پارلمان اروپا در واکنش به سرکوب‌ها در ایران: اروپا ساکت نخواهد ماند

پارلمان اروپا در واکنش به سرکوب‌ها در ایران: اروپا ساکت نخواهد ماند

اخبار ویژه چندرسانه ای حقوق بشر در ایران

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در جلسه مجمع عمومی پارلمان این اتحادیه گفته این سازمان بین‌المللی در برابر سرکوب اعتراضات در ایران ساکت نخواهد ماند.

الیور وارهی، از معاونان جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یک بیانیه رسمی از سوی این نهاد گفت: « با وجود تقاضاهای مکرر ما برای خویشتن‌داری نیروهای امنیتی ایران، استفاده نامناسب از زور علیه معترضان ادامه دارد و هنوز از سوی ایران هیچ شفافیتی درباره شمار کسانی که در جریان اعتراضات کشته یا دستگیر شده‌اند وجود ندارد. این پذیرفتنی نیست.»

آقای وارهی گفت کسانی که در مرگ مهسا امینی دست داشته‌اند و مسبب خشونت علیه معترضان مسالمت آمیز پس از آن بوده‌اند باید مسئول و پاسخگو شناخته شوند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا با یادآوری مواضع اتحادیه اروپا از آغاز اعتراضات گفت «مقام‌ها و قانون‌گذاران ایرانی که خواستار مجازات اعدام برای معترضان شده‌اند منشاء نگرانی بزرگی برای ما هستند.»

اتحادیه اروپا از حامیان سرسخت منع صدور و اجرای مجازات اعدام در سراسر جهان است.

الیور وارهی در افتتاح جلسه ویژه اتحادیه اروپا درباره سرکوب رو به افزایش اعتراضات در ایران گفت: « ما از اینکه برخی معترضان احکام سنگین از جمله اعدام دریافت کرده و می‌کنند نگرانیم. اروپا ساکت نخواهد نشست. ما به واکنش ادامه خواهیم داد و نگرانی‌های خود را درباره وضعیت حقوق بشر در هر سطحی با ایران مطرح خواهیم کرد.»

ایرانیان روز شنبه گذشته در شهرهای مختلف جهان با معترضان ایرانی اعلام همبستگی کردند
توضیح تصویر،ایرانیان روز شنبه گذشته در شهرهای مختلف جهان با معترضان ایرانی اعلام همبستگی کردند

جوزپ بورل در جریان معرفی تحریم های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران «سرکوب خشونت آمیز غیرقابل قبول معترضان» را به شدت محکوم کرد و گفت ما در کنار مردم ایران هستیم و از حق آنها برای تظاهرات مسالمت آمیز و بیان آزادانه خواسته‌ها و نظراتشان حمایت می کنیم.»

ده هفته از آغاز اعتراضات سراسری در ایران می‌گذرد. این اعتراضات ابتدا در واکنش به کشته شدن مهسا امینی، دختر کرد ۲۲ ساله بعد از بازداشت توسط گشت تهران آغاز شد و با حضور برجسته زنان در مخالفت با حجاب اجباری به اعتراضات ضد حکومتی تبدیل شد.

در ده هفته گذشته حکومت ایران صدها نفر را به ضرب گلوله یا باتوم ماموران امنیتی کشته و هزاران نفر را بازداشت کرده است.

نهادهای مستقل حقوق بشری می گویند که در جریان سرکوب شهروندان معترض از سوی ماموران مسلح جمهوری اسلامی در سرکوب شهروندن حداقل ۳۷۸  نفر کشته شده‌اند که در میان آنها تعداد زیادی زنان و کودکان هم هستند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است روز پنجشنبه به طور اضطراری، وضعیت جاری در ایران را بررسی کند.

آلمان و ایسلند طراح این جلسه اضطراری هستند اما شمار گسترده ای از کشورهای عضو شورا از آن حمایت کرده اند.

یاد کیان پیرفلک در جلسه پارلمان اروپا

در جلسه ویژه روز سه‌شنبه، اعضای مختلف پارلمان اروپا سرکوب خشونت‌بار معترضان و به ویژه صدور حکم اعدام علیه آنها را محکوم کردند و خواستار اقدام قاطع اتحادیه اروپا در این زمینه شدند.

جیمز مک الیستر، نماینده پارلمان اتحادیه اروپا به نیابت از حزب مردم اروپا در این جلسه خواستار تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی اتحادیه اروپا شد و گفت این اتحادیه باید سیاست خود را در قبال ایران بازبینی کند و تغییر دهد تا فشار بیشتری بر حکومت این کشور وارد کند.

این سیاستمدار اروپایی گفت حکومت اسلامی ایران با بزرگترین ناآرامی اجتماعی از زمان تاسیس خود روبروست.

وی افزود: «فرصتی جدی برای بهبود وضعیت زنان، تغییرات اجتماعی و پیشبرد ارزش‌های دموکراتیک وجود دارد، در صورتی که اتحادیه اروپا از اعتراضات ایران حمایت بیشتری بکند.»

یک نماینده دیگر اتحادیه اروپا از کیان پی فلک در این جلسه نام برد که چگونه با آرزوی بلند مهندسی وقتی بزرگ شد در خون غلطیده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها