اعتراضات سراسری در ایران؛ از «کودک سرباز» تا استفاده نیروهای امنیتی از آمبولانس به جای خودرو نظامی

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

 

آمار تخریب ماشین‌های اورژانس در اعتراضات روزهای اخیر بالاست. وزیر بهداشت ایران چهار روز پیش گفته بود تاکنون بیش از «هفتاد» آمبولانس از طرف «اغتشاشگران» تخریب شده و احتمالا این آمار رو به افزایش است.

بهرام عین‌اللهی گفته بود «آمبولانس وظیفه دارد هر مصدومی را به بیمارستان منتقل کند و حمله به آمبولانس‌ها نشان دهنده این است که اغتشاشگران حتی به خودشان هم رحم نمی کنند»

او گفته بود « حتی در میدان جنگ هم وقتی فردی لباس سفید به تن دارد، کسی به سمت او حمله ور نمی‌شود».

سخنان وزیر بهداشت ایران با روال پذیرفته شده تمام کشورها مطابقت دارد اما حرف‌های او با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد و کاربران یادآوری کردند آنچه در اعتراضات خیابانی می‌گذرد نشان دهنده امداد رسانی ماشین‌های اورژانس به زخمی‌ها و افراد نیازمند نیست.

گزارش‌ها و عکس‌های منتشره از ناآرامی‌های اخیر در شهرهای ایران حکایت از این دارد که نیروهای نظامی و یگان ویژه از آمبولانس‌ها برای جابجایی نیروهای نظامی و انتقال افراد بازداشتی به زندان استفاده می‌کنند.

در برخی از این تصاویر خودروهایی که نشان آمبولانس دارند پلاک نظامی دارند یا پلاک آنها کنده شده است.

کاربری به نام «مهرزاد» در توییتر نوشته « نیروهای امنیتی از داخل آمبولانس به سوی مردم معترض شلیک می‌کنند».

یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به وزیر بهداشت نوشته « ما آمبولانس آتیش نمیزنیم؛ ماشین‌های حمل اسیری که سفیدن و خط قرمز دارن و چراغ گردونشون آبی هست رو آتیش میزنیم که نتونن خواهر و برادرمون رو توش بریزن ببرن پاسگاه».

تغییر کاربری آمبولانس

سه سال پیش رسانه‌های ایران خبرهایی از تبدیل شدن این ماشین‌ها به تاکسی برای حمل و نقل مسافران خاص منتشر کردند. گفته می‌شد اگر آژیر آمبولانس‌ها را شنیدید یا دیدید که از خط ویژه عبور می‌کند ممکن است حامل یک آدم بد حال نباشد و یک پولدار و چهره سیاسی یا هنری سوار بر آن باشد.

این روزها آنچه باعث حساسیت جامعه پزشکان و معترضان شده، نشستن افراد باتوم بدست با اسلحه و تیر و تفنگ براین ماشین‌ها است. اگر در جریان اعتراضات سال هشتاد و هشت تلاش حکومت این بود که با ماشین‌های جنگی و رژه موتورسواران، در بین معترضان رعب و وحشت راه بیندازد، حالا ماشین‌های آمبولانس کار لجستیک نیروهای امنیتی را انجام می‌دهد.

روز گذشته ۸۰۰ نفر از پزشکان ایرانی با انتشار توماری از سازمان نظام پزشکی خواسته‌اند که مانع از به کارگیری تجهیزات و خودروهای پزشکی با اهدافی غیر از سلامت و درمان شود.

آنها همچنین خواهان تضمین «حفظ اصل قانونی و بین‌المللی بی طرفی مطلق کارکنان درمان در رسیدگی به کلیه آسیب دیدگان از هر طرف و مراقبت دقیق از آنان برای ارائه خدمات پزشکی» و «حفظ امنیت پزشکان خصوصا در مورد رعایت کامل محرمانگی پرونده پزشکی کلیه مصدومان» شده‌اند.

گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که برخی از مجروحان از بیم بازداشت به مراکز درمانی نمی‌روند. پیش از این در موج‌های قبلی اعتراضات ایران، ماموران امنیتی مجروحان را در مراکز درمانی بازداشت کرده‌اند.

براساس اظهارات کسانی مانند حسین رونقی، فعال مدنی که هفته گذشته بازداشت شد، نیروهای امنیتی وانتظامی از آمبولانس برای بازداشت معترضان در محل خانه و محل کار نیز استفاده می‌کنند.

حسین رونقی پیش از اینکه خودش را به دادسرای اوین معرفی کند در ویدیویی خبر داده بود که از دست ماموران فرار کرده و ماموران با آمبولانس به خانه او هجوم برده بودند.

سابقه استفاده از آمبولانس

‌‌کاربری به نام «غریب آشنا» در توییتر نوشته « دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی سالهاست که برای سرپوش گذاشتن بر مسئله ورود نیروهای امنیتی و پلیس به داخل دانشگاه و بازداشت دانشجویان در تجمعات دانشجویی و همچنین دپوی نیرو جهت سرکوب اعتراضات خیابانی از پوشش آمبولانس‌ استفاده می‌کند».

براساس گزارش‌ها در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و آبان‌ماه ۹۸ نیز از آمبولانس برای حمل و نقل نیروهای یگان ویژه و بازداشت معترضان استفاده شده است.

اظهارات سعید قاسمی از فرماندهان سابق جنگ در فروردیین ماه سال ۹۸ نشان می‌دهد استفاده از نیروهای هلال احمر در نیروهای نظامی سابقه طولانی دارد و در سال‌های اخیر رسانه‌ای شده است.

آقای قاسمی در سخنانی جنجالی در یک مصاحبه‌ ویدئویی با برنامه اینترنتی «رودرو»، گفته بود در دهه هفتاد «ما در بوسنی تحت پوشش هلال احمر به نیروهای مجاهدین اسلامی آموزش می‌دادیم و با القاعده همکاری می‌کردیم. کریستین (امانپور) خبرنگار سی‌ان‌ان ما را لو داد. با القاعده‌ای‌ها باهم بودیم. «القاعده‌ای‌ها» از ما استیل «سبک و سیاق» گرفتند. با مجاهدین سراسر دنیا یگان‌های جهادی تشکیل دادیم».

جمعیت هلال احمر ایران در پاسخ به آقای قاسمی در توییتی نوشته بود«هلال احمر هیچ‌گاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‌طرفیم؛ چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعاً بدون هماهنگی بوده است».

نوجوانان در سرکوب معترضان

بکار گرفتن نوجوانان در سرکوب معترضان بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت

استفاده از «کودک سرباز» در سرکوب معترضان

در اعتراضات این روزهای ایران علاوه بر آمبولانس‌ها که برخلاف کنوانسیون‌های جهانی در اختیار اهداف غیرپزشکی و درمانی قرار گرفته، از کودکان و نوجوانان نیز در سرکوب معترضان استفاده شده است.

در پی انتشار تصاویری از کودکان در سرکوب معترضان، روز پنج‌شنبه ۷ مهرماه ،۸۰۰ نفر از نویسندگان و فعالان حوزه ادبیات و رشته‌های مختلف کودکان و نوجوانان، طی بیانیه‌ای درباره تداوم نقض گسترده حقوق کودکان در ایران هشدار دارند..

طبق اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری رم، ثبت نام و سربازگیری کودکان زیر ۱۵ سال یا استفاده ازآنها برای شرکت در فعالیت‌های خصمانه، چه در مخاصمات مسلحانه بین‌المللی و چه غیر بین‌المللی، در دسته‌بندی جنایات جنگی محسوب می‌شود.

درمیان این ۸۰۰ نفر، چهره‌ها‌ی سرشناسی مانند مصطفی رحماندوست، مرضیه برومند و افسانه شعبانژاد دیده می‌شود و در بیانیه خود گفته‌اند « براساس مفاد پیمان‌نامه‌ی جهانی حقوق کودک و همین‌طور قانون حمایت از اطفال و نوجوانانِ ایران، پاسخ هیچ معترضی، به ویژه معترض نوجوان گلوله و جای او در زندان نیست. ما مجدانه خواستار آزادی فوری نوجوانان بازداشت‌شده و پایان‌دادن به سرکوب خونینِ معترضان هستیم».

در این بیانیه گفته شده «به صف کردنِ عده‌ای نوجوان مسلح با پوشش نظامی در برابر مردم معترض، مصداق بارز نقض حقوق کودک و استفاده‌ی ابزاری از آن‌هاست؛ بی‌تردید این شیوه‌ی برخورد با نوجوانان برای آمران عواقبی ناگوار و غیرقابل‌ جبران در پی خواهد داشت».

انتشار عکس نوجوانان در لباس نظامی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. یکی از کاربران آن را با دوران آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و یکی هم نوشت «پس از پدیده های شوم کودک همسری، کودک مادری و کودک کار که همگی دستاورد حکومت آخوندی هستند حالا رسیدیم به پدیده کودک مزدوری یا کودک سرکوبگر!»

حزب «اتحاد برای ایران» با اشاره به استفاده حکومت ایران از «کودک سرباز»، نوشته «اقدامی علیه بشریت است».

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها