دیدار مشاور امنیت ملی کاخ سفید با خانواده معترضان بازداشتی در ایران

دیدار مشاور امنیت ملی کاخ سفید با خانواده معترضان بازداشتی در ایران

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دوشنبه شب اعلام کرد با اعضای خانواده دو تن از معترضان که در ایران بازداشت هستند دیدار کرده است.

جیک سالیوان گفته قرار است با خانواده سومین خانواده معترض بازداشتی نیز دیدار کند.

نام معترضان بازداشتی در ایران و خانواده‌هایشان که با آقای سالیوان دیدار کردند اعلام نشده است.

از زمان آغاز اعتراضات در ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن نقض حقوق‌بشر، از فشار و تحریم بیشتر علیه ایران خبر دادند.

با این وجود انتقادهایی علیه آمریکا و متحدانش مطرح است که در واکنش به نقض حقوق بشر در ایران از سرعت کافی برخوردار نیستند و گام‌های عملی موثر بر نمی‌دارند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در توئیتی «اعدام ناعادلانه» محسن شکاری را اقدامی در جهت «ترساندن مردم شجاع ایران» توصیف کرده بود. آقای سالیوان ضمن ابراز همدردی با خانواده محسن شکاری،‌ نوشته بود‌‌ «حکومت ایران را به خاطر اعمال خشونت بی‌رحمانه‌ای علیه مردمش پاسخ‌گو می‌دانیم.»

اجرای احکام اعدام معترضان در ایران با موجی از خشم و اعتراض از سوی شهروندان ناراضی و محکومیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شد.

کشته شدن مهسا (ژینا) امینی دختر کرد ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد در ایران و به دنبال آن، اعتراضات سراسری در ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

در این مدت آمریکا ضمن محکوم کردن نقض حقوق شهروندان در ایران، تحریم‌هایی تازه علیه حکومت جمهوری اسلامی وضع کرد. از جمله در آخرین مورد سه نفر از جمله ابراهیم کوچکزایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار در لیست تحریم قرار گرفت. معترضان او را به تجاوز به یک دختر نوجوان در یکی از روستاهای اطراف چابهار متهم کرده است.

یکی از این سه نفر، ابراهیم کوچکزایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار است که به تجاوز به یک دختر نوجوان در یکی از روستاهای اطراف چابهار متهم است.

در مقابل ایران آمریکا و کشورهای غربی را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این کشورها را «صحنه‌گردان» این اعتراضات می‌دانند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا ۲۳ آبان نیز درباره ادامه سرکوب معترضان در ایران پیشتر نیز با انتشار بیانیه‌ای رسمی نوشته بود «ما عمیقاً نگران گزارش‌های دریافتی از ایران مبنی بر دستگیری های دسته جمعی، محاکمه‌های ساختگی، و اکنون نیز حکم اعدام معترضانی هستیم که خواسته های مشروعی را علیه رژیمی مطرح می‌کنند که به طور سیستماتیک منکر آزادی و کرامت اولیه برای مردم خود است.»

در آن بیانیه آمده بود «جهان به ایران چشم دوخته است. نقض حقوق بشر توسط رژیم این کشور نباید بدون پیامد بماند. صدها معترض که قبلاً به دست مقامات رژیم ایران کشته شده‌اند.»

در اقدامی دیگر، روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه (۱۴ دسامبر) آمریکا قطعنامه اخراج ایران از این کمیسیون «وضعیت زنان» را در سازمان ملل متحد به رای بگذارد.

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گویند در جریان اعتراضات سراسری در ایران تا کنون دستکم ۴۸۰ نفر کشته و بیش از ۱۸ هزار نفر بازداشت شدند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها