برای ۱۴ نفر در پرونده محسن فخری‌زاده «قرار مجرمیت» صادر شد

اخبار ویژه

پس از ترور آقای فخری‌زاده، مقام‌های ایران به صراحت از نقش اسرائیل در این حادثه سخن گفتند

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، گفته که برای ۱۴ نفر متهم مرتبط با پرونده محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع «قرار مجرمیت» صادر شده است.

آقای فخری‌زاده از چهره‌های اصلی و پشت‌پرده برنامه هسته‌ای ایران بود که هفت آذر ۱۳۹۹ در جاده آبسرد حدود ۸۰ کیلومتری شرق تهران ترور شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهامات این ۱۴ نفر را «مشارکت در افساد فی‌الارض»، «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی» «تبانی با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «اقدام علیه امنیت ملی» اعلام کرد.

پس از ترور آقای فخری‌زاده، مقام‌های ایران به صراحت از نقش اسرائیل در این حادثه سخن گفتند و وعده «انتقام» دادند. با این حال مقامات، روایت‌های متفاوت و متناقضی از چگونگی کشته شدن او عنوان کردند.

آقای صالحی، هویت متهمان را مشخص نکرد.

پس از ترور آقای فخری‌زاده، روزنامه نیوریک تایمز در گزارشی مدعی شد که ترور او با «تیربار کنترل از راه دور» انجام شد و در زمان کشتن او، هیچ یک از عوامل ترور در خاک ایران نبودند.

در سال‌های دهه هشتاد و نود، مقامات ایرانی گفتند که شماری از «متخصصان و کارشناسان هسته‌ای ایران» مورد سوء‌قصد قرار گرفتند. سپس اعلام کردند که ده‌ها نفر را به اتهام ترور دانشمندان هسته‌ای بازداشت کردند.

بعدتر تعدادی از این افراد در تلویزیون ایران اعتراف کردند که برای کشتن این متخصصان، در اسرائیل آموزش دیده بودند. اما تابستان ۱۳۹۸ بی بی سی فارسی بر ملا کرد که همه این افراد بیگناه بودند و آزاد شدند.

در همین رابطه مازیار ابراهیمی یکی از متهمانی بی‌گناهی بود که روایت خود را از دستگیری و شکنجه و اعتراف اجباری برای بی‌بی‌سی بیان کرد.

دستگیری چند متهم

در هملن آذر ۹۹ و پس از این ترور، حسین امیر عبداللهیان، مدیرکل وقت امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی، گفته بود «برخی از عوامل» ترور محسن فخری‌زاده «شناسایی و بازداشت شده‌اند».

این در حالی بود که پیشتر جانشین فرمانده سپاه پاسداران گفته بود که در این ترور «هیچ مهاجمی» در محل حادثه نبوده و همه چیز به صورت خودکار انجام شده است.

در گذشته پس از ترور افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در مواردی افرادی به نام عاملان این اقدام بازداشت، محاکمه و حتی اعدام شدند اما در مورد صحت این اتهام‌ها و درستی روند قضایی، تردیدهای جدی وجود داشته است. از جمله چون برخی از این افراد بعدا گفتند که زیر شکنجه و تهدید وادار به اعتراف شده اند.

محسن فخری‌زاده که بود؟

در برخی از رسانه‌ها در آنزمان و همچنین شبکه‌های اجتماعی تصویر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، دست به دست می‌شد که در نشست خبری خود برای افشاگری علیه برنامه هسته‌ای ایران، محسن فخری‌زاده را به عنوان مدیر پروژه آماد معرفی کرده و گفته بود که او به عنوان رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) بسیاری از چهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را در مجموعه خود داشته است.آقای نتانیاهو گفته بود که «این چهره را به خاطر بسپارید.»

ایران در گذشته سعی داشت اطلاعاتی از او منتشر نشود و اجازه ملاقات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را با او نمی‌داد.

مهرماه گذشته، شورای ملی مقاومت که شاخه سیاسی سازمان مجاهدین ایران است نام آقای فخری‌زاده را به عنوان مدیر بخشی از پروژه سایت سرخه‌حصار معرفی و ادعا کرد که در آن مکان «آزمایش انفجار در تونل زیرزمینی» انجام شده است.دستگاه‌های اطلاعاتی غربی او را پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران خوانده‌اند و خبرنگاران دفاعی داخل ایران هم او را «قاسم سلیمانی صنعت دفاعی» لقب داده‌اند.

چه اتفاقی افتاد؟

با گذشت چند ساعت از حادثه در هفت آذر ۱۳۹۹، خبرگزاری‌ها به تدریج جزئیاتی از آن منتشر کردند که نشان دهنده برنامه‌ریزی دقیق «تروریست‌ها» برای کشتن آقای فخری‌زاده است.

خبرگزاری فارس دراین باره نوشت که ماشین آقای فخری‌زاده حوالی ساعت ۱۴ عصر با دو خودروی محافظ وارد شهر آبسرد شده است: «یک کیلومتر جلوتر از ورودی شهر آبسرد و نزدیک باغی معروف به باغ سرهنگ خودرو با رگبار متوقف می‌شود و پس از آن یک نیسان که در آن پر از الوارهای چوبی بوده است منفجر می‌شود. بعد از انفجار تا شعاع ۵۰۰ متری خیابان پر از تکه‌های خودرو و چوب دیده شده و بر اثر انفجار آسیب به دکل برقی مجاور نیسان برق شهر آبسرد نیز قطع می‌شود.»

ظاهرا بعد از انفجار از نقاطی شروع به سمت او، شروع به تیراندازی شد.

یکی از محافظان خودروی خود را در مسیر تیراندازی قرار داد و در محل کشته می‌شود.

با این وجود به گزارش فارس، این اقدام مانع برخورد گلوله با آقای فخری‌زاده نشد و او آسیب جدی دید.

پس از پایان تیراندازی، محسن فخری‌زاده را به درمانگاه شهر آبسرد در دماوند بردند و نیم ساعت بعد با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل کردند که در بیمارستان درگذشت.

بعدتر، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار یک گزارش مفصل نوشت که ترور محسن فخری‌زاده در ایران، توسط موساد و از طریق تکنولوژی پیچیده کنترل از راه دور و هوش مصنوعی و با «تیربار کنترل از راه دور» انجام شد و در زمان کشتن او، هیچ یک از عوامل ترور در خاک ایران نبودند.

 

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها