کانادا سه نهاد دیگر حاکم بر ایران را تحریم کرد

کانادا سه نهاد دیگر حاکم بر ایران را تحریم کرد

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

کانادا روز چهارشنبه شش فرد و سه نهاد در ایران که می‌گوید جزو بدترین عوامل مشارکت کننده یا فراهم کننده زمینه «نقض فاحش حقوق بشر» بوده‌اند را تحریم کرده است.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در بیانیه‌ای گفت: «کانادا با استفاده از همه ابزارهایی که در اختیار دارد به حمایت از آنها (معترضان) در برابر نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران و تهدیدی که این رژیم متوجه صلح و امنیت منطقه می کند، ادامه خواهد داد.»

این فهرست شامل شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و پایگاه عملیاتی نیروی قدس سپاه در سیستان و بلوچستان می‌شود.

عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سید مجید میراحمدی معاون وزیر کشور، حشمت الله فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، صغری خدادادی طاقانکی رئیس زندان زنان قرچک و عباس علی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان جزو تحریم شدگان هستند. نیروی زمینی سپاه. صغری خدادادی طاقانکی رئیس زندان زنان قرچک و عباس علی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان جزو تحریم شدگان هستند.

این سومین مجموعه تحریم‌های شدید کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران از زمان شروع اعتراضات گسترده در این کشور بعد از مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد در روز ۲۵ شهریور است.

دولت کانادا روز ۱۵ مهر – ۷ اکتبر – اعلام کرد ۵۰ درصد اعضای ارشد، درجه‌داران عالی‌رتبه و افسران سپاه پاسداران که شامل حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود، اجازه سفر به کانادا نخواهند داشت.

جاستین ترودو گفت این سخت‌گیرانه‌ترین مجازاتی است که در قوانین کانادا وجود دارد و تاکنون تنها برای موارد بسیار جدی «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی» چون فجایع روی داده در بوسنی و هرزگوین و روآندا مورد استفاده قرار گرفته بود.

او گفت ممنوع‌الورود شدن حدود ۱۰ هزار افسر و درجه‌دار عالی‌رتبه سپاه پاسداران به خاک کانادا دایمی و برای همیشه خواهد بود.

این کشور سپس در روز ۲۱ مهر ماه  – ۱۳ اکتبر – محمد جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه ایران و ۱۶ نفر دیگر را که عمدتا از مقام‌های سابق جمهوری اسلامی هستند را در ارتباط با «نقض سیستماتیک حقوق بشر» و همین طور «اقداماتی که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد» تحریم کرد.

سعید مرتضوی، دادستان تهران در زمان مرگ زهرا کاظمی شهروند ایرانی-کانادایی در زندان، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبر جمهوری اسلامی، پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران دیگر تحریم شدگان بودند.

اشخاص و نهادهای تحریم شده توسط کانادا

ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف

همزمان گزارش ها در روز چهارشنبه حاکی از تجمع های اعتراضی در نقاط مختلف ایران است.

تصاویر ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده تجمع هایی از جمله در بندرعباس، سنندج، اراک، کامیاران، جاده ساوه و دره شهر در ایلام را نشان می دهد.

در بسیاری از این شهرها معترضان با روشن کردن آتش اعتراضشان را نشان دادند.

همچنین تصاویری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده حاکی از اعتراضات شبانه در یک مجتمع در اطراف دریاچه چیتگر در غرب تهران است.

در این ویدئوها حضور نیروهای امنیتی و استفاده از نارنجک صوتی برای متفرق کردن شهروندان مشاهده می شود.

در یک جا حدود ۱۰ مامور امنیتی در محوطه میان چند برج مسکونی در حالی راه می‌روند که ساکنان مجتمع به شدت علیه آنها شعار می دهند.

در تصاویر از شهرک اکباتان در غرب تهران هم حمله نیروهای امنیتی با هدف سرکوب معترضان دیده می شود.

در تازه ترین ویدئوها جمع زیادی از معترضان در خیابان‌های شهرک در حال شعار دادن هستند و دقایقی بعد تعدادی از آنها دیده می‌شوند که در حال فرارند و همزمان صدای تیراندازی و گازاشک‌آور شنیده می‌شود.

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram

همزمان با ادامه اعتراض‌ها دستگیری معترضان، فعالان سیاسی و مدنی ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشری هرانا، در روز چهارشنبه ماندانا صادقی، نویسنده و روزنامه‌نگار به همراه همسرش رضا محمدی در آبادان بازداشت شدند. براساس این گزارش آنها به زندانی در اهواز منتقل شده‌اند.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد که فرخنده آشوری، خبرنگار ساکن شیراز در روز دوشنبه دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

نیلوفر فتحی، معلم ریاضی در تهران، حسین رضایی وکیل دادگستری در تهران و فرزانه سیدی، از معترضان در شهر ایلام، از دیگر بازداشت‌شدگان هستند.

همزمان هرانا می نویسد که بی‌خبری از وضعیت صبا رایانی و لیلی حضرتی، دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر که دوشنبه دستگیر شدن مایه نگرانی است.

در تحولی دیگر شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه را عزای عمومی اعلام کرده است.

این شورا گفت که به «دادخواهی از خون‌های به ناحق ریخته عدالت خواهان خصوصا قتل فجیع دانش آموزان ایران زمین» عزای عمومی اعلام می کند.

دولت ایران به اتهام کشتن معترضان اذعان نکرده و در مورد کسانی که مرگشان خبرساز شده آنها را انکار کرده است.

همزمان فشار خارجی برای جلوگیری از سرکوب ها در ایران ادامه دارد.

کانادا روز چهارشنبه تحریم‌هایی را بر شش فرد و چهار نهاد در ایران در ارتباط با نقض حقوق بشر اعمال کرد.

این فهرست شامل محمد کرمی از نیروی قدس سپاه پاسداران، دو نهاد شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری می شود.

از طرف دیگر لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته که او نمی تواند «جهنم و شکنجه ای» که زنان این کشور تحمل می کنند را درک کند.

با این حال او که با مجله پیپل مصاحبه می کرد گفت که اعتراضات در ایران بی ثمر نخواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها