اعتراضات ایران؛ دانشجویان دانشگاه شریف تفکیک جنسیتی اعمال شده از سوی بسیج را شکستند

اعتراضات ایران؛ دانشجویان دانشگاه شریف تفکیک جنسیتی اعمال شده از سوی بسیج را شکستند

چندرسانه ای اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
دانشجویان بسیجی دانشگاه صنعتی شریف با گذاشتن صندلی و میزهای غذاخوری پشت در ورودی ناهارخوری تلاش کردند مانع از حضور دانشجویان دختر و پسر به سالن شوند

اعتراضات در ایران که وارد ششمین هفته خود شده است در روز اول آبان هم به اشکال مختلف از جمله در دانشگاه‌های مختلف ادامه پیدا کرد.

تصاویری که از دانشگاه صنعتی شریف در این روز منتشر شد نشان می‌دهد که دانشجویان معترض بعد از چند ساعت تقابل با بسیجیان و حراست دانشگاه توانسته‌اند وارد سلف دانشگاه شوند و تفکیک جنسیتی اعمال شده از سوی آنها را بشکنند.

بسیجیان در اعتراض به ورود یک روز پیش دختران و پسران دانشجو به سالن غذاخوری تجمع کردند اما دانشجویان معترض با حضور گسترده علیه آنها شعار دادند و تلاش کردند وارد سالن غذاخوری شوند.

با بالا رفتن تنش در دانشگاه تعدادی از استادان برای میانجیگری در محل تجمع حاضر شده بودند.

تصاویر نشان می‌دهد که رسول جلیلی، رئیس دانشگاه هم که عملکرد او در هفته‌های اخیر با انتقاد و اعتراض شدید دانشجویان معترض روبرو بوده، به سلف دانشگاه رفته است.

نیروهای حراست ابتدا با همراهی بسیجی‌ها مانع از ورود معترضان شدند. معترضان تلاش کردند با شکستن شیشه‌ها وارد شوند اما بسیجی‌ها با میز و صندلی‌های سالن مانع ورود آنها شدند. با وجود این معترضان در نهایت توانستند وارد سلف شوند.

یک روز پس از این اتفاقات دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد «تا پایان تعمیرات و فراهم شدن فضای آرامش، امکان صرف غذا در داخل سالن غذاخوری وجود ندارد».

بر اساس اعلام اعلام هیات رئیسه «دانشجویانی که نقش کلیدی در ناآرامی داشته اند تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به دانشگاه را ندارند.»

همزمان با رویارویی معترضان و بسیجیان در دانشگاه شریف، دختران و پسران دانشجو در دانشگاه امیرکبیر تهران هم با وجود مخالفت حراست دانشگاه در کنار هم در سلف دانشگاه حاضر شدند و شماری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در همبستگی با اعتراضات سراسری تحصن کردند.

در جریان درگیری ها در شکستن تفکیک جنسیتی اعمال شده در ناهارخوری دانشگاه صنعتی شریف، مدیریت دانشگاه گزراش‌ها درباره ممنوعیت ورود تعدادی از دانشجویان را تایید کرد.

صبح روز یکشنبه اول آبان ماموران حراست دانشگاه شریف مانع ورود محمد ملانوری، دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد شدند و بعد از اعتراض او با پلیس تماس گرفتند که در نهایت به بازداشت این دانشجو منجر شد.

آقای ملانوری روز شنبه در یک جلسه «تریبون آزاد» از ریاست دانشگاه انتقاد کرده بود.

ساعاتی بعد از بازداشت او مدیریت دانشگاه شریف تایید کرد «تعداد معدودی از دانشجویانی که در ارزیابی اولیه انجام شده در ایجاد فضای ناآرام در دانشگاه، نقش داشته‌اند جهت مصلحت دانشگاه و خودشان به صورت موقت از حضور در دانشگاه منع شده‌اند».

مسئولان دانشگاه مدعی شده‌اند که این ممنوعیت «با سخنرانی و حضور در تجمع‌های دارای مجوز دانشگاه ارتباطی ندارد».

محمد ملانوری ساعاتی پس از این تحولات آزاد شد اما اعلام کرد ورودش به دانشگاه شریف همچنان ممنوع است.

تداوم اعتراضات در سایر دانشگاه های ایران

گروهی از دانشجویان معترض دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در روز اول آبان
توضیح تصویر،گروهی از دانشجویان معترض دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در روز اول آبان

دانشگاه‌های فردوسی مشهد، علامه طباطبایی تهران، هنر اصفهان، دانشگاه یزد، زاهدان، اردکان و آزاد گوهردشت روز یکشنبه اول آبان صحنه تجمع‌های اعتراضی دانشجویان بود.

به گزارش کانال تلگرام «شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور» دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای برداشتن تفکیک جنسیتی پرده‌های سلف را کنار کشیدند و بعد از برخورد حراست، به محوطه‌ مقابل سلف آمدند و در برابر ساختمان تحصن کردند.

دانشجویان معترض در این دانشگاه به فیلمبرداری ماموران حراست و لباس شخصی‌ها از تجمع آنها اعتراض کردند.

در دانشگاه علامه تهران شعار «به من نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر» و ««بسیجی، حراست، پیوندتان مبارک» سر داده شد و دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت هم با شعار «زن، زندگی، آزادی» تجمع کردند.

دانشجویان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان امروز یک آبان سرود «یار دبستانی» را همخوانی کردند و دست در دست یکدیگر به تفکیک جنسیتی اعتراض کردند.

همزمان کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور ویدیوهایی از دانشگاه یاسوج منتشر کرد و نوشت «تجمع دانشجویان دانشگاه یاسوج روز ۳۰ مهرماه در شرایطی برگزار شد که حراست دانشگاه جهت شناسایی دانشجویان از هلی‌شات استفاده کرد و با حضور نیروهای لباس شخصی برخورد خشونت‌آمیزی با دانشجویان معترض این دانشگاه داشتند.»

از آغاز تظاهرات ضد حکومتی در ایران، دانشگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین مراکز اعتراضات و اعتصابات بود.

در روز اول آبان ویدیویی هم از سنندج منتشر شده که در آن هم‌زمان با تجمع دختران دانش‌آموز صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

در هفته‌های اخیر دانش‌آموزان در نقاط مختلف ایران با برداشتن حجاب خود در داخل و خارج مدرسه و شعار علیه حکومت به اعتراض‌ها پیوسته‌اند.

در حالی که روز اول آبان دانشگاه های مختلف در ایران صحنه اعتراض بود، بیش از ۶۰۰ نویسنده، هنرمند و فعال مدنی ایرانی بیانیه‌ای در اعتراض به موج بازداشت‌ هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران منتشر کردند و ضمن ابراز نگرانی نسبت به جان آنها، خواهان آزادی آنها شدند.

در این بیانیه فهرستی از اسامی افراد زندانی منتشر شده اما اضافه شده که این فهرست از زمان نگارش اولیه بیانیه «مدام افزایش یافته و تا زمان انتشار ادامه داشته است.»

شهرنوش پارسی پور، سهراب مختاری،‌ شهیار قنبری، علی باباچاهی، داریوش آشوری، اسماعیل نوری علا، احمد کریمی حکاک از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

‌از دیگر تحولات روز اول آبان انتشار یادداشتی از نرگس محمدی،‌ فعال مدنی زندانی در اوین از داخل زندان درباره وقایع شنبه شب هفته گذشته در اوین بود.

خانم محمدی در این یادداشت از «صدای تهدید زندانیان به شلیک با گلوله و صدها گلوله شلیک شده و صدای انفجارهای مهیب و همین‌طور مبهم و محل تردید بودن دلیل این واقعه هولناک و شنیدن خبر کشته شدن ده‌ها زندانی از منابع خبری زندان و ضرب و شتم شدید زندانیان حمله به بندهای سیاسی، ضرب و شتم و انتقال آنها به مکان‌های معلوم و نامعلوم،‌ انتقال بیش از ۹۰۰ زندانی و تداوم شرایط به شدت امنیتی زندان» گفته و ابراز نگرانی کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها