اعتراضات و اعتصاب در ایران به مناطق نفتی جنوب رسید

اعتراضات و اعتصاب در ایران به مناطق نفتی جنوب رسید

نقض حقوق بشر چندرسانه ای حقوق بشر در ایران

با گسترش اعتراضات در ایران، کارگران پتروشیمی و پالایشگاه عسلویه دست از کار کشیده و راه مواصلاتی را مسدود کردند.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از این اعتراضات منتشر شده است. کارگران عسلویه با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «ما با هم هستیم» اعتصاب و در محوطه کارگاه‌‌ها راهپیمایی کردند.

این اعتصاب‌ها متعاقب فراخوان کارگران پروژه‌ای در «حمایت» از اعتراضات گسترده اخیر در ایران آغاز شد.

در فراخوان از کارگران خواسته شده بود پیش از ساعت شش صبح و در محل پروژه‌ها دست به اعتراض بزنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران یک تشکل مستقل کارگری است اعتراض کارگران در سایت یک پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی هنگام و پتروپالایش کنگان را تایید کرده است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت از جمله تشکل‌های فعال کارگری بود که در فراخوان اخیر خود با انتقاد از «سرکوب و کشتار مردم» نوشت «اکنون زمان آن رسیده تا بطور گسترده دست به اعتراض زده و خود را آماده اعتصابات سراسری و کمرشکن کنیم. این آغاز راه است و ما همقدم و همراه با مردم سراسر کشور هر روز به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.»

اعتصاب و اعتراض در عسلویه

اهمیت و وزن اعتصاب کارگران صنعت نفت

در سال‌های گذشته کارگران ایران اعتصاب‌‌های گسترده‌ای در سراسر کشور سازماندهی کردند که عمدتا اهداف صنفی داشت. اما پیوند اعتصاب‌های کارگری با اعتراض سیاسی جاری در ایران رویداد کم سابقه است.

بهروز فرهانی عضو انجمن همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران درفرانسه به بی بی سی فارسی گفت «این نخستین اقدام صراحتا سیاسی کارگران صنعت نفت است که با اعتراضات سراسری جاری ایران پیوند خورده است.»

او در ادامه گفت «این اقدام اعتصابی عملا یکسال پس از پیروزی کارگران پروژه‌ای صنعت نفت در اعتصابات مطالباتی سال گذشته صورت می‌پذیرد. اعتصاباتی که در اوج خود صدهزار کارگر پروژه‌ای دست به اعتصاب زدند. امری که نشان دهنده وزن و اهمیت این مبارزات کارگری است».

بهروز فرهانی می‌گوید «اکنون ورود کارگران می‌تواند مرحله تازه در مبارزات عمومی سیاسی و ضد حکومت در چهار هفته گذشته باشد و یادآور وقایع انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است.»

رسانه‌های دولتی در گزارش‌ها و پوشش‌های خبری خود تا این لحظه اشاره‌ای به این اعتراضات نکرده‌اند.

در سال‌های گذشته، حکومت بارها از شکل‌گیری تشکل‌های مستقل کارگری جلوگیری کرده است و بسیاری از فعالان کارگری اکنون در زندان هستند.

اکنون نیز خبرگزاری فارس «تجمع» امروز «کارگران پیمانکاری‌های مختلف» را در «اعتراض به عدم پرداخت» حقوق معوقه دانست و نوشت آنها مدتی «سه راه‌ پتروشیمی عسلویه» را بستند اما اکنون راه باز شده و «فعالیت تمامی پتروشیمی‌های عسلویه به طور عادی ادامه دارد.»

کارگران اما در تصاویر منتشر شده می‌گویند «برای حمایت از هموطنان دست به اعتصاب زده‌ایم.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها