مکرون: در دیدار با رئیسی درباره لزوم رعایت حقوق زنان پافشاری کردم

مکرون: در دیدار با رئیسی درباره لزوم رعایت حقوق زنان پافشاری کردم

نقض حقوق بشر اخبار ویژه
بخشی از این دیدار به گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای و بخشی – به گفته طرف فرانسوی – به نقض حقوق بشر در ایران گذشته است

همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها در ایران امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از دیدار با ابراهیم رئیسی به بی‌بی‌سی فارسی گفت در این ملاقات «پافشاری» کرده که حقوق زنان در ایران باید محترم شمرده شود. آقای مکرون در حالی با آقای رئیسی دیدار کرده که حکومت «جمهوری اسلامی» با موجی از اعتراض‌های مردمی روبه‌روست.

آقای مکرون در حالی با آقای رئیسی دیدار کرده که حکومت «جمهوری اسلامی» با موجی از اعتراض‌های مردمی روبه‌روست و مخالفان در تلاشند تا حمایت بین‌المللی گسترده‌تری به دست بیاورند.

رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه – 20 سپتامبر – به بهمن کلباسی، بی‌بی‌سی، گفت از فرصت این دیدار استفاده کرده و درباره حقوق زنان صحبت کرده است.

«من خیلی روشن گفتم که ما از حقوق بشر دفاع می‌کنیم و به خصوص حقوق زنان. البته در مورد برجام هم مفصل صحبت کردیم ولی بر روی این مسله تاکید کردم که این خیلی مهم است و اعتبار ایران مطرح است. و اینکه آنها باید این مسئله را حل کنند».

 

پیشتر خبرگزاری‌های داخلی که گزارشی از این ملاقات منتشر کرده بودند، تنها به بخشی اشاره کرده بودند که ابراهیم رئیسی درباره مذاکرات هسته‌ای صحبت کرده بود.

روشن نیست که آقای رئیسی، چه واکنشی به صحبت‌های رئیس‌جمهور فرانسه از خود نشان داده است.

علاوه بر مساله سرکوب خشونت‌بار زنان در ایران، ابراهیم رئیسی شخصا متهم است که در نقض گسترده حقوق بشر به شکل مستقیم دست داشته است.

او به همین دلیل حتی پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری با تحریم‌های «حقوق بشری» کشورهای غربی روبه‌رو شده بود.

در تصاویری که از ملاقات روسای جمهوری دو کشور منتشر شده، آقای رئیسی چهره خندانی دارد

توضیح تصویر،در تعدادی از تصاویری که از ملاقات روسای جمهوری دو کشور منتشر شده، آقای رئیسی چهره خندانی دارد

ابراهیم رئیسی که همراه با دهها تن از دیگر رهبران جهان برای حضور در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، قرار است روز چهارشنبه در این نشست سخنرانی کند.

پیش از این گفته شد که در جریان سفر آقای رئیسی به نیویورک، دیداری میان او و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا رخ نخواهد داد.

در حال حاضر مذاکرات احیای برجام که به گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا اختصاص دارد به بن‌بست کشیده شده و موضع قدرت‌های اروپایی از همراهی با ایران به انتقاد از سیاست‌های تهران تغییر کرده است.

به گزارش رویترز، امانوئل مکرون بعد از این دیدار گفت که ایران باید «هم‌اکنون» تصمیم بگیرد که آیا به دنبال توافق هسته‌ای هست یا نه.

در عین حال جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت نباید انتظار داشت که در جریان نشست مجمع عمومی، در بن‌بست مذاکرات هسته‌ای گشایشی رخ دهد.

آقای مکرون، ساعاتی بعد از ملاقات با ابراهیم رئیسی، با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز دیدار خواهد کرد.

در یکی از تصاویر، علی باقری کنی که مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین محسوب می‌شود نیز حضور دارد

تصویر،در یکی از تصاویر، علی باقری کنی که مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین محسوب می‌شود نیز حضور دارد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای رئیسی در این ملاقات فرانسه را متهم کرده که در کنار بریتانیا و آلمان به «تعهدات برجامی» پایبند نبوده است.

به رغم خروج آمریکا از برجام، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا همانند چین و روسیه در این توافق باقی مانده‌اند.

به نوشته ایرنا، آقای رئیسی در این دیدار به آقای مکرون گفت: «آمریکا با وضع تحریم‌های جدید تعهدات خود را به‌طور آشکار نقض کرده است.»

این گزارش می‌افزاید که رئیس‌جمهور ایران از آقای مکرون خواسته است که «هم اروپا و هم آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کنند».

این در حالی است که آمریکا در برجام حضور ندارد و طبیعتا به همین دلیل، تعهداتی هم در حال حاضر ندارد.

واشنگتن اگرچه اصرار دارد که برای بازگشت به برجام و عمل به «تعهداتش» آمادگی دارد، اما ایران را متهم می‌کند که در این مسیر به دنبال رسیدن به امتیازهایی خارج از چارچوب برجام است.

خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا یا بسته شدن پرونده کشف آثار اورانیوم غی‌شده در سه نقطه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله این خواسته‌ها هستند.

این موضع آمریکا در چند ماه اخیر با حمایت کشورهای اروپایی همراه شده است.

امانوئل مکرون که روز سه‌شنبه با آقای رئیسی ملاقات کرده، یکی از حامیان سفت و سخت توافق برجام در میان رهبران جهان محسوب می‌شود.

از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا و ابراز تمایل او برای بازگشت به برجام نیز،‌ آقای مکرون چندین بار تلفنی با همتایانش در تهران گفت‌وگو کرد و از آنها خواست تا از این «فرصت» استفاده کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها