فرهاد سلیمی بدون امکان ملاقات آخر با خانواده اعدام شده است

فرهاد سلیمی بدون امکان ملاقات آخر با خانواده اعدام شده است

چندرسانه ای حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

یکی از نزدیکان فرهاد سلیمی، زندانی کرد، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی تایید کرد که حکم اعدام او صبح روز سه‌شنبه سوم بهمن ماه در زندان قزلحضار اجرا شده است. به گفته او جسد آقای سلیمی به خانواده‌اش تحویل شده و قرار است در شهر صاحب، در نزدیکی سقز، به خاک سپرده شود.

فرهاد سلیمی بعد از ۱۴ سال زندان اعدام شد و اجازه ملاقات آخر با خانواده‌اش را پیدا نکرد.

به گفته یکی از نزدیکانش، با وجود اینکه خانواده او برای ملاقات آخر قبل از اعدام فراخوانده شده بودند، با تمسخر «مسئولان زندان» روبرو شدند:

«آنها را مسخره کردند، یک بار گفتند ساعت ۱۲ بیایید. بعد مادرش رفت و گفتند چهارشنبه اعدام می‌شود، ولی بعد تماس گرفتند گفتند بیایید جنازه را تحویل بگیرید.»

فرهاد سلیمی به همراه شش متهم دیگر، به نام‌های ایوب کریمی، قاسم آبسته، داوود عبداللهی، انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت، با سه اتهام «عضویت در گروهک غیرقانونی القاعده و محاربه و افساد فی‌الارض»، «قبول مال مسروقه و کمک به مجرم برای خلاصی از محکمه و قتل» و در نهایت «معاونت در قتل عبدالرحیم تینا، خرید و فروش، نگهداری و حمل‌و‌نقل اسلحه و مهمات جنگی» به اعدام محکوم شده بود.

قاسم آبسته ۱۴ آبان‌ماه، ایوب کریمی ۸ آذر و داوود عبداللهی ۱۲ دی‌ ماه سال جاری در زندان قزلحصار اعدام شدند.

در حال حاضر «سه» متهم دیگر این پرونده به نام‌های نور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت زیر حکم اعدام قرار دارند.

تنها چند روز پس از اعدام ایوب کریمی، چند سند و مدرک به دست بی‌بی‌سی فارسی رسید، شامل یک نامه دست‌نویس به همراه «برگه اعلام وضعیت زندانی» و چند عکس پرسنلی که او را با چهره‌ای غمگین و موهای سفید نشان می‌داد. این مدارک در میان وسایل او در زندان پیدا شده بودند.

بر اساس آنچه در «پرینت برگه اعلام وضعیت» ایوب کریمی ذکر شده بود، «نوع قرار» صادره برای او و هم‌پرونده‌‌ای‌هایش دست‌کم تا تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲، یعنی چهار سال پس از دستگیری، «بازداشت موقت» بوده است.

ایوب کریمی در یکی از نامه‌هایش که به دست بی‌بی‌سی رسید، از شکنجه‌های جسمی و روحی بازجویان و حتی تهدید به «مفقود شدن» برای پذیرش اتهامات و اعتراف اجباری نوشته بود:

«با زور شکنجه و آزار و اذیت و جسمی و روحی و تهدیداتی در مورد خانواده‌ام مرا وادار به قبول اتهام عضویت و قتل و هرچه خواستند کردند و از سادگی و بی‌خبری من به نسبت وضعیت قضایی کشور سوء‌استفاده کردند.»

جز فرهاد سلیمی، صبح امروز در زندان قزل‌حصار، محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۱۴۰۱ هم اعدام شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها