بریتانیا گشت ارشاد و ۵ مقام‌ نظامی و امنیتی ایران را تحریم کرد

بریتانیا گشت ارشاد و ۵ مقام‌ نظامی و امنیتی ایران را تحریم کرد

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه
گشت ارشاد یا پلیس امنیت اخلاقی واحدی در داخل فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی است که مسئول اعمال حجاب اجباری و نظارت بر پوشش شهروندان ایرانی است

بریتانیا اعلام کرده گشت ارشاد را به طور کامل تحریم کرده و تحریم‌هایی را علیه مقام‌های ارشد امنیتی و سیاسی ایران که مرتبط با گشت ارشاد یا «پلیس اخلاقی» و همچنین مرتبط با سرکوب معترضان هستند، به اجرا می‌گذارد.

محمد رستمی چشمه‌گچی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و حاج احمد میرزایی، فرمانده گشت ارشاد تهران به همراه کلیت گشت ارشاد توسط بریتانیا تحریم شده‌اند.

همچنین سرتیپ غلامرضا سلیمانی، مسئول نیروی بسیج وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرتیپ حسن کرمی. فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و سرتیپ حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی تحت تحریم‌های بریتانیا قرار گرفته‌اند.

گشت ارشاد یا پلیس امنیت اخلاقی واحدی در داخل فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی است که مسئول اعمال حجاب اجباری و نظارت بر پوشش شهروندان ایرانی است.

از زمان آغاز اعتراضات گسترده در ایران که با مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در زمان بازداشت در گشت ارشاد شروع شد، ماموران مسلح حکومت شروع به سرکوب معترضان کرده‌اند.

بریتانیا با احضار کاردار سفارت ایران در لندن خواهان توقف خشونت علیه شهروندان ایرانی و احترام به حق اعتراض آنها شده است.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا منتشر کرده گفته است که نیروی مقاومت بسیج، یگان ویژه و فرماندهی انتظامی در سرکوب اعتراضات در هفته‌های اخیر در سراسر ایران و همچنین اعتراضات مربوط به افزایش قیمت سوخت در آبان سال ۹۸ نقش اصلی را ایفا کرده‌اند.

بیانیه وزارت خارجه بریتانیا می گوید گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از گلوله‌های جنگی علیه معترضان وجود دارد و همچنین به محاصره و سرکوب دانشجویان توسط نیروهای امنیتی در دانشگاه شریف اشاره شده است.

وزارت خارجه بریتانیا می گوید اجساد معترضانی که توسط ماموران امنیتی کشته شدند بدون اطلاع خانواده‌ها دفن شده است.

وزیر خارجه بریتانیا: در کنار مردم ایران که شجاعانه خواستار رعایت حقوق هستند، می‌ایستیم

جیمز کلورلی
جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است کشورش در کنار مردم ایران می ایستد که شجاعانه خواستار پاسخگویی دولت و رعایت حقوق اساسی انسانی خود هستند

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است کشورش «در کنار مردم ایران می ایستد که شجاعانه خواستار پاسخگویی دولت و رعایت حقوق اساسی انسانی خود هستند.»

وزارت خارجه بریتانیا گفته «این تحریم‌ها پیام روشنی به مقامات ایران می‌فرستد مبنی بر اینکه ما شما را به دلیل سرکوب زنان و دختران و خشونت تکان‌دهنده‌ای که بر مردم خود تحمیل کرده‌اید، بازخواست می‌کنیم.»

بر اساس بیانیه وزارت خارجه بریتانیا «این تحریم‌ها تضمین می‌کند که افراد موجود در فهرست نمی‌توانند به بریتانیا سفر کنند و هر یک از دارایی‌های احتمالی آنها در بریتانیا مسدود می‌شود.

در حال حاضر توماری با بیش از ۱۰ هزار امضا در سایت پارلمان بریتانیا ثبت شده که از دولت این کشور می‌خواهد صدور و تمدید ویزای «افراد مرتبط با رژیم ایران» را فورا متوقف کند؛ تعداد امضاکنندگان این طومار در حال افزایش است و با رسیدن به حد نصاب ۱۰ هزار امضا، دولت باید درباره آن واکنش نشان دهد.

اگر این امضاهای این تومار به ۱۰۰ هزار برسد، موضوع در دستور کار مجلس عوام قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر بررسی تحریم بیشتر علیه شمار دیگری از مقام های مسئول در سرکوب معترضان در ایران، در دستور کار شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار دارد.

پیش از این آمریکا و کانادا پلیس امنیت اخلاقی با گشت ارشاد در جمهوری اسلامی ایران را همراه با شماری از مقام هایی که آنها را در سرکوب معترضان مسئول دانسته اند، تحریم کرده‌اند.

کانادا هفته گذشته کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمان تروریستی خارجی شناخت و اعلام کرد ۱۰ هزار نفر از فرماندهان و افسران ارشد آن برای همیشه از ورود به خاک این کشور محروم خواهند شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها