کیوان صمیمی بازداشت و خبر آن در تلویزیون ایران گزارش شد

کیوان صمیمی بازداشت و خبر آن در تلویزیون ایران گزارش شد

نقض حقوق بشر حقوق بشر در ایران

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و از فعالان ملی مذهبی پس از سه ماه از آزادی از زندان، دوباره بازداشت شد.

خبر بازداشت کیوان صمیمی در اقدامی کم‌سابقه از طریق زیرنویس شبکه خبر صداوسیما منتشر شد. آن طور که در زیرنویس شبکه خبر آمده، آقای صمیمی به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق بازداشت شده است.

قرار بود آقای صمیمی به همراه شماری از چهره‌های سیاسی دیگر در یک میزگرد مجازی با عنوان «گفتگو برای نجات ایران» شرکت کند. خبر این میزگرد مجازی را کلمه، رسانه نزدیک به میرحسین موسوی منتشر کرده بود.

آقای موسوی پیش از این در بیانیه‌ای با همین عنوان خواهان عبور از قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکیل مجلس موسسان و برگزاری همه‌پرسی برای یک قانون اساسی جدید شد.

مصطفی نیلی،‌ وکیل کیوان صمیمی گفته است که در جریان بازداشت او نبوده و از زیرنویس شبکه خبر متوجه بازداشت آقای صمیمی شده و از شنیدن این خبر شوکه شده است.

آقای نیلی در توئیتر خبر داده که خانواده آقای صمیمی نیز در جریان این بازداشت نبودند و نوشته: «با توجه به اطلاع‌رسانی غیر معمول در مورد نحوه بازداشت ایشان و عدم تماس با خانواده، نگران وضعیت سلامت ایشان هستیم.»

مصطفی نیلی متن خبر منتشر شده در شبکه خبر را خلاف واقع خوانده و گفته برخلاف آنچه نوشته شده آقای صمیمی عضو سازمان مجاهدین خلق نبوده و «ایشان در زندان قبل از انقلاب از سازمان جدا شده بود».

آقای نیلی همچنین نوشته که آقای صمیمی مشمول عفو رهبر ایران نیز قرار نگرفته است:«ایشان با پایان مدت حبس از زندان آزاد شده و مشمول عفو نشده‌اند».

کیوان صمیمی ٧۴ ساله به خاطر دفاع از حقوق کارگران و حضور در اجتماع روز کارگر «اولِ مه»، سال ٩٨ به دو سال حبس محکوم شد.

آقای صمیمی دو سال پیش به دستور مقامات امنیتی از اوین به زندان سمنان تبعید شد و با پایان یافتن دوره محکومیتش، در ششم بهمن‌ماه سال گذشته از زندان آزاد شد.

خانواده آقای صمیمی پیشتر به بی‌بی‌سی فارسی گفته بودند که در دی‌ماه سال گذشته دادستان تهران، کیفرخواست جدیدی با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» برای او صادر کرده و پرونده را به دادگاه انقلاب فرستاده است.

مصطفی نیلی گفته دلیل بازداشت موکلش را هنوز نمی‌داند.

کیوان صمیمی از مدافعان جنبش مبارزه مسالمت آمیز و خشونت‌پرهیز است. او بهمن‌ماه سال گذشته پس از آزادی از زندان خواستار گسترش فرهنگ «گفت‌وگو» در جامعه شده بود و گفته بود «تنها راه نجات کشور، جنبش خشونت پرهیز اجتماعی، تحزب و گسترش فعالیت‌های حزبی است».

آقای صمیمی دو هفته پیش در گفت‌وگو با رسانه «تحکیم ملت» خواهان مشارکت گسترده مردم برای «نجات ایران» شده بود و گفته بود «برای تقویت اعتراضات خشونت‌پرهیز خیابانی، کسانی هم که نمی‌توانند حضور خیابانی داشته‌ باشند، به‌ اشکال مختلفی می‌توانند در پشت صحنه به جنبش نجات ایران کمک کنند».

کیوان صمیمی پس از آزادی از زندان با شماری از شخصیت‌های سیاسی و فعالان سیاسی و مدنی از جمله محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین و ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی دیدار داشت.

دیدار آقای صمیمی با آقای خاتمی با واکنش‌ها و انتقاداتی روبرو شد. او در کانال تلگرامی‌اش در پاسخ به این انتقادات نوشت «تفکر صفر و صدی برای جنبش اجتماعی به‌منزله‌ی سم است. به‌جای سیاه و سفید دیدن جامعه، می‌بایست به طیف خاکستری توجه کرد و با کسانی که متفاوت از ما هستند هم به گفتگو نشست.»

کیوان صمیمی سه بار پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷در زندان بود و پس از انقلاب نیز چهاربار بازداشت و روانه زندان شد. او در جریان جنبش سبز از خرداد ٨٨ تا سال ٩۴ نیز در زندان بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها