خانواده چهار زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام برای ملاقات فراخوانده شدند؛ تجمع علیه مجازات اعدام در شهرهای جهان

خانواده چهار زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام برای ملاقات فراخوانده شدند؛ تجمع علیه مجازات اعدام در شهرهای جهان

نقض حقوق بشر

خانواده چهار زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام در ایران در پی تماس مقام‌های زندان اوین برای انجام ملاقات با آنها به شدت ابراز نگرانی می‌کنند که این ممکن است آخرین ملاقات آنها قبل از اجرای احکام باشد. همزمان شهرهای مختلف جهان شاهد تجمع ایرانیان علیه مجازات مرگ بوده است.

سازمان های حقوق بشری کرد روز ۱۶ دی – ۱۶ ژانویه ۲۰۲۴ – گزارش دادند که دیوان عالی کشور حکم اعدام محسن مظلوم، محمد(هژیر) فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی را «در سکوت مطلق خبری» تایید کرده است.

این چهار شهروند ایرانی به اتهام «همکاری با اسرائیل» مجرم شناخته شده بودند.

بیان عظیمی، همسر پژمان فاتحی، در ویدئویی که روز شنبه منتشر کرد گفت که شعبه اجرای احکام و نهادهای امنیتی با خانواده‌های این چهار نفر تماس گرفته تا صبح زود فردا به زندان اوین مراجعه کنند.

او گفت که خانواده‌ها اکنون در مسیر تهران هستند و «احتمال دارد این آخرین ملاقات آنها باشد.»

او از «مردم ایران، مردم کردستان، سازمان‌های حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی» درخواست کمک کرد.

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم، هم در جریان تجمعی اعتراضی علیه اعدام در شهر تورنتو کانادا، در تماس تلفنی خواستار توقف اعدام شوهرش و سایر زندانیان محکوم به اعدام شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو که تحولات مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد بعد از تایید حکم در دیوان عالی با اشاره به بالا گرفتن تنش با اسرائیل و «با توجه به نیاز حکومت برای تبلیغات سیاسی» نوشت که جان این چهار زندانی سیاسی «در معرض خطر جدی اخذ تصمیمات سیاسی حکومتی و غیرقضایی قرار دارد.»

بنا به گزارش‌ها این چهار نفر عضو حزب کومله کردستان ایران بوده‌اند و از زمان بازداشت در تابستان ۱۴۰۱ از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم بوده‌اند.

حکم اعدام آنها درحال تایید شد که در هفته‌های قبل از آن چهار نفر دیگر به اتهام همکاری با اسرائیل در زندان ارومیه اعدام شدند.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه، ۷ بهمن، در بیانیه‌ای خواستار «اقدام سریع جامعه جهانی برای نجات جان این چهار نفر و پاسخ مناسب به اعدام‌های بی‌رویه در ایران» شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان پیشتر در باره این پرونده گفته بود: «علاوه بر غیرانسانی بودن مجازات مرگ، این چهار زندانی همچون بسیاری دیگر از زندانیان محکوم به اعدام، از کوچک‌ترین استانداردهای دادرسی عادلانه برخوردار نبوده‌اند و احکام آنها حتی براساس قوانین جمهوری اسلامی غیرقانونی‌ست.»

او افزود: «با توجه به نیاز بیشتر حکومت به هراس‌افکنی با هدف پیشگیری از اعتراضات از یک‌سو و سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی حکومت در حفظ امنیت مردم از سوی دیگر، احتمال اجرای احکام اعدام این زندانیان و بسیاری دیگر از زندانیان با اتهامات سیاسی و امنیتی در آینده نزدیک بسیار بالاست.»

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی روز اول تیر ماه سال ۱۴۰۱ در ارومیه بازداشت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه و جاسوسی برای اسرائیل»‌ به اعدام محکوم شدند و بستگان آنها گفتند که این احکام ظرف مدت ۲۴ ساعت در شعبه ۹ دیوان عالی کشور به تایید رسید.

بیان عظیمی، همسر پژمان فاتحی، یک روز پیشتر گفت: «این چهار زندانی سیاسی کرد همچون دیگر زندانیان، قربانی دسیسەها و ادعاهای واهی و فرافکنی نهادهای امنیتی شده‌اند.»

تجمع‌های اعتراضی علیه مجازات مرگ

همزمان کارزار اعتراض به احکام اعدام در ایران با تجمع‌های تازه در شهرهای جهان از جمله تورنتو، شیکاگو، برلین و قبرس ادامه یافته است.

ایرانیان ساکن تورنتو گفتند تجمع آنها به حمایت از میلاد محمدی، برادر شهریار محمدی، از کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته برگزار می‌شود که چند روزی است در یکی از میادین اصلی شهر تورنتو برای جلوگیری از اعدام زندانیان سیاسی دست به تحصن زده است.

معترضان خواستار توقف اعدام در ایران و آزادی زندانیان سیاسی در این کشور شدند.

در این برنامه خواهر مجاهد کورکور، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، در صحبت تلفنی از معترضان خواست که نگذارند برادر بی‌گناهش کشته شود.

در شهر برلین آلمان هم ایرانیان راهپیمایی کردند و در شیکاگو آمریکا معترضان نام محمد قبادلو که اخیرا اعدام شد و به این کارزار دامن زد را فریاد زدند.

در پی اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی در بامداد روز سه‌شنبه دوم بهمن ده‌ها زن زندانی در اوین اعلام کردند که در اعتراض به روند اعدام‌ها در ایران و نگرانی از اعدام‌های بیشتر، در روز ۵ بهمن اعتصاب غذا می‌کنند. بعد از آن شماری از زنان زندانی سابق هم به آنها پیوستند.

تعدادی از فعالان سیاسی خارج از ایران هم در بیانیه جداگانه‌ای با اعتصاب غذای زنان زندانی در اوین ابراز همبستگی کردند.

آنها نوشتند:‌ «ما تعدادی از ایرانیان مقیم خارچ کشور نیز در اعتراض به اعدام فراقانونی و خودسرانه محمد قبادلو و فرهاد سلیمی با اعتصاب کنندگان که برای زنده نگه داشتن نام اعدام‌شدگان و برای زنده ماندن صدها انسانی که در زندان‌های جمهوری اسلامی در سراسر کشور در صف اعدامند تلاش می‌کنند، همراه می شویم تا فریاد رسای «نه به اعدام» ایشان بازهم بیشتر شنیده شود.»

محمد قبادلو سوم بهمن ماه در حالی اعدام شد که وکیل و نهادهای حقوقی بشری دادرسی می‎‌گویند او که از اختلال دو قطبی رنج می‌بُرد و از دادرسی «عادلانه» محروم بود.

در همان روز، فرهاد سلیمی زندانی کرد هم بعد از ۱۴ سال زندان اعدام شد و اجازه ملاقات آخر با خانواده‌اش را پیدا نکرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها