شیرین عبادی در پارلمان اروپا: سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهید

شیرین عبادی در پارلمان اروپا: سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهید

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح و فعال حقوق بشر، امروز در سخنرانی در پارلمان اروپا از کشورهای اروپایی خواست تا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های «تروریستی» خود قرار بدهند.

خانم عبادی با روایت شرح حالی از وضعیت شهروندان ایرانی در ماههای پس از کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات بعدی آن، بطور خلاصه وضعیت حقوق بشر در ایران طی سال‌های پس از استقرار جمهوری اسلامی را برای نمایندگان اروپایی تشریح کرد.

او صحبت خود را با کشته شدن مهسا امینی آغاز کرد و گفت در جنبش اخیر این «زنان ایرانی بودند» که صدای مردم ایران را «به گوش جهان رساندند.»

خانم عبادی در بخشی از سخنان خود به شکایت خانواده امینی اشاره کرده و گفته حتی وکیل او (صالح نیکبخت) را هم بازداشت کردند و او به‌تازگی با وثیقه آزاد شده است.

او در ادامه به بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی اشاره کرد؛ دو روزنامه‌نگاری که موضوع مهسا امینی را پوشش داده بودند و تلاش‌ برای آزادی آنها بی‌نتیجه بوده است.

خانم عبادی گفته: «من دارم راجع به کشوری صحبت می‌کنم که حکومت آن به‌راحتی دست به کشتن شهروندان می‌زند و مصونیت دارد.»

او در بخش دیگری از سخنان خود با خطاب قرار دادن کشورهای اروپایی به «گروگان‌گیری» حکومت ایران برای رسیدن به اهداف سیاسی اشاره کرد و گفته دست‌کم دو نفر از شهروندان اروپایی به اعدام محکوم شده‌اند.

اشاره او ظاهرا به جمشید شارمهد وحبیب فرج‌الله چعب بوده است.

خانم عبادی شمار کشته شده‌های اعتراضات اخیر در ایران را «۵۵۰ نفر» اعلام کرد که «دستکم ۷۰ نفر آنها زیر ۱۸ سال» بودند.

او همچنین عفو اخیر بازداشت‌شدگان را تلاش برای «فریب افکار عمومی» توصیف کرد.

شیرین عبادی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،شیرین عبادی در کنار روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا و ساماتا کریتوفرتی، فضانورد ایتالیایی در صحن پارلمان اروپا

«رژیم غیرقابل اصلاح»

خانم عبادی علت ادامه اعتراضات در ایران را در این نکته دانست که «مردم به این نتیجه رسیده‌اند که این رژیم اصلاح‌پذیر نیست.»

او گفت: «با این قانون اساسی هیچ اصلاحی ممکن نیست.آنها حتی حریم شخصی را در خانه‌ها مورد تجاوز قرار داده‌اند.»

برنده نوبل صلح از کشورهای دموکراتیک جهان خواست در قبال نقض حقوق بشر در ایران بی تقاوت نباشند. او همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا زمانی که وضعیت حقوق بشر در ایران بهتر نشده «هیچ توافق تجاری» با دولت ایران امضا نکنند.

مسمویت‌های اخیر در ایران هم از جمله محورهای این سخنرانی بود.

خانم عبادی به این اشاره کرد که در اعتراضات اخیر دانش‌آموزان حضور داشتند و حکومت برای ایجاد فضای رعب آنها را با «مواد شیمیایی» مسموم کرده است.

او از نمایندگان اروپایی خواست تا کاری را که این رژیم با دختران نوجوان کرده در کتاب‌های تاریخ بنویسند.

نزدیک به چهار ماه است که هزاران دانش‌آموز در مدارس شهرهای مختلف ایران با داشتن علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شده‌اند.

هر چند اعتراضات خیابانی به نسبت ماههای گذشته فروکش کرده، دیروز همزمان با برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در بسیاری از شهرها شعارهای ضدحکومتی و علیه رهبر جمهوری اسلامی دوباره سر داده شد.

پلیس تهران در هشداری متفاوت در قیاس با سال‌های گذشته گفته بود در چهارشنبه سوری امسال قرار است علاوه بر ماموران لباس شخصی از «گروه‌های مردمی و مساجد» استفاده کند که اشاره او احتمالا به پایگاه‌های بسیج مساجد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها