بازداشت چند فعال صنفی و کارگری و «اخراج خاموش» ۴ هزار کارگر پارس جنوبی در آستانه روز جهانی کارگر

بازداشت چند فعال صنفی و کارگری و «اخراج خاموش» ۴ هزار کارگر پارس جنوبی در آستانه روز جهانی کارگر

حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

در آستانه اول ماه مه، روز جهانی کارگر، شماری از فعالان صنفی و کارگری در ایران بازداشت شده‌اند. همچنین از میان کارگران فصلی اعتصابی در پارس جنوبی، چهار هزار نفر از آنان شغلشان را از دست داده و با کارگران جدید جایگزین می‌شوند.

فعالان کارگری در ایران می‌گویند جمعه شب و در جریان دیدار فعالان مدنی و صنفی با خانواده محمد حبیبی، معلم زندانی و سخنگوی کانون صنفی معلمان، ماموران به خانه او یورش بردند و ضمن درگیری، توهین و کتک، شماری از حاضران را بازداشت کردند.

گفته شده برخوردها به وخامت حال چند نفر و انتقال آنها به بیمارستان انجامیده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان اعلام کرده است که «در جریان این بازداشت یکی از خانم‌های معلم دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان بستری گردیده است.»

شورای بازنشستگان ایران شمار بازداشتی‌ها را ۱۲ نفر اعلام کرده و گفته سه یا چهار به بیمارستان و بقیه به زندان اوین منتقل شده‌اند.

ریحانه انصاری‌نژاد، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، حسن ابراهیمی، هیراد پیربداقی، ژاله روحزاد، کامیار فکور، عسل محمدی و اولدوز هاشمی شماری از بازداشت‌شدگان هستند که برخی از آنان در ماه‌های گذشته هم زندانی بوده‌اند.

بنا به گزارش‌ها خدیجه پاک‌ضمیر، همسر محمد حبیبی که خود نیز در جنبش معلمان فعال بوده، جزو بازداشت‌شدگان بوده اما پس از ساعاتی آزاد شده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان می‌گوید آقای حبیبی روز شنبه اجازه تماس تلفنی با خانواده یافته و گفته «کماکان در انفرادی است.»

ده‌ها نفر از فعالان جنبش معلمان ایران در سال‌های اخیر به زندان افتاده‌اند.

در ماه‌های گذشته هم زندانی بوده‌اند.

بنا به گزارش‌ها خدیجه پاک‌ضمیر، همسر محمد حبیبی که خود نیز در جنبش معلمان فعال بوده، جزو بازداشت‌شدگان بوده اما پس از ساعاتی آزاد شده است.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان می‌گوید آقای حبیبی روز شنبه اجازه تماس تلفنی با خانواده یافته و گفته «کماکان در انفرادی است.»

ده‌ها نفر از فعالان جنبش معلمان ایران در سال‌های اخیر به زندان افتاده‌اند.

فعالان بازداشتی

منبع تصویر،BIDARZANI

معلمان معترض در این سال‌ها اعتصاب‌ها و تجمع‌هایی در اعتراض به وضعیت معیشتی خود، خصوصی‌سازی آموزش و آموزش ایدئولوژیک برگزار کرده‌اند.

موج مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر هم واکنش آنان را به دنبال داشته است.

فعالان صنفی و کارگری در ایران اجازه فعالیت آزادانه را ندارند. دستگاه‌های قضایی و امنیتی ایران در سال‌های گذشته هم فعالان کارگری و سندیکایی را در آستانه روز جهانی کارگر هدف قرار داده‌اند.

تجمع شماری از فعالان جنبش زنان در حمایت از کارگران معترض

منبع تصویر،اتحادیه آزاد کارگران ایران

توضیح تصویر،تجمع شماری از فعالان جنبش زنان در حمایت از کارگران معترض

در حالی که فعالان کارگری در آستانه روز کارگر بازداشت شده‌اند، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت، امروز، شنبه، برنامه‌ای تحت عنوان «دیدار کارگران با رهبر انقلاب» داشته و در آن از همراهی ادعایی طبقه کارگر با حکومت ستایش کرده است.

او با تکرار مضمون مداخله دشمنان خارجی مدعی شده که «خیلی سعی کردند جامعه‌ کارگری را در مقابل نظام قرار بدهند، اما نتوانستند بعد از این هم دارند تلاش می‌کنند. همین الان دارند تلاش می‌کنند، حالا و در آینده هم به حول و قوه‌ی الهی نخواهند توانست.»

آقای خامنه‌ای گفته: «خوشبختانه در همه قضایای اعتراضی، جامعه کارگری با مرزبندی و اعلام مرزبندی با دشمن و تأکید بر همراهی و رفاقت با نظام نگذاشته است بدخواهان از اعتراض و تجمع سوء استفاده کنند.»

او همچنین گفته است باورهای مذهبی می‌تواند به تنظیم روابط میان کارگران و سرمایه‌داران کمک کند.

آقای خامنه‌ای گفته: «کارآفرین و کارگر هر دو به یکدیگر احتیاج دارند و بر خلاف کمونیست‌ها که با دروغ و شعارِ بدون عمل، به دنبال ایجاد فضای جنگ و تضاد در روابط کار بودند، آنچه موجب تأمین سهم عادلانه در روابط کار می‌شود، انصاف، همراهی، همدلی و ناظر دانستن خدا است.»

«اخراج خاموش» ۴۰۰۰ کارگر پیمانی پارس جنوبی

اعتصاب در پتروشیمی گچساران

منبع تصویر،UGC

توضیح تصویر،کارگران شرکت تیام صنعت در پتروشیمی گچساران جزو اعتصاب‌کنندگان روزهای اخیر بوده‌اند

به دنبال چند روز اعتصاب کارگران پیمانی و پروژه‌ای در واحدهای مختلف نفت، گاز و پتروشیمی ایران، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارس خبر اخراج چهار هزار کارگر پارس جنوبی را تایید کرده است.

سخاوت اسدی با استفاده از لفظ جایگزینی به جای اخراج به ایرنا گفته است: « در هشت طرح پتروشيمی اين منطقه تعدادی از كارگران فصلی به دليل مشكلات معيشتی اعتصاب كردند كه با پايان مهلت قانونی، ۴ هزار نفر از آنها با كارگران جديد جايگزين مي‌شوند.»

آقای اسدی تایید کرده که «این کارگران تقاضاهایی داشتند که برخی به حق بود» اما امکان قانونی تحقق برخی از خواسته‌ها وجود نداشت. او اعتصاب کارگران را «ترک کار» توصیف کرده و گفته این اقدام «با تحریک و تهدید برخی افراد معاند اتفاق افتاد».

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشته: «تعداد كارگران معترض تا ۱۰ هزار نفر هم بوده و اين اعتراض‌ها عمدتا مربوط به كارگران بخش پيمانكاری صنعت نفت و رده شغلی كارگران اخراجی نيز جوشكار، آرماتوربند، قالب‌بند، رنگ‌كار، عايق‌كار و داربست‌بند بوده است.»

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت با تاکید با ادامه اعتصابات در این حوزه در بیانیه‌ای گفته: «از فراخوان ۴۸ تشکل و گروه از دانشگاه‌ها و جوانان محلات و نهادهای دفاع از حقوق زن و دانش آموزی به اعتراضات و اعتصابات گسترده در روز جهانی کارگر استقبال می‌کنیم… و همه مردم را به اعتراض و اعتصاب در این روز اعتراضی سراسری فرا می‌خوانیم.»

روز شنبه هم ادامه اعتراضات و اعتصابات کارگری در ایران گزارش شده است.

از جمله کارگران نیروگاه منتظری در اصفهان در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایای پرسنلی دست به اعتصاب زده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها