«استفاده ایران از گلوله‌ شرکت فرانسوی-ایتالیایی» برای سرکوب معترضان علیرغم تحریم‌‌های تسلیحاتی اروپا

«استفاده ایران از گلوله‌ شرکت فرانسوی-ایتالیایی» برای سرکوب معترضان علیرغم تحریم‌‌های تسلیحاتی اروپا

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه

شبکه خبری فرانس ۲۴ می‌گوید در تحقیقات خود شواهدی یافته که نشان می‌دهد از گلوله‌های شاتگان شرکت فرانسوی-ایتالیایی «شدیت» برای سرکوب اعتراضات در ایران استفاده شده است.

طبق این تحقیقات این گلوله‌ها در ۱۱ سال اخیر به این سو در ایران استفاده شده در حالی که در این مدت تحت تحریم های اتحادیه اروپا قرار داشته و فروش آن به جمهوری اسلامی ایران ناقض تحریم‌های تسلیحات ایران بوده است.

در این تحقیق از ایرانیان خواسته شد تا عکس‌هایی از مهمات مصرف‌شده در جریان اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی را ارسال کنند.

در جریان سرکوب اعتراضات از گلوله، گلوله‌های پینت بال و فشنگ‌های ساچمه‌ای به طور گسترده استفاده شده است. در حالی که بیشتر گلوله‌های ساچمه‌ای در ایران ساخته شده‌ بودند، ۱۳ گلوله کشف‌شده از هشت شهر مختلف ایران دارای آرم شرکت شدیت بودند.

گلوله های شاتگان شرکت شدیت سال‌هاست که به طور گسترده مورد استفاده شکارچیان ایرانی است.

ارشاد علیجانی خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ می گوید این گلوله‌ها دست کم از ۲۰۱۱ به شکل گسترده مورد استفاده «صنایع دفاعی ایران» بوده است.

صادرات این گلوله‌ها و اجزای آن از سال ۲۰۱۱ تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد.

مقام های جمهوری اسلامی ایران به طور پیوسته تحریم های آمریکا و اقدامات اروپا را مانع تهیه اقلام ضروری همانند دارو عنوان می کنند اما بر اساس گزارش شبکه فرانس ۲۴، در یازده سال گذشته، با وجود تحریم های تسلیحاتی اتحادیه اروپا، دست کم توانسته اند گلوله های شاتگان ساخت شرکت شدیت تهیه کنند.

ارزیابی چشم‌پزشکان سه بیمارستان تهران از شلیک ماموران به چشم معترضان

چشم پزشکان سه بیمارستان بزرگ تهران -فارابی، رسول‌ اکرم و لبافی‌نژاد - تخمین زدند که از زمان شروع اعتراضات در مجموع بیش از ۵۰۰ بیمار را پذیرش کرده‌اند که چشم‌هایشان به شدت آسیب دیده بود

توضیح تصویر،

چشم پزشکان سه بیمارستان بزرگ تهران -فارابی، رسول‌ اکرم و لبافی‌نژاد – تخمین زدند که از زمان شروع اعتراضات در مجموع بیش از ۵۰۰ بیمار را پذیرش کرده‌اند که چشم‌هایشان به شدت آسیب دیده بود

در حالی که اعتراضات در ایران وارد یازدهمین هفته خود شده است، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به سرکوب معترضان ادامه می دهند.

برخی از فرماندهان نظامی در ایران گفته اند که ماموران برای سرکوب معترضان از گلوله های پلاستیکی و ساچمه‌ای استفاده می‌کنند اما در گزارش های مختلفی مشخص شده که نیروهای مسلح همزمان با استفاده از گلوله های جنگی و گلوله های رنگی (پینت بال)، گلوله‌های ساچمه ای را هم از فاصله بسیار نزدیک به معترضان شلیک می کنند.

برخورد این گلوله‌ها با اندام های حیاتی بدن، می تواند باعث صدمات جبران ناپذیر جسمانی و حتی منجر مرگ شود.

در روزهای اخیر و همزمان با شدت گرفتن برخی از تجمعات اعتراضی، گزارش هایی از شلیک مستقیم این گلوله ها به ناحیه سر و برخورد آن با چشم معترضان منتشر شده است.

به تازگی صدها چشم پزشک ایرانی با انتشار بیانیه ای هشدار داده اند که تعداد قابل ملاحظه ای از معترضان به دلیل اصابت این گلوله ها به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و تعداد زیادی از آنها بینایی یک یا هر دو چشم شان را از دست داده‌اند.

شلیک ماموران مسلح جمهوری اسلامی ایران به معترضان از فاصله نزدیک

یک مامور لباس شخصی حکومت به سوی معترضان شلیک می کند

توضیح تصویر،

یک مامور لباس شخصی حکومت به سوی معترضان شلیک می کند

روزنامه نیویورک تایمز هفته گذشته گزارشی درباره صدها معترضی منتشر کرده بود که در جریان سرکوب اعتراضات ایران از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته‌اند و چشمان آنها بر اثر اصابت گلوله‌های فلزی و پلاستیکی نابینا شده است.

چشم پزشکان سه بیمارستان بزرگ تهران -فارابی، رسول‌ اکرم و لبافی‌نژاد – تخمین زدند که از زمان شروع اعتراضات در مجموع بیش از ۵۰۰ بیمار را پذیرش کرده‌اند که چشم‌هایشان به شدت آسیب دیده بود.

پزشکان در استان کردستان نیز تخمین زد‌ه‌اند که حداقل ۸۰ نفر را پذیرش کرده‌اند که چشمانشان مجروح شده بود. بنابر این گزارش، بسیاری از قطعات فلزی یا لاستیکی هنوز در سر مجروحان باقی مانده است.

برخی از مجروحان یا نابینا شده یا صدماتی جبران ناپذیر دیده‌اند.

در ایران، معترضان از مراجعه به بیمارستان به ویژه بیمارستان‌های دولتی پرهیز می‌کنند و این موضوع تعیین آمار دقیق را دشوار کرده است.

اعتراضات در ایران یازده هفته پیش در اعتراض به مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در زمان بازداشت توسط ماموارن گشت ارشاد، آغاز شد.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران را اززمان شروع در ۲۶ شهریور تا روز گذشته جمعه (۴ آذرماه)، «۴۴۸ نفر» اعلام کرده است.

هرانا گفته که «۶۳ نفر» از آن‌ها کودک و نوجوان و «۵۷ نفر» هم از نیروهای امنیتی بوده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحده به تازگی با تصویب قطعنامه‌ای، یک کمیته حقیقت یاب با هدف تعقیب بین‌المللی فرماندهان، ماموران و عوامل دخیل در سرکوب های ایران، تاسیس کرده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها