هشتگ «زمین گرد است»؛ اعتراض به اعدام‌ها در ایران

هشتگ «زمین گرد است»؛ اعتراض به اعدام‌ها در ایران

حقوق بشر در ایران چندرسانه ای

به دنبال صدور احکام تازه اعدام برای شماری از متهمان اعتراضات اخیر در ایران، کمپینی با هشتگ «زمین گرده» توسط خانواده‌های افرادی که اعدام شده‌اند،‌ شکل گرفت و کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی نیز به آن پیوسته‌اند.

در این کمپین، عکس نوشته‌هایی درباره محمد حسینی، محمدمهدی کرمی، مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری از اعدام شدگان اعتراضات اخیر ایران برجسته‌تر بود.

اگرچه آغاز این هشتگ در حمایت از کسانی بود که خطر اعدام آنها را تهدید می‌کند، اما بعدتر گسترده‌تر شد و شماری با یاد کردن از کسانی که در چهار دهه اخیر توسط حکومت ایران جانشان را از دست دادند، به عاملان این رویدادها پیام فرستادند که آنها باید، یک روز جوابگوی اعمالشان باشند.

خانواده‌های این قربانیان در این کمپین با روایت کردن داستان‌هایی از قربانیان، بر دادخواهی از آنها تاکید کردند.

در این میان شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به درخواست این خانواده‌ها، به کمپین پیوستند و در کنار هشتگ «زمین گرده» با یاد کردن از نام این قربانیان، گامی پیشتر گذاشته و از انتقام هم صحبت کرده‌اند.

اخیرا شمار اعدام‌ها در ایران به شکل قابل توجهی افزایش یافته و ایرانیان سراسر جهان با برپایی تظاهرات به آن اعتراض کرده و حامد اسماعیلیون، فعال مدنی گفته است: «در اعتراض به اعدام‌های ایران به خیابان‌های جهان برمی گردیم.»

همچنین در شب‌های گذشته خانواده و بستگان زندانیانی که قرار بود اعدام شوند، در مقابل زندان‌ها تجمع کردند که با تیراندازی و شلیک گاز اشک آور مواجه شدند.

به گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران در بامداد چهارشنبه حکم اعدام دست‌کم هفت زندانی به اجرا در آمده است.

۲۲ بلوچ نیز در پنج روز اعدام شده بودند. به گزارش سایت حال‌وش ۲۰ نفر از این افراد مرد و دو نفر زن بودند.

اعدام دو نفر به نام یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به اتهام «جرایم علنی نظیر سب‌النبی، اهانت و اتهام به مادر پیامبر اسلام، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن و توهین به مقدسات» از دیگر موارد بود.

پیش از این نهادهای حقوق بشری اعلام کرده بودند که این دو نفر فقط به «نقد خرافات دینی» می‌پرداخته‌اند.

اعدام فعال سیاسی عرب، حبیب اسیود نیز یکی دیگر از اعدام‌های هفته‌های اخیر است. او با اتهاماتی مانند «فساد فی‌الارض» از طریق تشکیل و اداره جنبش نضال و همچنین «طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام» مواجه بود.

به نظر آرش جودکی، تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با بی بی سی دلایل شدت یافتن اعدام‌ها این است که:«حکومت که شاهد دوران افول جنبش ژینا در داخل کشور از یک‌سو و از سوی دیگر شکست اپوزیسیون خارج از کشور در رهبری معترضان است، به خود جرات داده و با شدت بخشیدن اعدام‌ها می‌خواهد فضای رعب و وحشت ایجاد کند، زیرا می‌داند و می‌ترسد که بزودی موج اعتراضات بازگردد.»

مهرک کمالی، پژوهشگ هم با نگاهی انتقادی به «هشتگ زمین گرد است» می‌گوید:« هشتگ «نه به اعدام»، اعتراضی مقتدرانه از سوی مخالفان به حاکمان است اما هشتگی مانند «زمین گرد است»، بیشتر ناشی از استیصال معترضان و حاصل نگاهی تقدیری به تغییرات سیاسی و اجتماعی است.»

در روزهای اخیر همچنین پخش «اعترافات اجباری» سه متهم محکوم به اعدام پرونده معروف به خانه اصفهان از تلویزیون ایران باعث بروز نگرانی درمورد وضعیت این افراد شده است.

پخش این اعترافات همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر تایید حکم اعدام توسط دیوان عالی کشور ایران، نگرانی‌های جدی در خصوص اجرای این حکم بوجود آورده است.

یکی از رویه‌های جمهوری اسلامی در گذشته اینگونه بوده‌ است که به فاصله کوتاهی پس از پخش «اعترافات اجباری» متهمان محکوم به اعدام، اقدام به اجرای حکم آنها می‌کند.

عدم شفافیت رویه قضایی برای صدور و اجرای چنین احکامی همواره موجب اعتراض فعالان حقوق بشر و کارشناسان حقوقی بوده است. حقوقدانان مستقل هم بارها به عدم رعایت حقوق متهم از لحظه بازداشت وعدم دسترسی به وکیل و مواردی از این دست اعتراض کرده‌اند.

ایران در کنار عربستان و چین بالاترین آمار اعدام در جهان را دارد.

پیشتر سازمان حقوق بشرایران و سازمان غیردولتی فرانسوی «با هم علیه مجازات اعدام» در گزارش مشترکی اعلام کردند که در سال ۲۰۲۱ در ایران دست‌کم ۳۳۳ نفر اعدام شده اند و این تعداد ۲۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

در این گزارش گفته شده به دلیل شفاف نبودن رویه قضایی در ایران، نمی‌توان تعداد واقعی اعدام‌ها را دریافت و آنچه در این گزارش آمده حداقل اعدام‌ها در ایران را نشان می‌دهد اما «با اطمینان می‌توان گفت که شمار واقعی اعدام‌ها بیشتر از این میزان است».

ایران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x