واکنش‌ چهره‌های مخالف به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در ایران؛ تجمع اعتراضی والدین نگران در چند شهر

واکنش‌ چهره‌های مخالف به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در ایران؛ تجمع اعتراضی والدین نگران در چند شهر

نقض حقوق بشر حقوق بشر در ایران
عکس ایرنا از تجمع حدود یک ماه پیش در مقابل فرمانداری قم و در واکنش به مسمویت‌ها

درحالی که مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مدارس ایران روز شنبه بار دیگر در سطح گسترده ادامه یافت، پدر و مادرهای نگران در تهران و چند شهر دیگر تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و محکومیت این حوادث از سوی مخالفان حکومت جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

روز شنبه در چند نقطه تهران خانواده‌های نگران مقابل ساختمان‌‌های آموزش و پرورش تهران دست به تجمع زدند‌ و شعار سر دادند. بنابه گزارش‌ها حداقل در یک تظاهرات مردم شعار می‌دادند «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی».

براساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی تظاهرات مشابهی هم در شهرهای دیگر ایران از جمله اصفهان و رشت برگزار شده است.

تداوم مسمومیت دختران دانش‌آموز باعث نگرانی‌های جدی شده اما مقام‌های دولتی آن را کمرنگ جلوه می‌دهند، با ابهام درباره آن سخن می‌گویند، یا از خود سلب مسئولیت می‌کنند. آنها همچنین رسانه‌ها را به «دامن زدن» به این نگرانی متهم می‌کنند.

در تازه ترین اظهار نظر رسمی سرتیپ احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، گفته «در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است».

آقای وحیدی گفته «در اولین فرصت» نتایج این تحقیقات توسط وزارت بهداشت به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

اما این واکنش، سه ماه بعد از شروع مسمومیت‌ها، باز هم به معنی موکول کردن یک توضیح روشن برای بحرانی با ابعاد ملی به آینده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو روز جمعه خواستار تحقیقات شفاف درباره این حملات شد و برخی کشورها از جمله آمریکا و آلمان هم ابراز نگرانی کرده اند. ایران در مقابل آنچه دخالت «شتابزده» خارجی می خواند را رد کرد و گفت درحال تحقیق درباره آن است.

روز شنبه دست‌کم در شهرهای تهران، صفادشت و شهریار، کرج، کوار در استان فارس، قم، لاهیجان، رشت، ارومیه، بروجرد، همدان، کبودرآهنگ، زنجان و اراک مسمومیت دانش آموزان مدارس دخترانه در مقاطع مختلف و یک مدرسه پسرانه تایید شد.

همزمان مخالفان حکومت این حملات را به گروه‌های تندرو و اسلام‌گرای مورد حمایت رهبر ایران نسبت می‌دهند و آن را «انتقام از دختران ایران» در پاسخ به «انقلاب زن، زندگی، آزادی» می‌خوانند.

واکنش‌های داخلی و خارجی

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، که به جناح اصلاح طلب نزدیک تلقی می شود، روز شنبه بیانیه‌ای در این باره منتشر کرد.

این مجمع گفت که ادعاهای متناقض و ناسازگار طرح شده از سوی برخی از مقام های رسمی که در ابتدا واقعیت را منکر و سپس انگشت اتهام را به بیرون از مرزها کشاندند، افکار عمومی را قانع نکرده و بر پیچیدگی این ماجرا افزوده است.

در بخشی دیگر از این بیانیه گفته شده که «برخی از شواهد این برداشت را تقویت می‌کنند که جریانی افراطی با رعب آفرینی و ایجاد هراس در پی جلوگیری از تحصیل دختران و منصرف ساختن آن ها از این کار باشد.»

در بیانیه همچنین آمده اگر مسئولان با جدیت مسئله را پیگیری و به درخواست اولیاء فرزندان توجه می کردند، دامنه این فاجعه گسترش پیدا نمی کرد.

شاهزاده رضا پهلوی شنبه شب در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: «دختران ایرانی در مدارس سراسر ایران مسموم می‌شوند. من جامعه بین‌المللی را ترغیب می‌کنم رژیم ایران را تحت فشار قرار دهد و خواستار دسترسی برای انجام تحقیقات در داخل ایران شود. باید جلو خامنه‌ای و رژیم او را گرفت.»

فرح پهلوی، آخری شهبانوی ایران، هم شنبه در بیانیه‌ای گفت: «رژیم ولایت فقیه گوشه‌ای تازه از سرشت ناپاک خود را به جهانیان نشان می‌دهد، چهره ای که چهل و چهار سال پیش شاهنشاه فقید با بینش کامل آن را وحشت بزرگ توصیف کرد.»

خانم پهلوی در این بیانیه گفت که چرا در این چند ماهه مقامات مسئول در این مورد سکوت کرده اند و این پرده پوشی نشانه چیست.

او از «روحانیون پاکدل خارج از مدار ولایت،‌ از نظامیان و سپاهیان و همه مقاماتی که دل هایشان با ایران است» خواسته که «چنین ستمی را نتابند و یار هم میهنان خود باشند.»

ابوالفضل قدیانی: علی خامنه‌ای «مسئول جنایت است»

ابوالفضل قدیانی، از اعضای موسس حزب مجاهدین انقلاب اسلامی و از منتقدان برجسته داخلی رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه در بیانیه‌ای آیت الله خامنه ای را متهم به نقش داشتن در این حملات کرد.

او نوشت: «در فقره تهاجم بیولوژیکی به مدارس دختران همه ما مردم به خوبی می‌دانیم که این جنایت علیه بشریت سرمنشایی ندارد جز دستگاه و بیت عفریته این نظام استبداد دینی که علی خامنه‌ای در صدر آن نشسته است. همه ما مردم با خلق شرور و عادت کریه این مستبد در کینه‌ورزی و انتقام جویی و انکار پس از ارتکاب جرم آشناییم».

او افزود: «این مستبد خائن و خائف اکنون به گمان باطل خود با فروکش کردن تجمعات خیابانی، فرصتی برای انتقام و تشفی خاطر منحوس خود پیدا کرده و در این راه سلامت و امنیت جسم و روان پیشگامان فهیم و شجاع جنبش زن، زندگی، آزادی را هدف گرفته است. همان دختران دلیری که روزهای متمادی از مدرسه تا خانه برای نیل به آزادی و تحقق آتیه‌ای بدون استبداد، در دسته‌های چند نفره تظاهرات کردند و باشکوه‌ترین صحنه‌های جنبش ملت ایران را پیش روی جهانیان قرار دادند».

او نوشت: «هموطنان رنجدیده و صبور: به شما عرض می‌کنم که هیولای استبداد دینی اینک که افق پایان حیات خود را به چشم دیده‌ است این‌بار نه فقط علیه رای و اراده مردم و قواعد دموکراسی بلکه مقابل مظاهر مدنیت و تمدن همچون مدرسه و دانشگاه چنگ و دندان نشان می‌دهد. اینکه چنین پرتعداد و گسترده در سراسر کشور به مرکز تحصیل دختران حمله شیمیایی کنند به شکلی که براساس گزارش های منتشر شده فقط در همین امروز مدارس دخترانه در قریب نیمی از استان‌های کشور مورد حمله قرار گیرند رخدادی است که نمونه آن در تاریخ جدال جهل و تحجر با آگاهی و آزادگی کمتر دیده شده است، این تهدیدی نه فقط علیه ملت ایران بلکه به باور من جنایتی علیه بشریت و تمدن انسانی است که جا دارد جامعه جهانی با تمام ابزارهای خود آن را محکوم کند و در توقف و کیفر عاملان و آمران آن بکوشد.»

آقای قدیانی در این بیانیه گفت که «حمایت کامل خود را» از فراخوان معلمان که برای یک تجمع سراسری در تاریخ سه شنبه ۱۶ اسفندماه ابراز می کند.

همزمان حسن آقامیری، منتقد حکومت ایران و فعال رسانه خبر داده که فرزندش از جمله دانش‌آموزانی است که در مدرسه «محمد چیذری» تهران براثر مسمومیت، روانه بیمارستان شده و «زیر سرم» است.

حسن آقامیری در توئیتر نوشته «اگر یک هزارمِ این وقت و هزینه‌ای که گذاشتید برای شخم زدن زندگی شخصی من، گذاشته بودید برای تامین امنیت مدرسه‌ پسرم! بچه الان زیر سِرُم نبود…»

در مقابل ابراهیم رئیسی، رئیس دولت روز جمعه گفت: «یک روز آشوب و اغتشاش خیابانی، یک روز اغتشاش در حوزه مالی و ارزی و اقتصادی و یک روز مسئله ساختن و مسئله‌سازی امنیتی در حوزه تحصیل و مدارس، اینها ترفندهایی است که دشمنان برای ناامید کردن مردم طراحی و اجرا می‌کنند».

احمد کریمی اصفهانی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که یک تشکل محافظه کار سیاسی-مذهبی است، هم در واکنش به مسمومیت دانش‌آموزان گفت «در اصل موضوع بحث دارم که این مسمومیت‌ها اصلا واقعیت داشته باشد. این‌ها اثبات نشده است و صرفا در فضای مجازی است. دشمنان مسمومیت‌سازی و کشته‌سازی می‌کنند. تا یک نفر عطسه می‌کند، مسئولان باید پاسخ بدهند».

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها