حزب دموکرات کردستان ایران از کشته شدن دو عضو خود «به دست عامل حکومت ایران» خبر داد

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

حزب دموکرات کردستان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از کشته شدن دو عضو خود در اقلیم کردستان عراق خبر داده و «یکی از عوامل رژیم جمهوری اسلامی ایران» را مسئول آن اعلام کرده است.

بنا به این اطلاعیه، چند نفر از اعضای حزب دموکرات کردستان ایران در دقایق اولیه روز جمعه ١٦ تیرماه (به وقت محلی) در جریان سفری در اقلیم کردستان عراق مورد حمله قرار گرفتند و دو نفر از آنان به نام‌های عادل مهاجر و لقمان آجی کشته شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان این دو فعال سیاسی را اهل پیرانشهر معرفی کرده و گفته «در جریان این تیراندازی یک فعال سیاسی دیگر به نام سعدی مرادپور نیز زخمی شده است.»

حزب دموکرات کردستان ایران و چند تشکیلات سیاسی کردی دیگر این حمله را محکوم کرده‌اند.

این خبر چند هفته پس از تشدید تهدیدها و حضور پررنگ نظامیان ایرانی در شمال غربی ایران منتشر می‌شود.

علاوه بر این مقام‌های ایرانی دیدارهایی با مقام‌های عراقی، از جمله مقام‌های اقلیم کردستان عراق داشته‌اند و گزارش‌هایی از محدودیت فعالیت گروه‌های کرد ایرانی مستقر در کردستان عراق منتشر شده است.

حزب دموکرات کردستان ایران در اطلاعیه خود گفته «ماشین ترور رژیم جمهوری اسلامی» نسبت به قبل فعال‌تر شده و «مشغول توطئه و ترور» است.

صفحه ۲
صفحه ۲

در این برنامه با صاحب‌نظران درباره مسائل سیاسی و اجتماعی روز گفت‌ و‌ گو می‌کنیم.

این حزب حکومت ایران را «تروریستی» خوانده و خواهان موضعگیری دولت عراق و اقلیم کردستان در برابر چنین اقداماتی شده است.

حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) هم این حمله را محکوم و دولت‌های ایران و ترکیه را متهم کرده که در اقلیم کردستان عراق علیه فعالان کرد به اقدامات مشابهی دست زده‌اند. پژاک گفته که در برابر چنین فشارهایی «باشد که با یکصدایی و همدردی و مبارزه، از این اعمال دشمن در راستای دفاع از کرامت و آزادی خلقمان جلوگیری به عمل آید و تروریسم در هرچهاربخش کردستان پایان گیرد.»

حزب کومله کمونیست هم به طور مشابهی از عنوان تروریستی برای حکومت ایران استفاده کرده و خواهان موضعگیری در برابر ایجاد «آشوب و بی‌ثباتی» شده است.

حکومت ایران این احزاب را «تروریستی» قلمداد می‌کند و در مقاطعی درگیری بین نیروهای امنیتی ایران و شبه‌نظامیان وابسته به این احزاب رخ داده است. علاوه بر این سپاه در مواردی به حمله موشکی به مقر این احزاب اقدام می‌کند.

سوءقصد به جان اعضا و رهبران این احزاب در خارج از کشور نیز سابقه طولانی دارد.

عبدالرحمان قاسملو، دبیرکل اسبق حزب دموکرات کردستان ایران، در سال ۱۳۶۸ و در حالی که درگیر مذاکراتی با حکومت ایران بود در جریان یکی از جلسه‌های مذاکره در وین، پایتخت اتریش ترور شد.

احزاب مسلح کرد سابقه درگیری با یکدیگر را نیز دارند و چند هفته پیش در جریان درگیری دو حزب کُرد کومله زحمتکشان کردستان و کومله کردستان ایران دو نفر کشته شدند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها