تذکر حجاب با دوربین و عکس‌برداری در مترو تئاتر شهر تهران

تذکر حجاب با دوربین و عکس‌برداری در مترو تئاتر شهر تهران

نقض حقوق بشر حقوق بشر در ایران

گزارش‌های شاهدان عینی حاکی از حضور پررنگ ماموران تذکر حجاب در متروی تئاتر شهر و چهار راه ولیعصر تهران در روزهای اخیر است.

گزارش می‌شود که بعضی از این افراد اونیفورم مشخصی ندارند و معلوم نیست به چه نهادی وابسته‌اند.

برخی از ماموران با دوربین از عابران فیلم می‌گیرند و گزارش‌هایی از برخوردهای پرخاشگرانه با رهگذران منتشر شده است.

در عین حال گزارش‌هایی از سخت‌گیری خیلی بیشتر در زمینه اعمال حجاب اجباری در دانشگاه‌ها منتشر شده است.

روزنامه فرهیختگان گزارش داده است که در بیرون و ورودی مترو کسانی هستند که به رهگذران تذکر حجاب می‌دهند.

مطالب پیشنهادی

این روزنامه می نویسد: «نکته قابل توجه اما بیشتر شدن نیروهای فراجا در محوطه مترو، روبه‌روی گیت‌ها و کنار حجاب‌بانان است. زمانی که از گیت قصد خروج دارید، مجددا مردی جوان با دوربینی کوچک روبه‌رویتان ظاهر می‌شود تا تصویرتان را ثبت کند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «پس از گیت ورود و جایی که قصد دارید به‌سمت یکی از دو خط مترو بروید، تعداد حجاب‌بانان به‌وضوح بیشتر است و تذکرشان هم جدی‌تر است. به شکلی که اگر پس از تذکر، شال یا روسری به‌سر نکنند، پشت‌سرشان می‌روند و با جدیت بیشتر تذکر رعایت حجاب می‌دهند.»

این گزارش‌ها فقط چند هفته بعد از آن منتشر می‌شود که آرمیتا گراوند، دانش آموز ۱۷ ساله‌ای که روز نهم مهر در مسیر مدرسه در ایستگاه متروی شهدا از ناحیه سر آسیب دیده بود، در بیمارستان نظامی فجر جان باخت.

فعالان حقوق بشر پلیس حجاب در ایران را متهم کردند با ضرب و جرح آرمیتا گراوند باعث به کما رفتن او شده است؛ روایتی که حکومت ایران تکذیب می‌کند.

روزنامه گاردین چاپ لندن روز ۱۳ مهر به نقل از شاهدان عینی‌ گزارش داد که آرمیتا گراوند به دلیل نداشتن روسری به دست یک حجاب‌بان زن در داخل واگن مترو مضروب شده بود.

سال گذشته بعد از اعتراضات گسترده سراسری در پی کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد، این نیرو عملا از صحنه خارج شد.

با این حال حکومت جمهوری اسلامی ایران از آن زمان به شکل‌های تازه سعی کرده است حجاب را که به طور بی‌سابقه ای از سوی شهروندان زن به چالش کشیده شده اعمال کند: از تشکیل شعب قضایی و ارسال پیامک و توقیف خودرو گرفته تا انتشار فیلم تذکر آمران امر به معروف در خیابان به زنان و ایجاد ترس در جامعه.

مترو

مترو تهران سالهاست صحنه اعتراض مخالفان حجاب اجباری بوده است

اواسط مرداد ماه گزارش شد که شهرداری تهران در طرحی با عنوان «حجاب‌بان» در نظر دارد افرادی را برای کنترل پوشش زنان استخدام کند.

نشریه اینترنتی «فراز» روز ۱۵ مرداد نوشت که شهرداری تهران قصد استخدام «۴۰۰ نیروی یگان حفاظت» با عنوان «حجاب‌بان» با حقوق ماهیانه «۱۲ میلیون تومان» را دارد تا در مترو به کارگیرد. به گزارش این روزنامه، این نیروها «آموزش‌دیده» هستند و توسط شرکت «حامیان شهر شهرداری تهران» استخدام می‌شوند.

در آن زمان گفته شد که نیروهای «حجاب‌بان» فقط می‌توانند «تذکر لسانی (شفاهی)» بدهند و از ورود آنچه «ناقضان حجاب اجباری» خوانده شده، به مترو جلوگیری کنند و «در صورت مقاومت» زنان را به نیروی انتظامی معرفی کنند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روز ۲۰ آبان در گفت‌وگو با «موج» درباره حضور حجاب‌بانان گفته بود: «افرادی که در ایستگاه‌های مترو می‌بینید و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، مجموعه‌های مردمی خودجوش هستند.»

بعد از جان باختن آرمیتا گراوند گزارش شده بود که حضور حجاب‌بان‌ها بسیار کمرنگ شده است که اکنون به نظر می‌رسد این نیرو بار دیگر درحال خودنمایی است.

در عین حال گفته می‌شود که برخورد با مخالفان حجاب اجباری در خودروهای شخصی هم شدت گرفته است.

محسن برهانی حقوقدان و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز که از منتقدان صریح‌اللهجه حکومت ایران در برخورد با معترضان بوده است، روز چهارشنبه در پستی در شبکه اجتماعی اکس، توییتر سابق، نوشت: «صاحبان پارکینگ‌ها و جرثقیل‌ها که از توقیف خودروهای مردم بخاطر حجاب به پول یامفت می‌‌رسند باید بدانند این وجوه بخاطر غیرقانونی و غیرشرعی بودن اصلِ توقیف، شرعاً مصداق کسب حرام است و مال حرام را سر سفره خانواده‌ می‌برند.»

او در توییت دیگری به جریمه شدگان توصیه کرد «قبض‌های پارکینگ و جرثقیل و پلمب غیرقانونی به بهانه حجاب را نگه دارید و سپس وقت بگذارید و اقامه دعوای حقوقی کنید.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها