واکنش یونیسف به کشته‌شدن کودکان در اعتراضات ایران: نگران حمله به مدارس هستیم

واکنش یونیسف به کشته‌شدن کودکان در اعتراضات ایران: نگران حمله به مدارس هستیم

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه

صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف)، با صدور بیانیه‌ای در یازدهمین هفته اعتراضات سراسری ایران به کشته شدن کودکان و نوجوانان در این اعتراضات واکنش نشان داده و خواستار پایان هرگونه خشونت‌ و آزار کودکان در ایران شده است.

در این بیانیه به کشته شدن «بیش از ۵۰ کودک» در اعتراضات اخیر ایران اشاره شده و آمده: «یونیسف هرگونه خشونت علیه کودکان را محکوم می‌کند و خواستار پایان دادن به انواع خشونت‌ها و آزارهایی است که طبق گزارش‌ها در جریان ناآرامی‌های عمومی در ایران، جان بیش از ۵۰ کودک را گرفته و تعداد بیشتری را مجروح کرده‌» است.

«یونیسف عمیقا از یورش و بازرسی در بعضی مدارس ایران نگران است. مدارس همواره باید محیطی امن برای کودکان باشند.»

این اظهار نگرانی یونیسف به گزارش‌هایی باز می‌گردد که نیروهای انتظامی، لباس شخصی و بسیج بارها به مدرسه‌ها حمله کرده و شمار نامعلومی از دانش‌آموزان را بازداشت کرده‌اند.

دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران یکی از گروه‌هایی بوده‌اند که در اعتراضات اخیر حضور مستمر داشته و در مدارس و خیابان‌ها اعتراضات خود را نشان داده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد گفته است که از اولین روز اعتراضات و گزارش کشته شدن کودکان، «مستقیما نگرانی‌های ما به مقامات ایران» اعلام شده است.

در این بیانیه از مقام‌های ایران خواست حق اساسی کودکان برای اجتماع مسالمت‌آمیز را محترم بشمارند صرف‌نظر از اینکه که هستند یا کجا هستند: «کودکان باید در خانواده، اجتماعات و مدارس خود بمانند و نه در مکان‌هایی که آزادی از آنها سلب شود.»

نقشه آمار کشته‌شدگان

یونیسف در هفته‌های اخیر و بخصوص بعد از کشته شدن کیان پیرفلک، کودک ده ساله‌ای ایذه‌ای، به «بی‌تفاوتی» متهم شده و هدف انتقاد شدید قرار گرفته است.

پس از آن یونیسف در آستانه روز جهانی کودک اعلام کرد که به شدت نگران گزارش‌های مربوط به «کشته شدن، زخمی شدن و بازداشت کودکان» در ایران است.

این سازمان می‌گوید جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون حقوق کودکان است و از همین رو برای محافظت و رعایت حقوق کودکان تعهد قانونی دارد.

رد شدن از پست Twitter

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

سازمان حقوق بشر ایران در نروژ در آخرین گزارش خود در اول آذر ماه از کشته‌شدن دست‌کم ۴۱۶ نفر از ابتدای اعتراضات در سراسر ایران خبر داد و افزود تاکنون در میان کشته‌شدگان ۵۱ کودک و ۲۷ زن بوده‌اند.

این درحالیست که برخی سازمان‌های حقوق بشری آمار کشته‌شدگان را بیش از این رقم می‌دانند.

در هفته‌های اخیر تعداد کشته‌های مناطق کردنشین ایران افزایش یافته است و دیروز جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس ایران از «امنیتی شدن» شماری از شهرهای کردنشین در جریان اعتراضات اخیر انتقاد کرده و «اعتماد آن‌لاین» به نقل از او نوشته که در شهرهای کردنشین «بر اساس آمارغیررسمی، ۱۰۵» نفر کشته شدند.

البته مشخص نیست این آمار از آغاز اعتراضات است یا به اعتراضات شدید چند روز اخیر در این شهرها مرتبط است.

مقامات رسمی ایران «آمار رسمی کشته‌شدگان را ۱۳ نفر» در شهرهای کردنشین اعلام کرد‌ه‌اند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها