دو شاهد عینی در گفتگو با گاردین «ضرب و شتم» آرمیتا گراوند «بر سر حجاب» را تایید کردند

دو شاهد عینی در گفتگو با گاردین «ضرب و شتم» آرمیتا گراوند «بر سر حجاب» را تایید کردند

اخبار ویژه چندرسانه ای نقض حقوق بشر
چهره و نام آرمیتا، دختر ۱۶ ساله‌ای که چند روز پیش در مسیر مدرسه دچار حادثه شد در برخی از خیابان‌های پایتخت نقش بسته است (تصویر سمت راست یکی از نقاشی‌های این دانش‌آموز است)

همزمان با طرح پرسش‌ها و ابهامات در باره اتفاقی که برای آرمیتا گراوند افتاده، روزنامه گاردین چاپ لندن به نقل از «دو شاهد عینی»‌ ضرب و شتم بر سر حجاب او را با یک حجاب‌بان زن در داخل واگن مترو تایید کرده است.

گاردین همچنین به نقل از منابع مخالف حکومت ایران می‌گوید که زمان تصاویر ویدئوهایی که خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) از این ماجرا منتشر کرده، نشان می‌دهد که دست کم صد ثانیه از زمان آن کم شده است.

آرمیتا دختر ۱۶ ساله‌ای است که صبح روز یکشنبه در مسیر مدرسه در ایستگاه مترو شهدا تهران به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل «افت فشار بیهوش»‌ شد اما فعالان حقوق بشر گفتند که او در درگیری با پلیس حجاب در داخل مترو دچار آسیب شده است.

بی‌بی‌سی به طور مستقل قادر به تایید این گزارش‌ها و جزییات آنها نیست.

در تصاویری که خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) دیده می‌شود که آرمیتا حدود ساعت ۷ یکشنبه قبل بی‌آنکه مقنعه به سر داشته باشد به همراه دوستانش در ایستگاه شهدا مترو تهران دچار حادثه شد و از آن زمان در یک بیمارستان نظامی در پایتخت بستری است.

برخی گزارش‎‌ها حال آرمیتا را وخیم توصیف می‌کند و پیشتر والدین او نیز در گفتگو با ایرنا از مردم خواستند که برای سلامت دخترشان دعا کنند.

روزنامه گاردین در این باره با دو «شاهد عینی» روز حادثه گفتگو کرده که به گفته یکی از آنها آرمیتا به هنگام ورود به واگن مترو با تذکرات یک حجاب‌بان زن روبه‌رو می‌شود و این زن به دلیل آن که آرمیتا روسری نداشته با او مشاجره می‌کند.

به گفته این شاهد عینی «زن چادری فریاد زد که چرا حجاب نداری؟» و آرمیتا در پاسخ گفت: «آیا من به تو می‌گویم چرا چادرت را برنمی‌داری»؟

به نوشته گاردین به نقل از این شاهد عینی، این درگیری لفظی بعدا به خشونت کشیده شد و‌ حجاب‌بان زن، با حمله به آرمیتا او را به شدت هل داده است. گزارش گاردین به نقل از یک شاهد عینی دیگر هم حاکی است که آرمیتا هنوز بعد از زمین خوردن همچنان به هوش بوده است.»

این شاهد عینی همچنین به گاردین می‌گوید «همان زن حجاب‌بان، وقتی اورژانس تهران آرمیتا را به بیمارستان منتقل می‌کرد در کنار در آمبولانس ایستاده بود.»

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که دو فعال برجسته حقوق بشر که از آنها نام نبرد روز چهارشنبه به این خبرگزاری گفتند که آرمیتا گراوند «بعد از رویارویی با ماموران اعمال حجاب در مترو تهران در شرایط وخیم در کما به سر می‌برد.»

این در حالی است که پیشتر مسعود درستی، مدیرعامل متروی تهران «احتمال درگیری عوامل اجرایی آن شرکت را رد کرده بود»‌ و تاکید کرد که این دانش‌آموز دختر به دلیل افت فشار از هوش رفته است.

از همان ابتدا پدر و مادر آرمیتا در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن از ایرنا پخش شد در مورد افت فشار دخترشان تردید داشتند از جمله مادر او با چند مکث گفت: «دخترم فکر کنم فشار…. فشارش افتاده بود… نمی‌دانم چی … فکر کنم حالا گفتن فشارش افتاده. فشارش افتاده خورده زمین، بعد لبه سرش به لبه مترو خورده، دیگه بچه ها او را آوردن بیرون.»

در گزارش ایرنا از این واقعه، فردی که «یکی از بستگان» آرمیتا معرفی شده می‌گوید: «خانواده‌اش فیلم‌ها را دیدن، چک شده بررسی شده، بعد پخش شده» اما مادر آرمیتا بلافاصله می‌گوید: «ما همه فیلم‌ها را چک نکردیم.»

امروز همچنین خبرگزاری حقوق بشری «هه‌نگاو» از بازداشت شهین احمدی، مادر آرمیتا خبر داد اما ساعتی بعد ایرنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه ایران این خبر را تکذیب کرد.

آرمیتا گراوند

ایرنا به رغم گفتگو با خانواده این دختر و مدیرعامل مترو تهران و عوامل اجرایی هنوز اطلاعات پزشکی قابل اعتنایی از وضعیت سلامت آرمیتا گراوند منتشر نکرده است. موضوعی که برای بسیاری این پرسش را ایجاد کرده که چرا تاکنون پزشک معالج آرمیتا در باره او اطلاع‌رسانی نکرده است.

همچنین طی روزهای اخیر نشان ندادن فیلم‌های دوربین داخل واگن قطار ابهام‌برانگیز بود که خبرگزاری جمهوری اسلامی در تازه‌ترین گزارش خود پیرامون این حادثه به نقل از عوامل اجرایی مترو می‌گوید که واگن‌های این قطار مجهز به دوربین نبوده است.

بر اساس گزارش ایرنا فردی که مدیر سکوی مترو بوده به این خبرگزاری گفته که آرمیتا موقعی که روی زمین افتاده بود «علائم حیاتی نداشت.»

واکنش‎‌های داخلی و جهانی به ماجرای آرمیتا گراوند

آرمیتا گراوند

در تصاویر مقطعی که خبرگزاری ایرنا در روزهای اخیر منتشر کرده دیده می‌شود که آرمیتا گراوند صبح روز حادثه بدون روسری در مسیر مدرسه بوده است

همزمان با طرح پرسش‌ها و ابهامات در باره وضعیت آرمیتا گراوند،‌ دلایل این واقعه، فضای به شدت امنیتی و پوشش خبری انحصاری ماجرا بار دیگر واکنش‌ جهانی را در پی داشته است.

دیشب آبرام پِیلی فرستاده ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «گزارش‌ها از ایران درباره حمله پلیس اخلاقی به آرمیتا گراوند ۱۶ ساله مایه شوک و نگرانی است. ما خبرهای مربوط به وضع سلامتی او را دنبال می‌کنیم. در کنار مردم شجاع ایران ایستاده‌ایم و با دنیا همکاری می‌کنیم تا رژیم برای نقض حقوق بشر پاسخگو شود.»

وزیر خارجه آلمان هم گفته بود «دوباره دختری جوان در ایران برای جانش می‌جنگد فقط برای اینکه موهایش در مترو دیده می‌شده، غیرقابل تحمل است.»

مایکل مکال، رئیس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، هم روز پنجشنبه در شبکه اکس نوشت: «خبر مضروب شدن یک دختر جوان به دست پلیس به اصطلاح اخلاق در ایران به دلیل نداشتن حجاب اجباری نفرت‌انگیز و یادآور تعرض هولناکی است که مهسا امینی را کشت. مردم ایران مستحق آزادی‌اند.»

ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اظهارات، ابراز نگرانی آلمان، بریتانیا و آمریکا برای آرمیتا گراوند،‌ را اظهارات مداخله جویانه، مغرضانه خواند.

آقای کنعانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که «بهتر است به جای ابراز نگرانی غیرصادقانه نسبت به زنان و دختران ایرانی، نگران پرسنل بهداشتی و درمانی آمریکا، آلمان و بریتانیا و بیماران باشید و به وضعیت آنها رسیدگی کنید.»

تحولات مربوط به وضعیت آرمیتا گراوند در داخل ایران هم واکنش بسیاری را در پی داشته است. از جمله نرگس محمدی، فعال حقوق بشری زندانی در ایران در صفحه اینستاگرام خود نوشته «رفتار حکومت نشان از تلاش سراسیمه‌اش برای ممانعت از آشکار شدن حقیقت در مورد آرمیتا گراوند دارد.»

حامد اسماعیلیون، فعال سیاسی که همسر و دخترش را در هواپیمای اوکراینی از دست داد در شبکه اجتماعی ایکس نوشته «آن‌چه تا امروز درباره‌ی آرمیتا گراوند خوانده و شنیده‌ایم با روایت یک جنایت دیگر همخوانی دارد.»

او در پایان این توییت آروز کرده که خانواده‌ و همکلاسی‌های آرمیتا بتوانند روزی «حقیقت» را به دنیا بگویند.

همزمان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان از فشار بر پرسنل مدرسه محل تحصیل آرمیتا گراوند خبر داده است.

در گزارش ویدئویی خبرگزاری ایرنا هم شخصی به نام «فاطمه» که مدعی است دوست آرمیتاست گفت: «ابتدا مهلا (دوست دیگر آنها) وارد واگن شد، بعد آرمیتا و در آخر هم من وارد قطار شدم ولی «آرمیتا» در کمتر از یک ثانیه و به ناگاه با پشت به زمین افتاد و سرش با زمین (حاشیه سکو) برخورد کرد.»

او اضافه کرد: «وقتی آرمیتا را بلند کردم دیدم دستم خونی شده و متوجه شدم که سر وی زخم برداشته که در نهایت با کمک مردم، آرمیتا را به خارج قطار و کنار سکو انتقال داده و برای نجات وی تلاش کردیم. هیچ کس به ما تذکر نداد و کسی هم آرمیتا را هل نداد».

در ویدئوی ایرنا دختر دیگر که «مهلا» معرفی شده هم روایت مشابهی ارائه می‌کند.

معلوم نیست این مصاحبه‌ها تحت چه شرایطی ضبط شده است. رسانه‌های وابسته به حکومت ایران بارها به همکاری با نهادهای امنیتی و پخش سخنانی که تحت فشار ادا شده متهم شده‌اند.

به نظر میرسد که رسانه‌های داخلی ایران برای پوشش این خبر به شدت تحت فشار هستند و خبرهای منتشر شده در مواردی حذف شده است. از جمله وبسایت خبری «فراز دیلی» به فاصله کوتاهی بعد از نقل جملاتی از پدر آرمیتا گراوند این خبر را حذف کرد.

در روزهای نخست این واقعه وقتی خبرنگار روزنامه شرق برای پوشش این خبر به بیمارستان نظامی «فجر نیروی هوایی» رفت برای ساعاتی بازداشت شد.

گفته شده که آرمیتا گراوند، تکواندوکار حرفه‌ای است و دان ۳ دارد. او از دو سال پیش به‌صورت جدی نقاشی را شروع کرده و پدر و مادرش از ایل گراوند و بایکدیگر نسبت خانوادگی دارند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها