مولوی عبدالحمید: «باید آمران جنایت زاهدان هم محاکمه بشوند نه فقط عاملان»

ومولوی عبدالحمید: «باید آمران جنایت زاهدان هم محاکمه بشوند نه فقط عاملان»زارت خارجه فرانسه: دو زندانی فرانسوی پس از آزادی در راه بازگشت به کشور هستند

حقوق بشر در ایران اخبار ایران و جهان

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۲۲ اردیبهشت با اشاره به قول رئیس سازمان نیروهای مسلح برای برخورد قاطع با مسببان «جمعه خونین زاهدان» گفت: «باید آمران جنایت هم محاکمه شوند و نه فقط عاملان آن.»

او با اشاره به سرعت و شدت برخورد حکومت با حمله کنندگان به نیروهای نظامی و انتظامی گفت: «باید با همان سرعت و قدرت هم با مامورانی برخورد شود که به مردم حمله می‌کنند.»

آقای عبدالحمید در ادامه سخنانش گفت: «باید ببینیم این حرف‌ها نتیجه عملی‌اش چه می‌شود؟»

پیش از این رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح که به زاهدان سفر کرده گفته بود با هدف رسیدگی به پرونده «جمعه خونین» زاهدان به این شهر سفر کرده و وعده داده که به دستورعلی خامنه‌ای با متخلفان «برخورد قاطع» خواهد شد.

رئیس این سازمان از صدور کیفرخواست برای «۲۶ نفر» خبر داده است.

سایت خبری «حا‌ل‌وش» که اخبار مربوط به سیستان‌و‌بلوچستان را پوشش می‌دهد، شمار کشته‌شدگان اعتراضات زاهدان و خاش در «جمعه خونین را ۱۲۱ نفر» اعلام کرد.

۸ مهر سال پیش نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند که در آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

مولوی عبدالحمید از این واقعه به عنوان جمعه خونین زاهدان نام برد و بارها خواستار رسیدگی و تحقیق درباره آن و برخورد با عوامل و مقصران آن شده است.

مولوی عبدالحمید در ادامه نماز جمعه امروز زاهدان همچنین با اشاره به فعالیت‌های پیشا انتخاباتی گفت: «انتخابات به معنای درست در ایران انجام نمی‌گیرد. در این انتخابات انسان‌های شایسته و سالم نمی‌توانند روی کار بیایند. شورای نگهبان و نهادهایی که باید نمایندگان ملت را تایید کنند چنین روش سختی را در پیش گرفتند که هیچ انسان شریفی جرات نمی‌کند وارد انتحابات بشود.»

او افراد شوراهای نظارت را «آدم های خوب اما تنگ نظری» دانست که «افراد قوی را قلع و قمع می‌کنند و افراد ضعیف را انتخاب می‌کنند.»

به گفته آقای عبدالحمید نتیجه‌اش می‌شود «رئیسی را انتخاب می‌کنید که توانایی اداره ایران را ندارد و در بحران‌ها این افراد نمی‌توانند کشور را به خوبی اداره کنند.»

آقای عبدالحمید اعتراضات و خیزش‌های اخیر را نتیجه «شکست خوردن انتخاباتی دانست که به نحوه درستی انجام نمی‌گیرد.»

به گفته او در این خیزش‌ها «افراد زیادی کشته و مجروح شدند و تعدادی چشم‌هایشان را از دست دادند و تعدادی هم در زندان هستند در حالیکه باید به همه این‌ افراد احترام گذاشت.»

مولوی عبدالحمید همچنین با اشاره به مشکلات فراوان اقتصادی مانند تورم و گرانی و بیکاری از گزارش‌هایی خبر داد که «در ماه رمضان افرادی در این استان نان برای سحر و غذا برای افطار نداشتند.»

آقای عبدالحمید با بیان اینکه مردم ایران می‌خواهند «پولی در داخل کشور و برای خودم مردم خرج شود» گفت: « ایران در کشورهای زیادی پول دارد و طلب کار است، اما دارایی‌هایش بلوکه شده و نمی‌تواند طلب‌هایش را پس بگیرد. ما نتوانستیم سرمایه‌ای را که ثروت این ملت است از آن‌ها پس بگیریم.»

مولوی عبدالحمید اخیرا همچنین از آنچه «اعدام‌های بی رویه» توسط حکومت ایران خواند، انتقاد کرده بود.

او در توییتی نوشته بود «اعدام‌های بی‌رویۀ اخیر بسیار تکان‌دهنده است. بسیاری از تنگناها و مشکلات کنونی کشور پیامد خون‌های به ناحق ریخته‌شده و آه مظلومان است و تبعات اخروی آن به مراتب سنگین‌تر و غیرقابل تحمل‌تر خواهد بود».

در ماه‌های اخیر تعداد اجرای احکام اعدام در ایران شتاب کم سابقه‌ای گرفته و در چند روز گذشته ۲۲ بلوچ اعدام شدند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها