زلنسکی: روسیه ۲۰۰۰ پهپاد شاهد-۱۳۶ به ایران سفارش داده است ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲

زلنسکی: روسیه ۲۰۰۰ پهپاد شاهد-۱۳۶ به ایران سفارش داده است ۲ آبان ۱۴۰۱ – ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است که بر اساس گزارش‌ سرویس‌های اطلاعاتی این کشور، روسیه ۲۰۰۰ پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ به ایران سفارش داده است.

آقای زلنسکی در سخنانی ضبط شده که در کنفرانس روزنامه اسرائیلی هاآرتص پخش شد، گفت که علاوه بر این روسیه از ایران موشک‌های بالستیک و انواع دیگر پهپاد هم خواسته است.

آقای زلنسکی مشخص نکرد تعدادی که اعلام کرده، مربوط به سفارش‌های جدید است یا پهپادهای قبلی را هم شامل می‌شود.

او همچنین گفت که مربیان ایرانی برای آموزش چگونگی استفاده از پهپادها به نیروهای روسی به این کشور رفته‌اند.

آقای زلنسکی مدعی شد که ایران در مقابل این کمک‌های تسلیحاتی پول نمی‌خواهد بلکه در پی کمک روسیه به برنامه هسته‌ایش است.

انتقاد شدید از اسرائیل

او هم‌زمان اسرائیل را متهم کرد که با اعلام بی‌طرفی در جنگ روسیه علیه اوکراین، به تحکیم ائتلاف تهران و مسکو علیه کی‌یف کمک کرده است.

باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی نوشته است که به نظر می‌آید آقای زلنسکی در این سخنرانی تلاش کرده دولت اسرائیل را برای کمک به ایجاد یک سیستم پدافند هوایی در برابر حملات روسیه، تحت فشار افکار عمومی قرار دهد.

لودیمیر زلنسکیمجازی ولودیمیر زلنسکی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت – ۲۰ اکتبر

رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس هاآرتص مدعی شد که اگر اسرائیل تصمیم می‌گرفت با تامین سیستم دفاع هوایی آسمان اوکراین را امن کند، روسیه انگیزه‌ای برای رو کردن به ایران و پیشنهاد کمک در ازای همدست شدن تهران علیه اوکراین نداشت.

آقای زلنسکی به انتقاد از دولت فعلی اسرائیل بسنده نکرد و گفت که تصمیمی که اسرائیل برای ندادن تسلیحات به اوکراین گرفته، به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد که روسیه شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد. در آن زمان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بود.

رئیس جمهور اوکراین گفت سیاست دولت اسرائیل این است که کرملین را «آزرده خاطر» نکند.

دولت اوکراین و متحدان غربی آن بارها حکومت ایران متهم کرده‌اند که به روسیه پهپاد جنگی می‌دهد تا در حمله به شهرهای اوکراین از آن استفاده کند.

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه در گزارش روزانه خود درباره جنگ اوکراین گفت که استفاده روسیه از پهپادهای شاهد ایرانی همچنان ادامه دارد.

اما مقام‌های ایران همواره این ادعا را رد کرده‌ و گفته‌اند به هیچ یکی از طرفین درگیر تسلیحات نمی‌دهند.

پهپاد

اوکراین از اسرائیل خواسته بود که برای دفاع در برابر این پهپادها و موشک‌های روسیه به ایجاد یک سپر دفاعی در آسمان این کشور کمک کند.

اما اسرائیل با وجود محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، تاکنون از فرستادن تسلیحات پیشرفته و دفاعی به این کشور خودداری کرده و تنها کمک‌های بشردوستانه و لوازمی مانند کلاه‌خود و جلیقه‌های ضدگلوله به اوکراین داده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم گزارش داده است که اسرائیل برای ساقط کردن پهپادهای ساخت ایران به اوکراین کمک اطلاعاتی کرده است.

سه روز پیش یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در تماس تلفنی با دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی به شدت ابراز نگرانی کرد اما این نگرانی باعث کمک دفاعی اسرائیل به اوکراین نشده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها