مسمومیت زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز در ایران؛ تکرار حمله در ده‌ها مدرسه در چندین شهر

مسمومیت زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز در ایران؛ تکرار حمله در ده‌ها مدرسه در چندین شهر

حقوق بشر در ایران اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر

با شروع هفته و باز شدن مدارس پس از تعطیلات آخر هفته، گزارش‌های تایید شده از ایران حاکی از تکرار مسمومیت زنجیره‌ای در ده‌ها مدارس دخترانه و یک مدرسه پسرانه در دست‌کم یازده استان است.

براساس گزارش‌ها دست‌کم در شهرهای تهران، صفادشت و شهریار (هر دو در نزدیکی تهران)، کرج، کوار در استان فارس، قم، لاهیجان، رشت، ارومیه، بروجرد، همدان، کبودرآهنگ، زنجان و اراک مسمومیت دانش آموزان مدارس دخترانه در مقاطع مختلف و یک مدرسه پسرانه تایید شده است.

مسمومیت زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز در ایران از سه ماه پیش آغاز شده اما در روزها و هفته‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده و می‌توان گفت که در روز شنبه – ۱۲ اسفند – به نقطه اوج خود رسیده است.

در تازه ترین اظهار نظر رسمی درباره این حوادث سرتیپ احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، گفته «در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است».

تجمع والدین دانش‌آموزان در مقابل بیمارستان سینا تبریز

منبع تصویر،SOCIALMEDIA

توضیح تصویر،تجمع والدین دانش‌آموزان در مقابل بیمارستان سینا تبریز

اولین خبر در خصوص مسمومیت در روز شنبه از دو مدرسه در صفادشت در شهرستان ملارد استان تهران منتشر شد. دانش‌آموزان دختر در دو مدرسه دبیرستان عصمت و دبستان حجت «پس از شنیدن بوی گاز، مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.»

پس از آن ویدیویی از دبیرستان دخترانه توحید در شهریار در استان تهران منتشر شد که گفته می‌شود که دانش آموزان این مدرسه پس از استشمام بوی گاز، مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.

دبیرستان دخترانه ام‌ابیهای اسلامشهر در استان تهران هم نیز دچار حادثه مشابهی شده و اتوبوس آمبولانس به این مدرسه اعزام شده و در تصاویر دختران دانش‌آموز دیده می‌شوند که حال مساعدی ندارند.

ویدیویی که از بیمارستان پاکدشت منتشر شده است نشان می‌دهد تعدادی از دانش‌آموزان این شهر به بیمارستان منتقل شده‌اند و دچار اختلال‌های تنفسی هستند.

دبیرستان دخترانه فاتحی در منطقه اسلام‌آباد تهران و دبیرستان دخترانه اعتمادی‌فر در منطقه ۱۹ تهران نیز از مدارسی بود که امروز دانش‌آموزان آن دچار مسمومیت شدند و در تصاویر منتشر شده از مقابل آن آمبولانس‌ها در مقابل مدرسه دیده می‌شوند و دانش‌آموزان در حال ترک مدرسه هستند.

مسمومیت‌های روز شنبه اما تنها به استان تهران محدود نشد و در شهر رشت هم دبستان دخترانه حمزه رفعتی دچار حادثه مشابهی شد و تصاویر انتقال دانش‌آموزان با آمبولانس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

ویدیویی از والدین دانش‌آموزان یک مدرسه در شهر لاهیجان هم منتشر شده که در بیمارستان نگران فرزندان خود هستند و در آن دست کم مادر یکی از دانش‌آموزان از عدم همکاری مسئولان مدرسه شکایت دارد.

در کرج نیز دست کم دو مدرسه امروز شاهد مسمومیت دانش‌آموزانش بوده که یکی از آنها دبستان پسرانه علم و زندگی در مهرویلا و دیگری مدرسه دخترانه مهاجر بوده که گزارش شده برخی از دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شده‌اند.

دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شهید مرتضی محمدی در شهر پرند نیز دچار مسمومیت مشابهی شده‌اند و تعدادی از آنها با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده‌اند.

تعدادی از دانش آموزان سه مدرسه دخترانه شهرستان تبریز هم ظهر امروز به علت مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفته مسمومیت دانش آموزان در یک مدرسه ابتدایی و دو دبیرستان دخترانه در مناطق «باسمنج» و «ستارداداشی» اتفاق افتاده است. برخی از این دانش آموزان حالت تهوع، ضعف و سرگیجه داشتند که سریعاً توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان سینای تبریز اعزام شدند.

حمیدرضا شعبانی، سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز «دچار ضعف و سرگیجه» شدن جمعی از دانش‌آموزان یکی از مدارس شهرستان «کوار» را تایید کرده است.

او گفته که «صبح امروز ۲۷ نفر از دانش آموزان یکی از مدارس در شهرستان کوار با علائم حالت تهوع، ضعف و سرگیجه مواجه شدند که سریعا توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان اعزام شدند.»

با وجود اینکه آقای شعبانی نگفت که مدرسه دخترانه بوده یا پسرانه اما تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از بروز این حادثه در یک مدرسه دخترانه است.

در چندین مدرسه در شهرهای همدان و کبودرآهنگ هم مسمومیت دانش‌آموزان گزارش شده و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان مسمومیت در دو مدرسه را تایید کرده است.

خبرگزاری تسنیم هم از مسمومیت ۳۰ دانش‌آموز در شهر ارومیه خبر داده و گفته این دانش‌آموزان «دچار علائم مسمومیت بوده که به بیمارستان منتقل شده‌اند‌.»

یک مدرسه دخترانه در کاشان در استان اصفهان نیز دچار حادثه مشابهی شده و در ویدیو منتشر شده از مقابل این مدرسه یکی از مادران دانش‌آموزان فریاد می‌کشد که «چرا با بچه‌هایمان اینطور می‌کنید؟».

گزارش‌های دیگر هم حاکی از تجمع‌های اعتراضی خانواده‌های دانش‌آموزان در مقابل اداره آموزش و پرورش منطقه یک تهران(شمیرانات) و منطقه دو حکایت دارد. خانواده‌ها در این تجمع‌ها شعارهایی از قبیل «مرگ بر حکومت بچه کش» و «وزیر بی‌لیاقت استعفا استفعا » و «مرگ بر طالبان چه ایران چه افغان».

تجمع مشابهی هم در شهر اصفهان در مقابل اداره آموزش و پرورش استان برگزار شده و خانواده‌ها در آن شعارهایی از قبیل «امنیت مدارس حق مسلم ماست» و «مسئول بی‌کفایت کجایی کجایی» سر دادند.

در کرمانشاه هم خانواده‌های دانش‌آموزان مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کرده و به ماموران انتظامی در خصوص عدم امنیت فرزندانشان اعتراض می‌کنند و شعارهایی می‌دهند.

در ویدیویی هم که از اعتراض گروهی از مادران مقابل آموزش و پرورش رشت منتشر شده، آنها خواهان پاسخگویی مقامات مسئول‌ هستند و می‌گویند «مدارس امن نیست. همه جا می‌کشند. همه را کشتند، دیگر نمی‌گذاریم بچه‌هایمان را بکشند.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها