حمایت خامنه‌ای از حجاب اجباری پس از چهار ماه اعتراضات اخیر

حمایت خامنه‌ای از حجاب اجباری پس از چهار ماه اعتراضات اخیر

نقض حقوق بشر چندرسانه ای حقوق بشر در ایران
آیت الله علی خامنه‌ای گفته «کسانی که حجاب ضعیف دارند هم دختران خود ما هستند»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در چهارمین ماه اعتراضات در ایران که ابتدا در اعتراض به کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، گفته است که حجاب اسلامی برای زنان «بی‌تردید» یک ضرورت شرعی و «خدشه‌ناپذیر» شمرده است.

در حالی که در نزدیک چهار ماه اخیر زنان ایرانی در اعتراض به دخالت‌های حکومت در زندگی شخصی شهروندان و اعمال حجاب اجباری و پوشش مورد تایید حکومت، به شکل کم‌سابقه‌ای رعایت این حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند و در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی بدون پوشش سر حاضر می‌شوند، رهبر جمهوری اسلامی گفته «کسانی که حجاب ضعیف دارند هم دختران خود ما هستند» و همین‌طور گفته است «کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بی‌دینی و ضد انقلابی کرد».

سخنرانی آقای خامنه ای در حضور جمعی بوده که دفتر او آنان را «بانوان فرهیخته، مادران برگزیده و فعالان عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی» معرفی کرده است.

او در این سخنرانی به تندی از کشورهای غربی انتقاد کرده است.

آقای خامنه‌ای گفته که دستمزد زنان در کشورهای غربی از مردان کمتر است و گفته «وقاحت غرب این‌جا ظاهر می‌شود که این‌ها با این همه ضربه‌ای که به زن، به حیثیت زن، به کرامت زن وارد آوردند، خودشان را پرچ‌مدار حقوق زن وانمود می‌کنند. یعنی واقعا این نهایت وقاحت است».

او گفته «نظام سرمایه‌داری غرب یک نظام مردسالار است… مرد گردن‌کلفت‌تر است، قوی‌تر است… مدیریت‌های کلان اقتصادی و تجاری و مانند اینها را مردها انجام می‌دادند. بنابراین در نظام سرمایه‌داری مرد اولویت دارد بر زن. چون رجحان‌ سرمایه بر انسان در مورد مرد بیشتر صادق است».

در کشورهای دمکراتیک غربی سال‌هاست که جنبش‌ها و کارزارهایی برای برابری سطح حقوق زنان و مردان در جریان بوده و بسیاری از موسسات دولتی و بین‌المللی موظف اند که حقوق و مزایای برابر برای زنان و مردان در نظر بگیرند.

در بسیاری از این کشورها، زنان رهبران کشور خود هستند و در راس سازمان‌های بین المللی هم قرار دارند.

با این همه تلاش برای برابری حقوق زن و مرد با تکیه بر حقوق بشر و حفاظت و ارتقا از حقوق زنان در کشورهای دموکراتیک ادامه دارد.

رد شدن از پست Twitter

اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

انتقاد خامنه‌ای از جنبش «می تو» یا «من هم»

جنبش «می تو» برای بسیاری بحث گسترده‌تری را در مورد نحوه رفتار با زنان در جامعه و محیط‌های کار در سراسر جهان به راه انداخت و زنان را تشویق کرد که آشکارا درباره آزار و اذیت جنسی صحبت کنند و جلوی سوء استفاده از زنان را بگیرد

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،جنبش «می تو» برای بسیاری بحث گسترده‌تری را در مورد نحوه رفتار با زنان در جامعه و محیط‌های کار در سراسر جهان به راه انداخت و زنان را تشویق کرد که آشکارا درباره آزار و اذیت جنسی صحبت کنند و جلوی سوء استفاده از زنان را بگیرد

رهبر جمهوری اسلامی ایران بدون اشاره به نام جنبش «می تو» یا «من هم» که افشاگری زنان علیه تهدید یا سوءاستفاده‌های جنسی است، از آن برای انتقاد از جوامع غربی استفاده کرده است.

آقای خامنه‌ای گفته است: «آدم خجالت می‌کشد اسم بیاورد این چیزی که راه افتاد بین زن‌های غربی سال گذشته و تعرض‌های جنسی و چه و چه و چه و… با همه‌ این‌ها باز می‌گویند ما طرفدار زن هستیم، طرفدار حقوق زن هستیم. آن چیزی که در زبان بی‌تقوای غربی‌ها به عنوان آزادی زن نامیده می‌شود، این‌هاست».

جنبش «می تو» برای بسیاری بحث گسترده‌تری را در مورد نحوه رفتار با زنان در جامعه و محیط‌های کار در سراسر جهان به راه انداخت و زنان را تشویق کرد که آشکارا درباره آزار و اذیت جنسی صحبت کنند و جلوی سوء استفاده از زنان را بگیرد.

این جنبش از ایالات متحده راه افتاده اما محدود به این کشور باقی نماند و حتی برخی از زنان ایرانی هم از تهدیدها یا تلاش برای سوءاستفاده‌های جنسی از خود پرده برداشتند.

آقای خامنه‌ای از زمان آغاز اعتراضات در شهریور ماه تاکنون چندین سخنرانی داشته اما در اظهارات خود نشانه‌ای از همراهی با مطالبات زنانی که خواهان پایان تبعیض و اعمال زور در حجاب و پوشش هستند، نشان نداده است.

پس از آغاز سرکوب خونین اعتراضات، معترضان آقای خامنه ای و حکومت جمهوری اسلامی را هدف شعارهای و دیوارنویسی های خود کردند

منبع تصویر،UGC

توضیح تصویر،پس از آغاز سرکوب خونین اعتراضات، معترضان آقای خامنه ای و حکومت جمهوری اسلامی را هدف شعارها و دیوارنویسی های خود کردند

سرکوب اعتراضات شهروندان ایرانی از سوی حکومت تاکنون به کشته شدن چند صد نفر از جمله زنان و دختران ایران منجر شده است. شمار گسترده‌ای از زنان و دختران ایرانی هم از سوی ماموران امنیتی در بازداشت و زندان هستند.

پس از آغاز سرکوب خونین اعتراضات، معترضان آقای خامنه ای و حکومت جمهوری اسلامی را هدف شعارهای و دیوارنویسی های خود کردند.

آقای خامنه‌ای در سخنرانی‌های خود معترضان را «اغتشاشگر» خوانده و خواهان سرکوب آنها شد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تاسیس یک هیات حقیقت‌یاب قرار است موارد نقض گسترده حقوق بشر در ایران از شهریور ماه امسال را جمع‌آوری کند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که زندانی است اخیرا در نامه‌ای از زندان «تعرض جنسی به زنان معترض را ابزاری برای سرکوب معترضان» عنوان کرد.

خانم محمدی در این نامه تعرض به زنان معترض را «جنایات حکومت» توصیف کرده که «افشا نکردن آن موجب تداوم این شیوه سرکوبگرانه علیه زنان» می‌شود.

نرگس محمدی در این نامه نوشته بود آزار جنسی زنان در حین بازداشت و در زمان نگهداری آنها در زندان رخ می دهد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گزارش ها درباره آزار جنسی زنان زندان را دروغ خوانده است.

آزار جنسی زنان زندانی محدود به دوره فعلی و بازداشت زنان معترض نیست و در گذشته هم گزارش هایی درباره آزار زنان زندانی یا تهدیدات جنسی علیه آنها منتشر شده بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها