موج بازداشت‌ها؛ روزنامه‌نگاران و دانشجویان بیش از دیگران هدف بوده‌اند

موج بازداشت‌ها؛ روزنامه‌نگاران و دانشجویان بیش از دیگران هدف بوده‌اند

اخبار ویژه اخبار ایران و جهان
در ۲۴ ساعت اخیر به سرعت بر تعداد بازداشت‌ها و احضارها افزوده شده

در حالی که اعتراض‌ها به جمهوری اسلامی وارد هفتمین روز خود شده و در این مدت گروه بزرگی از معترضان بازداشت شده‌اند، گزارش‌ها حاکی است که موجی از بازداشت فعالان مدنی و سیاسی نیز آغاز شده که در دو روز اخیر، بیش از همه روزنامه‌نگاران و دانشجویان را هدف گرفته است.

در میان خبرنگاران تاکنون گزارش دستگیری نیلوفر حامدی، یلدا معیری، فاطمه رجبی، مسعود کردپور، روح‌الله نخعی، علیرضا خوشبخت و مجتبی رحیمی منتشر شده است.

همچنین نام تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی نیز در میان بازداشت‌شدگان دیده می‌شود.

فاطمه سپهری، مجید توکلی، محمدرضا جلایی‌پور، هدی و زهرا توحیدی (از اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت)، علیرضا خوشبخت، خالد حسینی (فعال کارگری در سنندج)، هانیه دائمی (خواهر آتنا دائمی) و همسرش حسین فاتحی و سیاوش حیاتی (سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه‌ متحد کرد) از جمله کسانی هستند که گزارش‌هایی از دستگیری‌شان منتشر شده است.

تصویری که از سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه‌ متحد کرد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
توضیح تصویر،تصویری که از سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه‌ متحد کرد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است

در میان این گروه، انسیه دائمی درباره لحظه بازداشت خواهرش هانیه نوشته است که او حاضر نشده «شال روی سرش بگذارد» و به همین دلیل ماموران امنیتی در زمان بازداشت او را کتک زده‌اند.

محسن توکلی، برادر مجید توکلی نیز در توییتر نوشته که ماموران برای بازداشت او، ساعت یک بامداد به در خانه او رفته‌اند و تلاش کرده‌اند که «وحشت» ایجاد کنند.

آقای توکلی نوشته که برادرش به این وضعیت اعتراض کرده که ثمری نداشته است.

به نوشته محسن توکلی، ماموران با نامه دادستانی و بدون فاش کردن اینکه از چه نهادی هستند، مجید توکلی را دستگیر کرده‌اند و «دختر ۲ ساله و همسرش» را نیمه‌شب تنها گذاشته‌اند.

روزنامه‌نگاران بازداشت شده، چه کسانی هستند؟

یلدا معیری با عکاسی از اعتراض‌های سال ۹۶ به شهرت رسید و در سال‌های اخیر عکس‌هایی مهم از برخورد گشت ارشاد با زنان ایرانی منتشر کرده است
توضیح تصویر،یلدا معیری با عکاسی از اعتراض‌های سال ۹۶ به شهرت رسید و در سال‌های اخیر عکس‌هایی مهم از برخورد گشت ارشاد با زنان ایرانی منتشر کرده است

نیلوفر حامدی یکی از نخستین خبرنگارانی بود که با حضور در بیمارستان کسری درباره برخورد نیروهای امنیتی با معترضان اطلاع‌رسانی کرد. او خبرنگار روزنامه شرق است.

یلدا معیری نیز عکاسی است که در جریان اعتراض‌های سال‌های ۹۶ و ۹۸، عکس‌های مهمی را ثبت کرد و برخی عکس‌های او به شهرتی جهانی رسید.

الهه محمدی از روزنامه‌نگاران روزنامه هم‌میهن است که احضار شده است و باید به دادسرای اوین مراجعه کند.

محمدعلی کامفیروزی، وکیل خانم محمدی، نوشته که ماموران برای ورود به منزل او، در خانه را شکسته‌اند و «پس از تفتیش دو ساعته منزل، وسایلی مانند موبایل، لپتاپ، کتاب‌های مجوزدار، دست نوشته‌‌ها و اوراق هویتی او مانند کارت خبرنگاری را توقیف کردند».

فاطمه رجبی یکی دیگر از روزنامه‌نگاران روزنامه شرق است که در ارتباط با حقوق زنان مطالبی منتشر می‌کرد.

مسعود کردپور نیز یکی از روزنامه‌نگاران بسیار باسابقه و سردبیر آژانس خبری موکریان است که سال‌هاست در ارتباط با تحولات کردستان اطلاع‌رسانی می‌کند. آژانس خبری موکریان خبر دستگیری او را در روز چهارشنبه منتشر کرد.

مجتبی رحیمی، یکی دیگر از خبرنگارانی است که در منزلش در قزوین دستگیر شده است. او از جمله خبرنگارانی بود که درباره برخورد خشونت‌آمیز با معترضان در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کرده بود.

بازداشت دهها دانشجو در سراسر کشور

در پی جان‌باختن مهسا امینی، یکی از نخستین گروه‌هایی با برپایی تجمع به این مرگ واکنش نشان دادند، دانشجویان بودند (عکس: تجمع دانشجویان پلی‌تکنیک، منبع کانال دانشجویان متحد)
توضیح تصویر،در پی جان‌باختن مهسا امینی، یکی از نخستین گروه‌هایی با برپایی تجمع به این مرگ واکنش نشان دادند، دانشجویان بودند (عکس: تجمع دانشجویان پلی‌تکنیک، منبع کانال دانشجویان متحد)

علاوه بر روزنامه‌نگاران، گروه بزرگی از دانشجویان نیز در سراسر کشور دستگیر شده‌اند. هنوز فهرست کاملی از کسانی که دستگیر شده‌اند روشن نیست و این دستگیری‌ها ادامه دارد.

بر اساس بررسی‌های بی‌بی‌سی، تاکنون گزارش دستگیری‌ این افراد منتشر شده است:

  • مجید اماموردی دانشجوی حقوق دانشگاه تهران
  • بردیا شکوری فرد، دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران
  • محمد نوری، دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران
  • محمد عرب، دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دبیر انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل
  • کامیار شریفی دانشجوی برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه تهران
  • ریحانه معروف دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی
  • مهسا عبدالله زاده، دانشجوی رشتۀ مهندسی معدن
  • مبینا محمدی، دانشجوی ادبیات دانشگاه تهران
  • سهند مرتضوی، دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه تهران
  • ماهان گچ‌پزان عیدگاهی، دانشجوی روانشناسی و دبیر کل شورای صنفی دانشگاه تهران
  • بهروز شیربیگی، دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه علامه
  • فرهاد شجاع حیدری، دانشجوی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه
  • مهرداد ارندان، دانشجوی اقتصاد دانشگاه علامه
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها