»

آسیب دیدگان چشمی اعتراضات ایران

منبع تصویر،KIMIA.ZAND

ببینید: تصاویر بیشتری از آسیب‌دیدگان و مجروحان چشمی اعتراضات اخیر ایران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها