علی دایی در واکنش به خبر «کشته شدن» دانش‌آموز دختر در اردبیل: سکوت خیانت است

علی دایی در واکنش به خبر «کشته شدن» دانش‌آموز دختر در اردبیل: سکوت خیانت است

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
تلاش نیروهای امنیتی در اردبیل برای جلوگیری از هر گونه تجمع معترضان در روز شنبه

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، جهان و بازیکن پیش‌کسوت تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به گزارش‌ها از مرگ یک دانش‌آموز دختر در اردبیل و ضرب و شتم و دستگیری دانش‌آموزان در این شهر گفته «سکوت خیانت است.»

فعالان پیشتر گزارش داده بودند که دانش آموزی به نام اسرا پناهی در اثر ضربات نیروهای امنیتی جان باخته است.

مقام ها این گزارش را رد کردند و خبرگزاری های نزدیک به سپاه پاسداران از عموی او نقل کردند که این دانش آموز دبیرستانی در اثر مشکلات قلبی جان باخته است.

شهر اردبیل روز شنبه در واکنش به این خبر و در راستای اعتراضات عمومی چهار هفته اخیر در سراسر ایران، صحنه اعتراض ضدحکومتی بود و روز ناآرام دیگری را پشت سر گذاشت.

علی دایی روز شنبه ۲۳ مهر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «سکوت ناشی از اعمال فشار حاکمیت در برابر اعتراضات و هتک حرمت به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که پایه های علمی و معرفتی خود را در این نهاد پرورش داده امروز منجر به تعرض به دانش آموزان بی گناه در مدارس و ضرب و شتم و ریختن خون یکی دیگر از دخترانم در زادگاهم گردیده، سکوتی که تاوان مرگ دارد و هر روز داغی دیگر بر دل جای جای ایرانم می نشاند که حکم خیانت به انسانیت و میهنم را دارد.»

او افزود: «من عضو هیچ فرقه و گروهی نیستم، من جز کوچکی از این مردم شریف هستم که دغدغه هایشان دغدغه من است.»

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از آقای دایی خواسته بودند به این اتفاق که در زادگاهش اردبیل افتاده‌ است واکنش نشان دهد.

از ابتدای مهر ماه همزمان با شروع اعتراضات دانش آموزی علیه حجاب اجباری، گزارش های زیادی از برخورد خشونت‌بار و بازداشت دانش‌آموزان منتشر شده است.

روز چهارشنبه منابع مختلف گزارش کردند مسئولان چند دبیرستان دخترانه قصد داشتند دانش‌آموزان را به یک تظاهرات حکومتی ببرند که با مقاومت و شعارهای ضدحکومتی آنها مواجه شدند. بر اثر این درگیری‌ها گفته شد تعدادی دانش‌آموز مجروح و برخی از آن‌ها دستگیر شدند.

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز جمعه گزارشی از برخورد نیروهای امنیتی با دانش‌آموزان دبیرستان شاهد در شهر اردبیل ارائه داد اما ساعاتی بعد بخشی از این خبر را که مربوط به مرگ یک دانش‌آموز بود حذف کرد.

این شورا بعدا در بیانیه‌ای گفت: «حذف این بخش از خبر به دلیل وجود منابع گوناگون بوده است و ما در حال بررسی و پیگیری این قضیه از طریق منابع محلی و مطلع هستیم».

این شورا می‌گوید که خبرهایش را از منابع خبری مختلف از مدارس دریافت می‌کند و هنوز نتوانسته خبر مرگ این دانش‌آموز را تایید یا رد کند.

در عکسی که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از مقابل این مدرسه منتشر کرده یک آمبولانس در حیاط مدرسه دیده می‌شود.

تصاویری از تظاهرات گروهی از دانش‌آموزان دختر در شهر اردبیل منتشر شده است که گفته می‌شود مربوط به چهارشنبه است. در ویدئو منتشر شده صدای شعار مرگ بر دیکتاتور شنیده می‌شود.

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از مسئولان استان اردبیل و کلام الله صفری، مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل خبر «ضرب و شتم دختران دانش‌آموز معترض اردبیل» و «کشته شدن یک دختر دانش‌آموز در اثر شدت جراحات» را رد کرد است.

همزمان سینا قنبرپور روزنامه نگار ساکن ایران در توییتی نوشته که سرنوشت دانش آموزی از دبیرستان معراج اردبیل که به کما رفته نامشخص است.

به نوشته او ماموران مسلح جمهوری اسلامی ایران شماری از دانش آموزان مدرسه معراج را بازداشت کرده بودند. آقای قنبرپور گفت که والدین خشمگین دانش آموزان روز شنبه راهی مدرسه شدند.

همزمان گزارش ها از اردبیل نشان می‌دهد اعتراض‌ها در این شهر شدت گرفته و شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای امنیتی به سمت آنان با تفنگ ساچمه‌ای تیراندازی می‌کنند.

ویدئویی از اعتراضات اردیبل که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده معترضان را در چهارراه امام خمینی این شهر نشان می دهد.

در ویدیوهای دیگری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده در میدان یحیوی این شهر ماموران با خودرو به سمت معترضان حمله می‌کنند تا آنها را متفرق کنند.

در ادامه اعتراضات در سراسر ایران و در حالیکه مقامات رسمی در ایران از ارائه آمار دقیقی از دانش‌آموزان بازداشت شده خودداری می‌کنند، روزنامه هم‌میهن چاپ تهران از فشار بر مسئولان مدارس خبر داد و نوشت که اطلاعات تعدادی از وکلا و بازداشت‌شدگانی که در روزهای اخیر آزاد شده‌اند نشان می‌دهد، «دانش‌آموزان بازداشتی کم نیستند.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها