مولوی عبدالحمید: با اعدام نمی‌توان جلوی یک ملت را گرفت

مولوی عبدالحمید: با اعدام نمی‌توان جلوی یک ملت را گرفت

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه

مولوی عبدالحمید امام جمعه سنی‌های زاهدان در خطبه های نماز جمعه امروز با اشاره به زیاد شدن تعداد اعدام‌ها در ایران و واکنش شدید مردم در ایران و جهان به آن گفت: «با اعدام نمی‌توان جلوی یک ملت را گرفت.»

او با اشاره به اینکه این اعدام‌ها به نام اسلام انجام می‌شود گفت:«چنین چیزی در دین اسلام وجود ندارد و این نتیجه نوعی نگاه خاص به دین است و من به مردم دنیا می‌گویم که این اعدام‌ها به دین اسلام ربطی ندارد.»

به نطر می‌رسد اشاره آقای عبالحمید به اعدام‌های چند روز گذشته در ایران است. از اعدام ۲۲ بلوچ در یک هفته اخیر تا اعدام سه نفر از معترضان در زندان دستگرد اصفهان که در ساعت‌های نخست امروز انجام شد.

مولوی عبدالحمید پیش از این هم از آنچه «اعدام‌های بی رویه» توسط حکومت ایران خوانده، انتقاد کرده بود.

او در توییتی نوشته بود «اعدام‌های بی‌رویۀ اخیر بسیار تکان‌دهنده است. بسیاری از تنگناها و مشکلات کنونی کشور پیامد خون‌های به ناحق ریخته‌شده و آه مظلومان است و تبعات اخروی آن به مراتب سنگین‌تر و غیرقابل تحمل‌تر خواهد بود».

او در نماز جمعه امروز همچنین با اشاره به اشکالات قانون اسیاسی ایران که در آن «زنان و غیر شیعیان حق رئیس جمهور شدن ندارند» گفت: «مجلس خبرگان بدعت بدی گذاشت و زنان را از انتخاب شدن محروم کرد در حالیکه بیش از نیمی از جمعیت ایران، زن است.»

او مبارزه زنان برای آزادی پوشش را نتیجه این دانست که «مردم امیدی به حل مشکلاتشان از سوی حکومت ندارند.»

مولوی عبدالحمید همچنین با اشاره به وجود «اراده‌ای برای یک دست کردن» حاکمیت در جمهوری اسلامی که «نتیجه خوبی هم نداشت» گفت: «مردم ایران دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنند.»

آقای عبدالحمید با مثال زدن انتخابات ترکیه، آن را نمونه موفقی در کشوری اسلامی و توسعه یافته عنوان کرد که در آن همه مردم از مذهبی و لائیک شرکت کردند و رای دادند.

او گفت در حالیکه حزب حاکم می‌توانست با کمی تقلب انتخابات را ببرد این کار را نکرد و گفت: « مردم ایران هم خواهان چنین انتخابات آزادی هستند که همه مردم از مسلمان و بی دین در آن شرکت کنند.»

«درباره جمعه خونین واقعیت به رئیس جمهور گفته نشده»

امام جمعه سنی‌های زاهدان با اشاره به حضور رئیس جمهور در استان سیستان و بلوچستان و صحبت ابراهیم رئیسی از بروز «اغتشاشات» در آن روز گفت:« در آن روز اغتشاشی در زاهدان رخ نداد و مردم فقط اعتراضی داشتند به اتفاقات چابهار و حق مردم هم هست که اعتراض آرام داشته باشند.»

او گفت به نظر می‌رسد «واقعیت به رئیس جمهور گفته نشده زیرا برای کشتار مردم از قبل برنامه ریزی شده بود. مردم در حال نماز بودند که به آنها تیراندازی شد و سپس مردم به طرف پاسگاه حرکت کردند و اغتشاشاتی در شهر رخ داد.»

او گفت آقای رئیسی در حالی دستور پیگیری داد و گفت وزیر کشور هم برای همین منظوربه منطقه آمده بود که «مردم از گفته‌های وزیر کشور گله مند شدند و به گرفتن دیه راضی نیستند و پیگیر رسیدن به عدالت هستند.»

۸ مهر سال پیش نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند که در آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

مولوی عبدالحمید از این واقعه به عنوان جمعه خونین زاهدان نام برده و بارها خواستار رسیدگی و تحقیق درباره آن و برخورد با عوامل و مقصران آن شده است.

سایت خبری «حا‌ل‌وش» که اخبار مربوط به سیستان‌و‌بلوچستان را پوشش می‌دهد، شمار کشته‌شدگان اعتراضات زاهدان و خاش در «جمعه خونین» را ۱۲۱ نفر اعلام کرده است.

آقای اسماعیل‌زهی با اشاره به ملاقاتش با ابراهیم رئیسی در دوران انتخابات گفت: «من به ایشان گفتم نمازخانه ما را که مجوز هم دارد بسته‌اند و در سفرهای دیگر هم پس از انتخابات به تهران پیگیر این بودم که چرا در بعضی از شهرهای سنی نشین اجازه برگزاری نماز جماعت را به مردم نمی‌دهند.»

اهل سنت در تهران تعدادی نمازخانه دارند ولی از داشتن مسجد برای خود محروم هستند. در سال‌های گذشته هم بارها نمازخانه آنان در سراسر کشور تخریب شده است و در مواردی به امامان جمعه سنی اجازه برگزاری نماز جماعت داده نشده و بازداشت و حبس شده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها