«جمعه خونین» زاهدان؛ حکومت می‌گوید ۲۵ نفر و فعالان می‌گویند ۹۵ نفر کشته شده‌اند

«جمعه خونین» زاهدان؛ حکومت می‌گوید ۲۵ نفر و فعالان می‌گویند ۹۵ نفر کشته شده‌اند

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه نقض حقوق بشر
کمپین فعالان بلوچ، تصاویری را نیز منتشر کرده که می‌گوید متعلق به کشته‌شدگان است

در حالی که بعد از گذشت هشت روز، هنوز آمار دقیق کشته‌شدگان «جمعه خونین» زاهدان روشن نیست، نماینده این شهر در مجلس می‌گوید که پزشکی قانونی تعداد کشته‌شدگان را ۲۵ نفر اعلام کرده و در مقابل «کمپین فعالان بلوچ» اسامی ۹۵ نفر را به عنوان کسانی که در آن روز کشته شدند، منتشر کرده است.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس به خبرگزاری ایلنا گفت که آمار ۲۵ نفر را او شخصا از پزشکی قانونی شهر زاهدان گرفته است.

آقای شهریاری در عین حال به شکل تلویحی پذیرفت که تعداد کشته‌شدگان ممکن است بیشتر از آمار پزشکی قانونی باشد و گفت اگر «یک عده کشته شدند و این افراد را پزشک قانونی نبردند و به روستاها و جاهای دیگر بردند و دفن کردند، در این خصوص ما آماری نداریم».

اما در مقابل کمپین فعالان بلوچ که مقرش در بریتانیاست، می‌گوید «تاکنون هویت ۹۵ شهروند بلوچ که با تیراندازی نیروهای نظامی در مصلای اهل سنت زاهدان و پس از آن در اعتراضات کشته شدند توسط کمپین فعالین بلوچ به ثبت رسیده است».

این گروه، اسامی این ۹۵ نفر را نیز منتشر کرده و گزارش داده که علاوه بر این تعداد، بیش از ۳۰۰ نفر در جریان درگیری‌های «جمعه خونین» در روز هشتم مهرماه، مجروح شده‌اند.

در تازه‌ترین گزارش کمپین فعالان بلوچ همچنین آمده که این گروه اطلاعات تازه‌ای درباره وقایع آن روز به دست آورده است؛ از آن جمله اینکه نیروهای نظامی به محوطه مصلی شهر زاهدان (محل برگزاری نماز جمعه) وارد شده‌اند و در قسمت زنان، ۲۳ گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند که به کشته شدن یکی از زنان به دلیل خفگی انجامیده است.

این گزارش می‌افزاید که بعد از شلیک به سوی معترضان در برابر کلانتری ۱۶، بعد از مدتی برخی در اعتراض به این اقدام نیروی انتظامی بار دیگر در برابر این کلانتری و کلانتری ۱۴ تجمع کردند «که نیروهای نظامی با استقرار بر پشت بام کلانتری‌ها معترضان را دوباره هدف قرار دادند».

درگیری‌های روز جمعه زاهدان از تجمع در برابر کلانتری ۱۶ در این شهر آغاز شد
توضیح تصویر،درگیری‌های روز جمعه زاهدان از تجمع در برابر کلانتری ۱۶ در این شهر آغاز شد

مقام‌های جمهوری اسلامی در این مدت بر ادعای «حمله تروریستی» به نیروی انتظامی پافشاری کرده‌اند و می‌گویند گروه «جیش‌العدل» در این «حمله» دست داشته است.

اما این ادعا نه تنها از سوی مخالفان جمهوری اسلامی رد شده، بلکه مولوی عبدالحمید، امام جمعه شهر زاهدان نیز گفت «نه جیش‌العدل و نه هیچ گروهک دیگری» در این روز به سوی کلانتری تیراندازی نکرده‌اند.

به رغم ادعای «حمله تروریستی» به نیروهای انتظامی، هیچ گزارشی از کشته‌شدن ماموران این نیرو منتشر نشده و چنانکه نماینده زاهدان در روز شنبه گفت، تنها «شش تن از نیروهای بسیج و سپاه» کشته شدند.

مخالفان می‌گویند که این نیروها نیز بعد از بالاگرفتن درگیری‌ها و اعتراض‌های مردم به کشتار نمازگزاران کشته شده‌اند.

با بالاگرفتن اعتراض‌ها به کشتار «جمعه خونین» زاهدان، برخی مقام‌ها در این مدت از احتمال «شهید» خوانده شدن برخی کشته‌ها صحبت کرده‌اند.

این مساله روز شنبه در صحبت‌های حسینعلی شهریاری نیز تکرار شد و او گفت: «قول‌هایی داده شده که اگر در بررسی‌ها ثابت شود کسانی هم به ناحق کشته شده‌اند، آن‌ها را جزو شهدا بیاورند.»

این نماینده مجلس توضیحی نداد که چرا و چگونه «عده‌ای به ناحق» کشته شده‌اند.

اما مولوی عبدالحمید، در نمازجمعه دیروز (۱۵ مهر) گفت که از نظر او، همه کسانی که کشته شدند «شهید» هستند و «شهید» خواندن آنها توسط حکومت، کافی نیست.

او گفت همه کسانی که «به سمت مردم و نمازگزاران آتش گشودند و کسانی که به این مامورین دستور داده‌اند» باید فارغ از مقام و موقعیتشان، شناسایی، دستگیر و مجازات شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها