صد نفر از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه: با زنجیره‌ای از انواع سرکوب در دانشگاه مواجهیم

صد نفر از فعالان دانشجویی دانشگاه علامه: با زنجیره‌ای از انواع سرکوب در دانشگاه مواجهیم

اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران

جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه علامه طباطبایی در تهران در اعتراض به احکام صادره برای ضیا نبوی و هستی امیری از فعالان دانشجویی، در بیانیه‌ای تلاش «دستگاه قدرت برای سرکوب دانشگاه » را محکوم کرده‌اند. همزمان از احتمال تعلیق حکم زندان این دو دانشجو خبر می‌رسد.

به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان، در این بیانیه که به امضای یکصد نفر از دانشجویان و فعالان دانشجویی رسیده، آمده است: «تجمع ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ دانشجویان دانشگاه علامه، در اعتراض به روند مسمومیت دانش‌آموزان، منجر به ممنوع الورودی، تعلیق و پرونده‌سازی برای دانشجویان این دانشگاه شد اما سرکوب دانشجویان به همین جا متوقف نشد و دو حکم زندان یک ساله را به صورت قطعی، برای ضیا نبوی و هستی امیری به دنبال داشت».

حدود یک ماه پیش دادگاه انقلاب در تهران حکم محکومیت یک سال زندان برای هستی امیری و ضیا نبوی را به دلیل اعتراض به «مسمومیت‌های سریالی» در برخی از مدارس ایران تایید کرد.

امضاکنندگان بیانیه، ضیا نبوی و هستی امیری را دو دانشجویی نامیدند که «در سالیان اخیر تلاش‌های بسیاری در راستای تحقق حقوق بنیادین انسانی چون حق حیات و حق تحصیل کرده‌اند.»

ساعاتی بعد ضیا نبوی، دانشجوی معترض، در صفحه اینستاگرامش از تعلیق حکم یک سال زندان خود و هستی امیری خبر داد. آقای نبوی در استوری اینستاگرامش نوشت که وقتی امروز ۲۰ آبان او و خانم امیری برای اجرای حکم یک سال حبس به زندان اوین رفته بودند، به آن‌ها گفته شد که به دلیل ابهاماتی در پرونده و تا بررسی و اعلام نظر فعلا آزاد هستند.

او گفت که به نظر می‌رسد وضعیت تعلیق ادامه دارد.

مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در مدارس ایران از آذرماه سال گذشته از شهرستان قم آغاز شد و به سراسر ایران کشیده شد و ادامه‌دار شدن این مسمومیت‌ها، اعتراضات بسیاری از خانواده‌ها و فعالان سیاسی را به دنبال داشت.

همچنین در این بیانیه از «خشونت عریان حراست دانشگاه علامه» و «پرونده‌سازی‌های گسترده» علیه دانشجویان انتقاد شده و آمده است «اکنون با زنجیره‌ای از انواع سرکوب در دانشگاه مواجهیم، دانشگاه بیش از هر زمان دیگری، نه تنها از آرمانی مانند “استقلال دانشگاه” دور شده است که هر روز وابستگی‌اش به غیر دانشگاهیان هم، روز به روز بیشتر می‌شود».

در بخش پایانی بیانیه گفته شده است «ما ضمن محکوم نمودن احکام تعلیق و زندان برای دانشجویان، عدالت و آزادی‌خواهی را همچنان مطالبه کرده و برای تحقق دانشگاهی ‌که از آن دانشجویان باشد، پایداری می‌کنیم»

در بین امضا کنندگان این بیانیه اسامی آتنا کامل، آذین فرهادی، افرا حامدزاده، الهه درخشان، پرستو بیرانوند، جواد شقاقی، رضا اسدآبادی، رضا فراهانی، زهرا علی‌پور، سارا زارع، شبنم مقدسی، شهاب تقی پور، علی نانوایی، فرشته طوسی، محمد نجفی، مهدیه گلرو، میلاد موسوی و هادی نجفی به چشم می‌خورد.

همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی در دانشگاه‌ها و در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، فشار نهادهای امنیتی و نظامی ها و حراست دانشگاه‌ها بر فعالان دانشجویی تشدید شده است. بر اساس گزارش‌ منابع دانشجویی، شماری از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور به نهادهای امنیتی فراخوانده شده‌اند و از آنها برای عدم شرکت در تجمع‌های اعتراضی تعهد گرفته شده است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در مردادماه امسال خبر داده بود که از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ دست‌کم ۱۲۲ دانشجو به دلیل مشارکت و حمایت از اعتراضات از تحصیل محروم شده‌اند.

همچنین موج «تعلیق» یا «اخراج» شماری از استادان دانشگاه‌های ایران تشدید شده است و برخی روزنامه‌های چاپ ایران از «انقلاب فرهنگی» و «خلص‌سازی» یاد می‌کنند. روزنامه اعتماد در دهم شهریورماه امسال در گزارشی نوشته بود که از ابتدای دولت سیزدهم ۱۱۰ نفر استادان اخراج شده‌اند اما وزارت علوم اخراج استادان به دلیل گرایش سیاسی را رد کرده و گفته است قطع همکاری با استادان دانشگاه‌ها به دلیل مسایل علمی یا بازنشسته شدن آنها است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها