ویدیوی شکایت دانشجویان دانشگاه تهران به مسئولین: در حراست با حضور مقامات، دانشجویان را با «شوکر» زده‌اند

ویدیوی شکایت دانشجویان دانشگاه تهران به مسئولین: در حراست با حضور مقامات، دانشجویان را با «شوکر» زده‌اند

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
.

در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، جمعی از دانشجویان ناراضی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، حراست این دانشگاه را متهم می‌کنند که دانشجوها را در زیرزمین حراست «بازداشت و کتک» زد‍‌ه‌اند.

در قسمتی از این ویدیوی هفت دقیقه‌ای، دانشجویی می‌گوید که دانشجویان را در زیرزمین حراست دانشگاه با «شوکر» زده‌اند.

این دانشجو می‌گوید: «شنبه در دانشگاه بچه‌ها [دانشجویان] را زدند.» به گفته وی در دفتر حراست چراغ‌ها را خاموش و «بچه‌ها را با شوکر زده‌اند (و) وقتی چراغ‌ها را روشن کردند آقای مقیمی و آقای مکی حضور داشتند.» اشاره دانشجویان ظاهرا به دو تن روسای این دانشگاه است.

کلیپ با شکایت دانشجویی آغاز می‌شود که می‌گوید: «پشت را ببین، دست را ببین. بچه‌ها را گرفته و زدند. بازهم الان آمده و می‌گویند بیایید گفتگو کنیم.»

در بخشی از این ویدیو صدای یکی از مسئولان دانشگاه شنیده می‌شود که به میان دانشجویان معترض آمده‌، و می‌گوید: «حداقل کاری که رئیس دانشگاه می‌تواند بکند این است که هر اتفاقی در داخل دانشگاه می‌افتد پای بیرونی‌ها در دانشگاه نباید باز شود.»

او می‌افزاید که «دانشگاه ضابطه دارد و اگر دانشجو مقصر باشد کمیته انضباطی است، کارمند و استاد هم.» او تاکید می‌کند که «حداقل امور دانشگاه را نباید به بیرون بفرستیم. حداقل ادعای رئیس دانشگاه هم همین است.»

این مسئول از دانشجویان می‌خواهد «هرچه که دیدید و می‌توانید شهادت بدهید را به رئیس بنویسند و هرچه از تصویر و ویدیو دارید [ارایه دهید].»

او از دانشجویان خواست که «پیش رئیس دانشگاه بروید و به او بگویید: آقا قصه این است، شما رئیس دانشگاه هستی، نگویید اثر ندارد، در این مرحله شما موظفید که در این مرحله حتما این کار را کنید… این حداقل است.»

این مسئول می‌گوید: «در اینجا و این مرحله این چیزی که به عقل ناقص ما می‌رسد…. در دانشگاه شریف رفتند و آن خطا را کردند. دانشگاه قانون داره و مصوبه قانونی این است که حق ورود به دانشگاه را ندارند این‌ها چیزهایی است که در این مملکت می‌توانیم روی آن بایستیم.»

او اصرار دارد که در این مرحله دانشجویان به مسئولان در داخل دانشگاه شکایت خود را ببرند و به بیرون نباید ببرند.

حراست از «بیرون دستور می‌گیرد»

یکی از دانشجویان می‌گوید: «اما نیروی حراست از بیرون دستور می‌گیرند.»

دانشجوی دیگری می‌گوید: «آقای دکتر، شانیت [دانشگاه] این است که اگر ما بگوییم که دانشکده علوم اجتماعی یک خانواده است از دانشجو و استاد، و این‌ها رابطه دارند با همدیگر؛ [مثلا] دیروز یک اتفاقی افتاده، نمونه بارزش ایشان است. استاد و ما، باهم دیدیم که چه اتفاقی افتاده، ببینید یک انتظاراتی هم هست. به هر حال، ما می‌دانیم که قدرت بیرونی است اما موضع‌گیری مشخصی و بیانیه‌ مشخصی‌ که حداقل اساتید امضا کنند در مورد شانیت» دانشگاه.

مسئولی که در این کلیپ ویدیی سخن می‌گوید انا همچنان بر نوشتن نامه‌ای با شهادت دانشجویان در این زمینه به رئیس دانشگاه تاکید داشته و می‌گوید مسئولان دانشگاه هم این روند را دنبال می‌کنند و این «کار حداقلی را انجام بدهید.»

به گفته او، «رئیس دانشگاه مسئول پاسخگویی امور [اتفاقات] در داخل دانشگاه است.»

اما دانشجویان بر نشر بیانیه‌ایی از سوی اساتید دانشگاه و «موضع‌گیری مشخص» آنها تاکید دارند و در صورت لزوم «شورای اساتید» تشکیل شود.

این مسئول می‌گوید که «دیدید که بیانیه‌های بوده و وظیفه‌ای [داشتیم] که انجام دادیم.»

یک دانشجو می‌گوید که «مساله این است که امروز روز سی‌ویکم این ماجرا‌ها است.»

دانشجوی دیگری اما می‌گوید: «آیا چنین چیزی سابقه داشته که در محیط دانشگاه، دانشجوها را زیر مشت و لگد زدند؟»

پاسخ مسئول خطاب به این دانشجو این است که «شما که نه ناآشنایید و نه امروز به دانشگاه آمدید.»

دانشجو اما می‌گوید: «چنین چیزی بوده که دانشجو را بکشند تو خاک (زمین بزنند) و ده نفر بریزند روی سرش، دانشجو را، توی دانشگاه».

دانشجویی می‌گوید: «شما ارجاع به [مسئولان] دانشگاه می‌دهید، [در حالی که] در حراست دانشگاه، بچه‌ها نگه داشته می‌شوند و به دستور حراست تحویل نهاد بیرونی داده می‌شود که بازداشت شوند؛ ما با این دانشگاه چگونه گفتگو کنیم و نامه‌ای» بنویسیم.

به گفته او «دانشگاهی که خود بچه‌ها (دانشجویان) را می‌گیرد و تحویل نهادهای بیرونی می‌دهد، شما می‌خواهید که از او بخواهیم که بیرونی‌ها را راه ندهند.»

مسئول اما می‌گوید «مسیر حقوقی و قانونی این است که باید انجام دهید،… و این حداقل است.»

اما دانشجویان می‌گویند «در این مورد باید در جلسه گفتگویی صحبت کنیم که چه کاری انجام بدهیم»، چطور «ما نامه‌ای بنویسیم که دیروز این اتفاقات افتاده» در حالی که خود مسئولان در جریان هستند.

این مسئول می‌گوید: «افتخاری که در زندگی خود داریم این است که از دانشجو دفاع کردیم و می‌کنیم.»

دانشجوها نگرانی دیگری هم دارند که در صورت نوشتن چنین نامه‌ای ممکن است در آینده برای خودشان دردسر دیگری شود: «اگر من نامه بنویسم که چه اتفاقی افتاده و فردا همان آدم بیاید یقه مرا بگیرند که تو آنجا حاضر بودی و دیدی؟ »

اما مسئول می‌گوید کار قانونی این است که شکایت به «مراجع بازرسی» کنید.

دانشجویی که در حال صحبت است با این مقام دانشگاه اضافه می‌کند که «دیروز دانشجویی که هیچ نقشی در هیچ اعتراضی هم نداشته باشد کتک خورده است و [حالا] شما می‌گویید همان دانشجو با اسم خود نامه‌ای امضا کند و بگوید من بودم و کتک خوردم.»

در ادامه جدل دانشجویان، آنها به عدم حضور اساتید در دانشگاه اشاره می‌کنند که «بقیه اساتید چرا سکوت کردند؟» و سپس یک دانشجوی دختر می‌گوید که «بقیه اساتید کجا بودند دیروز؟»

در طول اعتراضات سراسری یک ماه گذشته بسیاری از معترضین از دانشجویان در نقاط مختلف کشور بوده‌اند که بر اساس گزارش‌ها، تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و یا به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است، با سرکوب شدید نیروهای امنیتی که به داخل محوطه آموزشی وارد شدند روبرو گشته و بسیاری از آنها نیز بازداشت شده‌اند.

در روزهای اخیر نیز بسیاری از دانش‌آموزان در مقاطع پایین‌تر هم به این اعتراضات پیوسته‌اند که گزارش شده است برخی از آنها نیز بازداشت شده‌اند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها