تجمع و راهپیمایی اعتراضی در چند شهر ایران در روز جهانی زن

تجمع و راهپیمایی اعتراضی در چند شهر ایران در روز جهانی زن

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
از جمله گزارش شد که یک راهپیمایی در شهر رشت انجام شده است

تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی حاکیست که چهارشنبه ۱۷ اسفند – ۸ مارس – همزمان با روز جهانی زن تجمع‌های اعتراضی در چند شهر ایران برگزار شده است. همچنین در این روز در مراسمی در کاخ سفید جایزه «مادلین آلبرایت» به دختران و زنان معترض ایرانی اهدا شد.

براساس ویدئوهایی که از جمله کانال‌ صنفی معلمان و کانال شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ایران منتشر کرده‌اند گروه‌هایی از زنان در هفت حوزض نارمک و خیابان ستارخان تهران، گوهردشت کرج و همچنین در شهر رشت با شعارهایی مثل «زن، زندگی، آزادی» تظاهرات کردند.

در ویدئویی از راهپیمایی رشت، که گفته شد در خیابان مطهری انجام شد، گروهی عمدتا متشکل از زنان ضمن راهپیمایی در پیاده‌‌‌‌‌‌رو شعار می‌دهند.

در این تجمع زنان سرود «برابری» خواندند و شعار می‌دادند «نه تو سری، نه روسری، آزادی و برابری»،‌ «زنانه‌گی، تنانه‌گی، پیش به سوی زندگی»، «چه با حجاب، چه بی‌حجاب، می‌ریم به سمت انقلاب»، «راه نفس بریده، جنبش ادامه می‌ده».

در ویدئویی از هفت حوض تهران هم زنان درحال راهپیمایی شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

Instagram, 1

در ویدئویی که از تجمع ستارخان در غرب تهران منتشر شده معترضان شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

ویدئویی از تظاهرات مشابهی در گوهردشت کرج منتشر کرده است.

در روستای اسماعیل آباد شهرستان خاش هم زنان و کودکان درحال راهپیمایی شعار می دهند: «آزادی بیان، حق مسلم ماست.»

این تجمع‌ها و راهپیمایی ها در حالی برگزار می شود که اعتراضات سراسری ایران که بعد از کشته شدن مهسا امینی درجریان بازداشت توسط گشت ارشاد تهران در روز ۲۵ شهریور شروع شد با خشونت شدید نیروهای وابسته به حکومت جمهوری اسلامی سرکوب شد.

در این اعتراضات بیش از ۵۰۰ نفر کشته، صدها نفر دیگر زخمی و هزاران نفر بازداشت شدند.

همزمان با اعتراضات در ایران تجمع‌هایی هم در شهرهای اطراف جهان از جمله فرانسه، بریتانیا، بلژیک، دانمارک، آلمان و استانبول در حمایت از زنان ایران و افغانستان برگزار شد.

بنیاد آرمان‌شهر به همراه‌ شماری از فعالان فرهنگی افغان و ایرانی، در مراسمی روز جهانی زن را در شهر پاریس، پایتخت فرانسه، برگزار کردند.

یکی از برگزارکنندگان این مراسم به بی‌بی‌سی فارسی گفت که نمایشگاه عکسی از زنان کردستان عراق و سوریه که توسط مریم اشرافی گرفته شده، نیز در این محل دایر شده است. به گفته او پوسترهای به نمایش گذاشته شده در این مراسم از اعتراضات اخیر ایران است که شماری از نقاشان آن شناخته شده و شماری نیز گمنام هستند.

گروهی از زنان ایرانی در لندن هم با پوشش شخصیت‌‌های کتاب (و سریال) «سرگذشت ندیمه» رژه رفتند. آن‌ها تصاویر زنان و دختران کشته شده و آسیب دیده اعتراضات ایران را در دست گرفته و در شهر لندن راهپیمایی کردند.

«سرگذشت ندیمه» نوشته مارگارت اتوود، نویسنده و شاعر کانادایی دنیایی دیستوپیایی (ویران‌شهری) را به تصویر می‌کشد که در آن زن‌ها از داشتن هرگونه قدرت، شغل،‌ مال یا ثروت محروم هستند و حتی در تعیین سرنوشت خود نقشی ندارند. در قصه ندیمه،‌ زن‌ها برده‌ها و اموالی در دست مردان هستند.

همچنین جمعی از زنان سرشناس ایرانی در صفحات اینستاگرام خود پیامی به مناسبت روز جهانی زن منتشر کردند. فرزانه فصیحی، هیلا صدیقی، ریحانه پارسا و مریم ایراندوست از جمله این زنان هستند.

همزمان حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» به مناسبت روز جهانی زن، تصاویری از ۱۰۰ «زن تاثیرگذار» در جریان اعتراضات سراسری ایران به مرگ مهسا (ژینا) امینی منتشر کرده است.

مرور این تصاویر، در صد پست جداگانه در روز زن، معنا و طعم دیگری برای بسیاری از معترضان این جنبش دارد.

توییت‌های ۱۵۰۰ تصویر و هشتگ #صدـزن‌ـتاثیرگذار با استقبال کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شده و آنها هم صدها تصویر دیگر از زنان برجسته اعتراضات را منتشر کرده‌اند

جایزه «مادلین آلبرایت» برای زنان ایرانی

جیل، همسر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه در مراسمی در واشنگتن از گروهی از زنان اطراف جهان از جمله زنان ایرانی تمجید کرد.

در این مراسم در کاخ سفید خانم بایدن و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا جایزه بین‌المللی زنان جسور را به ۱۱ نفر از جمله افغانستان و اوکراین اعطا کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس همچنین یک جایزه گروهی جدید به نام «مادلین آلبرایت» (اولین وزیر خارجه زن آمریکا) به زنان و دختران معترض ایرانی در اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی اهدا شد.

بانوی اول آمریکا در این مراسم گفت: «نیاز زیادی به زنانی داریم که حاضر باشند اعتراض خود را با صدای بلند بیان کنند، اما همچنین باید مردان بیشتری مایل به گوش سپردن و اقدام باشند.»

«وقتی زنان آسیب می بینند و یا جا می‌مانند، باید مردان بیشتری باشند که سایر مردان را به خاطر این وضعیت به چالش می‌گیرند. باید مردان بیشتری باشند که در کار پرورش خانواده‌اند، که نان آورند و آموزش می‌دهند و هدایت می‌کنند، مردانی که جوامعی امن‌تر می‌سازند. باید مردان بیشتری باشند که می‌دانند مراقبت، همکاری و مهربانی نشانه قوت است، نه ضعف.»

او اضافه کرد: «مردان، ما برای حمایت از زنانی که برای حقوق خود مبارزه می کنند و گرفتن دست آنهایی که با سرکوب خاموش شده اند هستیم. شریک زنان باشید. همان “مردان جسوری” که همه ما نیاز داریم. فقط در آن زمان است که می توانیم که جهانی بسازیم که مردان و زنان در آن برابرند و مردم آزاد هستند.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها