اعتراضات داخلی و بین‌المللی برای جلوگیری از اعدام متهمان «خانه اصفهان»

اعتراضات داخلی و بین‌المللی برای جلوگیری از اعدام متهمان «خانه اصفهان»

نقض حقوق بشر حقوق بشر در ایران

فشارهای داخلی و بین‌المللی برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام سه نفر از متهمان پرونده موسوم به خانه اصفهان ادامه دارد.

در روز وشب چهارشنبه و بامداد پنجشنبه در ایران، نگرانی‌ها از احتمال اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی عده قابل توجهی از مردم در اصفهان را راهی زندان دستگرد این شهر کرد. عده‌ای در تهران و جمعی در سنندج نیز فریاد اعتراض خود را بلند کردند و گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از برخورد نیروهای امنیتی در اصفهان با گروهی از معترضان به حکم اعدام در این شهر بود.

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی متهمان پرونده «خانه اصفهان» در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی و یک سرهنگ یگان ویژه در ۲۵ آبان سال گذشته (۱۴۰۱) در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» بازداشت و محاکمه شدند.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای خواستار اقدام قاطع جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از اعدام این سه معترض زندانی و شکنجه شده به دست حکومت ایران شده است.

دیانا التهاوی معاون خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه گفت: شیوه تکان د‌هنده‌ای که محاکمه و صدور احکام دادگاه تسریع شده از یک سو و استفاده از شکنجه برای اعتراف اجباری از سوی دیگر نشانه اشکالات جدی روند محاکمه است و نبود مدارک نشان دیگری از آن است که مقام‌های ایران هیچ اعتنایی به حق زندگی و برخورداری از دادگاهی منصفانه ندارند.

فعالان ایران و نمایندگان پارلمان بریتانیا

سازمان عفو بین‌الملل گفته است استفاده از حکم اعدام در این پرونده نهایت انتقام‌جویی حکومت علیه نسلی شجاع از معترضان ایرانی است که در هفت ماه گذشته با پایداری خواستار احقاق حقوق خود به عنوان شهروندان ایران بوده‌اند.

مجید کاظمی در ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ در یک تماس صوتی از زندان با نزدیکانش گفته بود زیر شکنجه ناچار به اعتراف شده است. از جمله شکنجه‌هایی که در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل نیز به آن اشاره شده کتک، شوک برقی، اعدام‌های نمایشی، تهدید به تجاوز و تهدید به بازداشت برادر و والدینش است.

عفو بین الملل حکومت ایران را متهم کرده که در ماه میلادی گذشته دور پرسرعت اعدام را شروع کرده‌اند و از جامعه بین‌الملل خواسته است که سریعا اقدامی قاطع و صریح را برای جلوگیری از اعدام این معترضان پیش بگیرد.

هانا نیومن، عضو پارلمان اتحادیه اروپا نیز در حساب توئیتری خود با اشاره به اسامی متهمان پرونده خانه اصفهان از جامعه بین‌المللی خواسته با زندانیان این پرونده که در خطر اعدام قرار دارند هم صدا شوند تا جلوی اعدام سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی گرفته شود.

خانم نیومان نوشته «رژیم (جمهوری اسلامی ایران) اینگونه انتقام می‌گیرد اما دیده‌ایم که آگاهی بین‌المللی در این موارد کمک می‌کند. به صدای آنها از زندان بپیوندید و پیامشان را به اشتراک بگذارید.»

در پی افزایش نگرانی از احتمال اعدام متهمان پرونده اصفهان و گزارش‌ها از در خواست کمک آنها برای جلوگیری از حکم اعدام، در روز وشب چهارشنبه و بامداد پنجشنبه در ایران، حامیان آنها و معترضان به احکام اعدام راهی زندان دستگرد اصفهان شده‌اند.

تصاویر منتشر شده ترافیک سنگینی را در راه‌های منتهی به زندان نشان می‌دهد. تصاویر دیگری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از روایت کاربرانی است که از حمله نیروهای امنیتی به معترضان در مسیر زندان خبر می‌دهند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشان می‌هد که شماری از شهروندان در اصفهان به دلیل نگرانی‌ها از اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی به سمت زندان دستگرد رفته‌اند و ترافیک سنگینی در مسیرهای منتهی به زندان دستگرد اصفهان ایجاد شده است.‌

به روایت بعضی از این شهروندان راه‌های ورودی به سمت زندان بسته شده است. شهروند دیگری روایت می‌کند که نیروهای امنیتی در اطراف زندان کمین کرده‌اند. یکی از شهروندان هم در یکی از ویدیوها می‌گوید که بسیجی‌ها به مردمی که به سمت زندان در حرکت هستند حمله کرده‌اند. ‌‌

در همین حال در شامگاه ۲۷ اردیبهشت شماری از شهروندان در مناطق مختلف تهران از جمله اکباتان و شهرک باقری از پنجره یا پشت‌بام خانه‌هایشان علیه حکومت ایران شعار دادند و خواهان توقف اعدام این سه معترض که متهم به قتل سه نیروی بسیح و نیروی انتظامی هستند،‌ شدند.در سنندج نیز گرروهی از مادران دادخواه که فرزندانشان در اعتراضات این شهر کشته شدند گردهم آمده‌اند و با شعار «نه به اعدام» خواهان لغو حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی شده‌اند.

آنها از «مادران دادخواه و همه انسان‌های آزاده » خواسته‌اند که سکوت خود را بشکنند و از مادران این سه معترض متهم به اعدام در اصفهان حمایت کنند.

در همین حال و در حالی که نگرانی‌ها درباره اعدام این متهمان با انتشار فیلم‌های ویدیویی از اعترافات این سه نفر از سوی خبرگزاری قوه قضاییه به طور خاص شدت بیشتری گرفت، همین خبرگزاری رسانه‌های مخالف حکومت ایران را به متهم به انتشار شایعات و اخبار کذب کرده و تاکید کرده که اجرای حکم اعدام این سه نفر در بامداد پنجشنبه صحت ندارد.

همین خبرگزاری تهدید کرده که افرادی که در مقابل زندان «اقدام به تجمع و اغتشاش» کنند با برخورد قانونی روبرو خواهند بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها