وزیر میراث فرهنگی ادعای سخنگوی دولت را رد کرد؛ تاج پهلوی و تاج شهبانو در ایران هستند

وزیر میراث فرهنگی ادعای سخنگوی دولت را رد کرد؛ تاج پهلوی و تاج شهبانو در ایران هستند

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه نقض حقوق بشر
عزت‌الله ضرغامی همراه با توییتش عکس‌هایی را منتشر کرده که او را در کنار تاج پهلوی و تاج شهبانو نشان می‌دهد

بعد از حدود یک هفته که اظهارت سخنگوی دولت و گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نگرانی‌هایی درباره وضعیت دو تاج دوران شاهنشاهی ایران دامن زده بود، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی با انتشار تصاویری تایید کرد که این دو تاج هنوز در موزه جواهرات سلطنتی هستند.

روز دوشنبه هفته گذشته (۲۶ دی‌ماه)، خبرگزاری ایرنا با انتشار ویدئویی مدعی شد که خانواده پهلوی، تاج‌های معروف «پهلوی» و «شهبانو» را در دی‌ماه سال ۵۷ با خود از ایران خارج کردند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز با انتشار این ویدئو در توییتر، ادعاهای ایرنا را تایید کرد و به نگرانی‌هایی درباره سرنوشت این دو تاج دامن زد.

تاج‌های «پهلوی» و «شهبانو» برای سال‌های بسیار بعد از انقلاب در موزه جواهرات سلطنتی برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده بودند. اما از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، این موزه تعطیل شده بود.

این مساله به گمانه‌زنی‌هایی درباره سرنوشت این دو تاج دامن زد.

خبرگزاری ایرنا و سخنگوی دولت مدعی شده بودند که هر دو تاج از ایران خارج شده‌اند

منبع تصویر،IRNA

توضیح تصویر،خبرگزاری ایرنا و سخنگوی دولت مدعی شده بودند که هر دو تاج از ایران خارج شده‌اند

همزمان شهبانو فرح پهلوی نیز در مصاحبه‌هایی گفت که ادعای خروج تاج‌ها از کشور، نادرست است.

با این حالی آقای بهادری جهرمی نه تنها از ادعای قبلی خود عقب‌نشینی نکرد، بلکه گفت دولت جمهوری اسلامی از بررسی اموالی که متعلق به مردم ایران بوده، اما در سال ۵۷ توسط خانواده پهلوی از کشور خارج شده، در یک «محکمه صالح» استقبال می‌کند.

اما توییت روز سه‌شنبه آقای ضرغامی به گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت این دو تاج پایان داد.

آقای ضرغامی در این توییت نوشت که از «گنجینه جواهرات سطنتی» در بانک مرکزی بازدید کرده است و تصویری هر دو تاج را منتشر کرد.

او در عین حال نوشته است: «آن دو تاج معروف را که می‌بینیم، جای خالی دارایی‌های عظیم به غارت رفته‌ ملت توسط پهلوی را بیشتر حس می‌کنیم.»

آقای ضرغامی نوشته است که باید امکان بازدید عمومی از «دیدنی‌های» موزه جواهرات سلطنتی فراهم شود.

با این حال وزیر میراث فرهنگی هیچ توضیحی نداده که چرا سخنگوی دولت و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، درباره این دو تاج اطلاعات نادرست منتشر کرده‌اند و اتهاماتی علیه خانواده پهلوی و محمدرضا شاه مطرح کرده‌اند که صحت ندارند.

شهبانو فرح پهلوی و محمدرضا شاه پهلوی در حالی که هر دو تاج‌های خبرساز را بر سر دارند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،شهبانو فرح پهلوی و محمدرضا شاه پهلوی در حالی که هر دو تاج‌های خبرساز را بر سر دارند

یکی از دو تاج، «تاج پهلوی» است که در سال ۱۳۰۵ به دستور رضا شاه برای مراسم تاج‌گذاری او ساخته شد. محمدرضا شاه نیز در مراسم تاج‌گذاری خود همین تاج را بر سرگذاشت.

تاج دیگر، «تاج شهبانو» نام دارد و در سال ۱۳۴۶ و برای ملکه سابق ایران ساخته شد. شهبانو فرح پهلوی، تنها ملکه تاریخ معاصر ایران است که به شکل رسمی تاج‌گذاری کرده است.

هر دو این تاج‌ها با استفاده از گنجینه جواهرات سلطنتی ساخته‌ شدند. این جواهرات، مجموعه متنوعی از اشیای گران‌بها هستند که از دوران صفویه به مرور توسط شاهان مختلف جمع‌آوری شدند و به رغم جنگ‌ها، تغییرات سلسله‌های پادشاهی و دستکم یک مورد، خارج کردن بخشی از آن‌ها توسط محمد‌علی شاه، تا امروز در دست حکومت ایران باقی مانده‌‌اند.

این گنجینه که در حال حاضر در دست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، در موزه جواهرات سلطنتی که در محل بانک مرکزی قرار دارد، نگهداری می‌شود.

ارزش دقیق این گنجینه جواهرات روشن نیست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها