اژه‌ای به قاضی‌ها: «دلسوزی بیجا» نکنید و «احکام ضعیف» ندهید

اژه‌ای به قاضی‌ها: «دلسوزی بیجا» نکنید و «احکام ضعیف» ندهید

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه نقض حقوق بشر

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران به موضوع دستگیرشدگان اعتراضات سراسری در ایران پرداخته و درباره نحوه صدور احکام آنها سخن گفته است.

او با اشاره به خودداری از «دلسوزی»، صدور احکام ضعیف برای «عناصر اصلی» این اعتراضات را «ظلم به مردم و آینده» توصیف کرده است.

آقای اژه‌ای گفته: «دلسوزی بیجا و احکام ضعیف در مورد عناصر اصلی ظلم به مردم و آینده است ولی در عین حال برای افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر، در زمره عناصر کم‌گناه گنجانده می‌شوند چند مرحله ارفاق لحاظ می‌گردد.»

او در بخش دیگری از سخنان خود به دستگیرشدگان «کم‌گناه» اشاره کرده و گفته آنها با تمهیداتی از جمله «تبدیل قرارها» می‌توانند تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شوند یا در صورت طولانی شدن زمان انتظار برای برگزاری دادگاه، در صورت «پشیمانی» حکم آنها «مشمول ارفاق خواهد شد.»

این اظهارات به نوعی تایید گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در دو سخنرانی او درباره وقایع اخیر است.

آیت‌‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیروز در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دومین بار به صورت علنی به موضوع اعتراضات سراسری در ایران اشاره کرد و از تمایز «حکم کسانی که به خیابان‌ها آمدند» صحبت کرده بود.

در تقسیم بندی آقای خامنه‌ای سه دسته از معترضان دیده می‌شوند افرادی که یا «عامل دشمن» هستند یا «هم‌جهت با دشمن» و بعضی را هم «هیجان زده» توصیف کرده است.

اعتراضات ایران
توضیح تصویر،سازمان حقوق بشر ایران دیروز اعلام کرد که در نزدیک به چهار هفته اعتراض‌های ایران، دست‌کم ۲۰۱ نفر کشته شدند

تناقض در وعده‌های رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه ایران در حالی وعده تمهیدات برای آزادی معترضانی که او آنها را «کم گناه» توصیف کرده، داده است که پیشتر مجید میراحمدی، معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران گفته بود از این به بعد دستگیرشدگان ، تا زمان محاکمه دیگر «به هیچ وجه آزاد نخواهند شد و دادگاه‌های آنها به‌ سرعت برگزار می‌شود و احکام بسیار قاطع و بازدارنده‌ای برای آن‌ها صادر خواهد شد.»

این اظهارات در تعارض با قوانین جاری در جمهوری اسلامی ایران است.

در حالی که اعتراضات سراسری در ایران چهارمین هفته خود را سپری می‌کند و اعتصابات هم شکل گسترده‌تری به خود می‌گیرد، رئیس قوه قضائیه سه روز پیش در اتفاقی کم سابقه مخالفان را دعوت به گفتگو کرده بود.

او گفته بود: «هر کس هر ابهام، سوال، انتقاد و یا اعتراضی دارد در خدمت آن‌ها هستم و در مورد مسائلی که در حوزه اختیارات من است با آن‌ها گفتگو کنم.»

بسیاری در ایران با بی‌اعتنایی به این دعوت، به اعتراضات ادامه داده‌اند.

صحبت از گفتگو با مخالفان در حالیست که از زمان آغاز اعتراضات در ایران، موارد بسیاری از از رفتار خشونت‌آمیز با معترضان ثبت شده و تعداد زیادی هم از طیف‌های مختلف جامعه ایران دستگیر شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران-که مقر آن در نروژ است- دیروز اعلام کرد که در نزدیک به چهار هفته اعتراض‌های ایران، دست‌کم ۲۰۱ نفر کشته شدند که ۲۳ نفر آنها کودک بوده‌اند.

این سازمان همچنین درباره «سرکوب خونبار معترضان و ساکنین کردستان و به طور مشخص سنندج» هشدار داده و از جامعه بین‌المللی درخواست کرده که فورا به این موضوع واکنش نشان دهد.

پیشتر، انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران، شمار کودکان کشته شده در این اعتراض‌ها را ۲۸ نفر اعلام کرده بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها