کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل از «کشتن و بازداشت کودکان» در ایران ابراز نگرانی کرد

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل از «کشتن و بازداشت کودکان» در ایران ابراز نگرانی کرد

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
دانش‌آموزان

توضیح تصویر،

دامنه اعتراضات ایران به مدارس و دانش‌آموزان رسیده است

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از گزارش‌های مربوط به کشتن و بازداشت کودکان در جریان اعتراض‌های ایران به شدت ابراز نگرانی کرده است.

راوینا شامداسانی، سخنگوی این کمیساریا روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر گفت بعضی منابع از کشته شدن ۲۳ کودک و زخمی شدن تعداد زیادی از کودکان در اثر شلیک تیر جنگی و تفنگ‌های ساچمه‌ای و همین طور ضرب و جرح مرگبار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر می‌دهند.

او در گزارش خود به یورش به مدارس و بازداشت کودکان و همین طور گزارش‌ها درباره دستگیری مدیران بعضی مدارس به دلیل همکاری نکردن با نیروهای امنیتی اشاره کرده است.

خانم شامداسانی گفته است که بر اساس معاهده‌های حقوق بشری که ایران امضا کرده «جمهوری اسلامی متعهد به حفاظت از حق حیات کودکان تحت هر شرایطی، و احترام به حق آزادی عقیده و اعتراض مسالمت‌آمیز است»‌.

اعتراض‌ها در ایران از یک ماه پیش بعد از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و با گسترش به نقاط مختلف کشور به مدارس و دانش‌آموزان هم رسید.

تصاویر زیادی از مدارس در شهرهای مختلف منتشر شده که نشان می‌دهد دانش‌آموزان دختر، داخل یا خارج از مدرسه با برداشتن حجاب علیه حکومت شعار می‌دهند.

هم‌زمان یورش به مدارس برای برخورد با دانش‌آموزان و بازداشت آنها باعث نگرانی گسترده در جامعه و خانواده‌ها شده است.

هفته گذشته گزارش شد که در جریان یورش به یک مدرسه دخترانه در اردبیل یک دانش‌آموز کشته شد و تعدادی زخمی شدند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است که اظهارات وزیر آموزش و پرورش ایران تایید می‌کند که تعداد نامشخصی از کودکان بعد از بازداشت به «مراکز روان‌شناسی» منتقل شده‌اند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش روز ۱۹ مهر به روزنامه شرق گفته بود «دانش‌آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان‌شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»

اعتراض به بازداشت «دستکم ۹۰ فعال جامعه مدنی»

 در گزارش خانم شامداسانی همچنین با اشاره به بازداشت گسترده معترضان آمده است که دفتر کمیساریا تاکنون گزارش دستگیری دست‌کم ۹۰ نفر از اعضای جامعه مدنی شامل مدافعان حقوق بشر، وکلا، هنرمندان و روزنامه‌نگاران را دریافت کرده است.

او گفت تعداد زیادی از این فعالان و همین طور دانشجویان و مخالفان سیاسی و فعالان محیط زیست «در میان کسانی هستند که در زندان اوین نگهداری می‌شوند که روز ۱۵ اکتبر دچار آتش‌سوزی شد».

خانم شامداسانی در گزارش خود با اشاره به کشته شدن دست‌کم هشت نفر و زخمی شدن ۶۱ زندانی در اوین بر اساس آمار رسمی، گفته است که «جزئیات این حادثه همچنان نامشخص است».

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است «توسل مداوم به زور به شکل غیر ضروری و نامتناسب باید متوقف شود.»

در این گزارش گفته شده که بازداشت مردم تنها به دلیل استفاده از حق تجمع مسالمت‌آمیز و حق آزادی بیان به معنای «محروم کردن خودسرانه آزادی» است.

خانم شاماداسانی خواهان آزادی فوری کسانی شده که به صورت خودسر بازداشت شده‌اند و به مقام‌های جمهور یاسلامی یادآوری کرده است که بر اساس قوانین بین‌المللی متعهد به حفاظت از زندانیان از نظر سلامت جسمانی و روانی آنها هستند.

او در پایان از حکومت ایران خواسته که تحقیقات «فوری، مستقل و  بی‌طرف» درباره تمامی موارد گزارش‌شده از نقض حقوق بشر از جمله کشتن کودکان انجام دهد و افراد مسئول را محاکمه کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها