نماینده خامنه‌ای مخالفت‌ها با حجاب اجباری را به فروریختن دیوار برلین تشبیه کرد

نماینده خامنه‌ای مخالفت‌ها با حجاب اجباری را به فروریختن دیوار برلین تشبیه کرد

اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر

نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در استان البرز و امام جمعه کرج، درباره ناکافی بودن لایحه موسوم به «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» سخنرانی و مخالفت‌ها با حجاب اجباری در ایران را به «فروریختن دیوار برلین» تشبیه کرده است.

محمدمهدی حسینی همدانی در خطبه های نماز جمعه کرج تصویب احتمالی لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» را ناکافی دانسته گفته «با طرح هایی که دشمنان دارند این لایحه نمی تواند جلوی فروریختن دیوار برلین را بگیرد».

دیوار برلین که پیش از اتحاد آلمان، بخش شرقی و غربی آن را از هم جدا می کرد، در آبان ۱۳۶۸ به دست شهروندان آلمان شرقی فروریخت و به نمادی از پایان دوره کمونیسم و فروپاشی آن در اروپا بدل شد.

چند هفته پس از شروع اعتراضات در ایران که با مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد، در سی و سومین سالروز فروریختن دیوار برلین، مراسمی در این شهر برگزار و نقاشی بزرگی از خانم امینی در کنار دیوار برلین کشیده شد.

در ماه‌های اخیر زنان ایرانی به شکل چشمگیرتری در مخالفت با اعمال حجاب اجباری، از پیروی از الگوهایی که حکومت ترویج می کند، خودداری کرده‌اند.

برخی از سیاستمداران و گروه های سیاسی داخلی هم از مخالفت با حجاب اجباری گفته اند. از جمله دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفته است که این حزب با حجاب اجباری مخالف است.

مقام‌های قضایی، امنیتی و انتظامی به طور مرتب درباره عواقب رعایت نکردن حجاب اجباری هشدار می‌دهند و از ضرورت تشدید مجازات های مربوط به آن می‌گویند.

مخالفت‌ زنان ایرانی با حجاب اجباری در ایران در ماه های اخیر وارد مرحله تازه‌تری شده است

منبع تصویر،UGC

توضیح تصویر،مخالفت‌ زنان ایرانی با حجاب اجباری در ایران در ماه های اخیر وارد مرحله تازه‌تری شده است

نماینده آقای خامنه‌ای در استان البرز در مخالفت با لایحه تشدید سختگیری های درباره اعمال حجاب اجباری گفته «لایحه قطعی را دیدم که درآن مواردی است اگر اجرایی شود بازدارندگی لازم را دارد» اما «روح کلی این لایحه آن چیزی نیست که بخواهد با دشمنی های ریشه‌داری که با ایران اسلامی دارند، مبارزه کند».

امام جمعه کرج گفته «پس از مدت‌ها که منتظر بودیم و مجلس به ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود عمل نکردند». او گفته «روند رشد و ولنگاری از طرح ها و لایحه سرعتش بیشتر بود».

رسانه‌ها در ایران متن این لایحه را که با قید دو فوریت در هیات دولت به تصویب رسیده منتشر کرده‌اند و یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است بررسی تقاضای دو فوریت آن در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد.

لايحه ارسالی قوه قضائيه و دولت به مجلس شورای اسلامی می‌گوید ماموران نیروی انتظامی باید به افرادی که برای بار اول «کشف حجاب» می‌کنند، با استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند تذکر دهند.

قرار است در صورت تصوب نهایی این لایحه، بخشی از جریمه‌های گرفته شده از مردم برای تامین تجهیزات و سامانه‌های مرتبط اختصاص یابد.

دور جدید مخالفت‌ها با حجاب اجباری به دنبال مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد در اواخر شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد.

هشت ماه پس از آغاز جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی»، زنان متعددی در ایران از پوشیدن حجاب اجباری در خیابان‌ها و فضاهای عمومی خودداری می‌کنند و بعضا با انتشار تصاویر آن در شبکه های اجتماعی، از مبارزه خود علیه حجاب اجباری می‌گویند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حجاب را «محدودیت شرعی و قانونی» خوانده و گفته «کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است».

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها