وزنامه تایمز: وزارت خارجه بریتانیا مانع قرار گرفتن سپاه در فهرست گروههای تروریستی شده است

چندرسانه ای اخبار ایران و جهان

روزنامه تایمز چاپ لندن گزارش داده که طرح دولت بریتانیا برای تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران به تعویق افتاده است.

به نوشته این روزنامه، وزارت خارجه بریتانیا «به لزوم باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی» با جمهوری اسلامی اعتقاد دارد.

براساس گزارش روز گذشته روزنامه تایمز، سوئلا براورمن، وزیر کشور و تام توگندات، وزیر مشاور در امور امنیتی بریتانیا از قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

بی‌بی‌سی فارسی از وزارت خارجه بریتانیا در این خصوص توضیح خواسته است اما تا این لحظه به سوالات ما پاسخی داده نشده است.

منابع نشریه تایمز گفته‌اند که وزارت خارجه بریتانیا «نگران نوع تعریف این مسئله است که چگونه یک سازمان دولتی را می‌توان تروریستی تعریف کرد».

سازمان اطلاعات داخلی پادشاهی متحد بریتانیا (MI5) سال گذشته ایران را به انجام حداقل ۱۰ طراحی ترور یا ربودن ساکنان این کشور متهم کرده بود.

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه، ۱۶ ژانویه، (۲۹ دی‌ماه) درقطعنامه‌ای از مقام‌های ایران خواست که به نقض‌ حقوق بشر، اعدام معترضان و سرکوب مخالفان پایان دهند و از اعضای اتحادیه اروپا نیز درخواست کرد ضمن افزایش حمایت از معترضان در ایران، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه قرار بدهند.

این قطعنامه برای نهادهای اجرایی اتحادیه اروپا الزام‌آور نیست. با این حال تصویب این قطعنامه با واکنش منفی ستاد کل نیروهای مسلح ایران روبه‌رو شد. این ستاد با صدور بیانیه‌ای تهدید کرد که «پارلمان اروپا بایستی مراقب عواقب» این اقدام باشد.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران درخواست پارلمان اروپا را «مداخله جویانه و نامتعارف» توصیف کرد.

پس از آن سایر نهادی حکومتی ایران از جمله مجلس و ارتش نیز به قطعنامه پارلمان اروپا واکنش نشان دادند و حتی برخی نمایندگان مجلس ایران از بررسی طرحی برای بستن تنگه هرمز حرف زدند.

درخواست قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی کشورهای اروپایی در واکنش به سرکوب شدید اعتراضات اخیر ایران که پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داد مطرح شده است.

در روزهای اخیر هم جمعی از اصلاح طلبان در داخل و خارج از ایران با امضای نامه‌ای این اقدام را نکوهش و از سپاه پاسداران حمایت کردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها