مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ای با معترضان ایرانی اعلام همبستگی کرد

مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ای با معترضان ایرانی اعلام همبستگی کرد

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت بزرگ آرا قطعنامه‌ای را در بیان همبستگی با مردم ایران که با شرکت در اعتراضات ضدحکومتی خطر زندانی شدن و حتی مرگ را پذیرفته‌اند تصویب کرده است.

این قطعنامه که با ۴۲۰ رای در مقابل یک رای مخالف تصویب شد تازه‌ترین اقدام بین‌المللی علیه حکومت ایران است که در بیش از چهار ماه گذشته دست به سرکوبی خشونت‌بار علیه معترضان زده است.

توماس مَسی، نماینده جمهوری‌خواه از کنتاکی، تنها رای مخالف را داد و دلیل آن را فشار اقتصادی تحریم‌ها بر مردم ایران ذکر کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس کلودیا تِنی، نماینده جمهوری‌خواه از نیویورک، در جریان مباحثات روز چهارشنبه در صحن مجلس گفت: «حیاتی است که ما در مجلس نمایندگان آمریکا، نهادی که از جمله مهم‌ترین نمادهای آزادی و دمکراسی در اطراف جهان است، یکصدا حمایت خود را از مردم شجاع ایران اعلام کنیم.»

این اولین قطعنامه‌ای است که ابتدا در دوره قبلی کنگره از سوی جمهوری خواهان و دمکرات ها مطرح شد و پیشتر در ماه جاری دوباره مطرح شد. محکوم کردن حکومت ایران در سرکوب معترضان از معدود مواردی است که دو حزب بر سر آن اشتراک نظر دارند.

گریگوری میکس، نماینده دمکرات از نیویورک، هم در صحن مجلس گفت: «ما می خواهیم مردم ایران بدانند که به آنها توجه داریم. ما از خطراتی که آنها به جان می‌خرند و خطراتی که با آن مواجه هستند آگاهیم. قوی باشید.»

او افزود: «قوی باشید که آزادی همیشه بر ستمگری پیروز می‌شود.»

متن این قطعنامه به مرگ مهسا امینی، ۲۲ ساله، در روز ۲۵ شهریور در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد اشاره می‌کند. خانواده امینی گفته‌اند که شاهدان از مضروب شدن او توسط ماموران خبر داده‌اند، اما حکومت ایران می گوید نقشی در مرگ او ندارد.

در پی آن حادثه اعتراضات گسترده سراسری ایران را فرا گرفت که هرچند در هفته‌های اخیر فروکش کرده اما همچنان به شکل‌های مختلف ادامه دارد.

قطعنامه کنگره موارد «سرکوب زنان» توسط حکومت ایران «از طریق قوانین جزایی ضدزن» را فهرست می‌کند.

اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

این قطعنامه «مضروب شدن و مرگ بی‌رحمانه مهسا امینی» و «سرکوب خشونت‌بار زنان و مردان شرکت کننده در اعتراضات جاری، و همچنین کودکان، توسط رژیم ایران» را محکوم می کند و «خواستار حسابرسی شفاف برای کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی ایران می‌شود.»

این قطعنامه حمایت خود را از معترضانی اعلام می‌کند که «امنیت خود را به خطر می‌اندازند تا صدایشان را علیه نقض حقوق بشر که رژیم ایران مرتکب آن می شود بلند کنند».

مجلس نمایندگان از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، می‌خواهد از جمله با تحریم پلیس گشت ارشاد به وضعیت جاری در ایران واکنش نشان دهد.

یک سخنگوی آقای مسی – تنها رای مخالف – به نشریه «هیل» در واشنگتن گفت که او به این دلیل با قطعنامه مخالفت کرد که «مشوق اعمال فوری تحریم‌هاست.»

او افزود: «تحریم‌ها عموما به دولت‌های سرکوبگری که قرار است هدف گرفته شوند آسیبی نمی‌زند. در عوض بار آن به طور نامتناسب بر دوش مردم بیگناهی می افتد که همین حالا هم زیر فشار این رژیم‌های سرکوبگر در رنج هستند.»

اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا از زمان شروع اعتراضات تحریم هایی را در ارتباط با نقض حقوق بشر بر مقام ها و نهادهای ایرانی اعمال کردهاند.

از جمله وزارت دارایی آمریکا این هفته روز سوم بهمن – ژانویه – تحریم‌های جدیدی را علیه ده مقام ایران و بنیاد تعاون سپاه اعلام کرد.

ناصر راشدی معاون وزیر اطلاعات، حسین تناور از فرماندهان ارشد سپاه استان قم، محمدنظر عظیمی فرمانده سپاه نبی‌اكرم استان كرمانشاه، کوروش آسیابانی جانشین فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب سپاه، مجتبی فدا فرمانده سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان و بنیاد تعاون سپاه و پنج از اعضای هیات مدیره آن تحریم شده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها