دهها هزار نفر در برلین خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی در ایران شدند

دهها هزار نفر در برلین خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی در ایران شدند

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه نقض حقوق بشر

بسیاری از حاضرین در این گردهمایی با شعار «زن، زندگی، آزادی» حمایت خود را از معترضان در ایران نشان دادند

روز شنبه در یک گردهمایی کم‌سابقه، دهها هزار نفر از ایرانیان در تجمعی بزرگ در شهر برلین از اعتراض‌های ایران حمایت کردند و خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی در ایران شدند.

به گفته پلیس برلین، در این تجمع که توسط حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی برگزار شد، حدود ۸۰ هزار نفر شرکت داشتند.

برخی از حاضرین در تجمع معتقدند که تعداد حاضرین احتمالا تا ۱۲۰ هزار نفر بوده است.

این نخستین بار است که از زمان تاسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران، چنین گردهمایی بزرگی علیه این حکومت در خارج از کشور برگزار می‌شود.

آقای اسماعیلیون، در سخنرانی خود برای حاضرین گفت: «همه ما رویایی داریم. در این رویا زندانیان در سه دقیقه محاکمه و سپس اعدام نمی شوند، دراین رویا دژخیمان تسمه به گردن نویسنده و شاعر نمی اندازند. دراین رویا کسی جرات نمی کند اقلیت‌ها را سرکوب کند، کسی جرات نمی کند کارگری را به جرم نوشتن یا اعتصاب زندانی کند و زیر شکنجه بکشد. دراین رویا معلمان و کارگران و سینماگران و فعالان مدنی در زندان نیستند. در این رویا کسی را یارای آن نیست که به هواپیمای مسافربری شلیک کند، خبرنگاری را بدزدد یا هزاران هزار نفر را در خیابان به گلوله ببندد. دراین رویا باد در گیسوان زنان خواهد وزید. در این رویا کودکان ایدئولوژی‌های قرون وسطایی نمی آموزند. در این رویا کسی به مدارس دخترانه حمله نمی کند. کسی بچه های مردم را از بلندی پرت نمی کند، سرشان را به جدول نمی زند، از پشت به آنها شلیک نمی کند. در این رویا کشورهای همسایه روی آرامش می بینند. در سوریه و لبنان و عراق مدام بلوا و آشوب نیست. کسی به پوتین اسلحه نمی دهد تا اوکراینی ها را بکشد. و در این رویا نفت نه مصیبت که نعمت است. ایرانی بودن نه مایه اندوه که غنیمت است و دراین رویا خون؛ دریای خون، بین آدم ها جاری نیست.»

«همه ما رویایی داریم و این رویا فقط با سقوط جمهوری اسلامی تحقق می یابد. این رویا با سرنگونی امپراطوری ترس و جنایت علی خامنه‌ای تعبیر می شود.»

حامد اسماعیلیون سخنرانی خود را به دو زبان انگلیسی و فارسی بیان کرد
توضیح تصویر،حامد اسماعیلیون سخنرانی خود را به دو زبان انگلیسی و فارسی بیان کرد

آقای اسماعیلیون در بخش دیگری از این سخنرانی خطاب به کشورهای جهان از آنها خواست که فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهند.

او از جمله گفت که فراخواندن دیپلمات‌ها از تهران و متوقف کردن مذاکرات با حکومت فعلی ایران از جمله درخواست‌های معترضان است.

در جریان این گردهمایی، حاضرین بارها با شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» مخالفت خود را با نظام حاکم بر ایران نشان دادند.

آن‌ها همچنین بارها شعار «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

علی عظیمی و مرجان فرساد، دو تن از موزیسین‌های مستقل ایرانی نیز در این گردهمایی، ترانه‌هایی اجرا کردند.

علاوه بر این، فعالان مدنی و سیاسی، از جمله همسر یکی از اعدام‌شدگان سال ۱۳۶۷ و همچنین فعالان حقوق همجنسگرایان و اقلیت‌های قومی در این مراسم سخنرانی کردند.

Presentational grey line

حامد اسماعیلیون در گفتگو با بی‌بی‌سی: امپراطوری ترس جمهوری اسلامی فروریخته است

آقای اسماعیلیون روز شنبه با ژیار گل، خبرنگار اعزامی بی‌‎بی‌سی فارسی به برلین صحبت کرد،

او گفت که هدف از برگزاری این تجمع «ادامه امید به این است که جمهوری اسلامی پایان خواهد یافت و امید به اینکه ۴۳ سال جنایت، فساد و آدم‌کشی در ایران پایان خواهد یافت.»

او در مورد دلیل حضور گسترده ایرانیان در این گردهمایی گفت: «امپراطوری ترس فرو ریخته، ترسی که جمهوری اسلامی بی‌مرز کرده بود، در خارج از ایران و در داخل.»

او گفت که در طوماری که به امضای صدها هزار ایرانی خارج از این کشور رسیده، از کشورهای غربی خواهان آن شده تا «دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کنند.»

آقای اسماعیلیون در پاسخ به این سوال که چرا برای برگزاری تجمعات مشابه در داخل ایران فراخوان نمی‌دهد گفت: «من به عنوان یک فعال مدنی محدودیت‌های اخلاقی دارم و نمی‌خواهیم جان کسی به خطر بیافتد. این نوع فعالیت به عهده فعالان حزبی و سیاسی است.»

او افزود که با گروه‌های سیاسی خارج از ایران ارتباطی ندارد و به عنوان یک فعال مدنی «سودای قدرت» ندارد ولی گفت که فعالیت‌های مدنی می‌تواند پیامدهای سیاسی داشته باشد.

او گفت: «همه ما تمام تلاش‌مان را به کار ببریم تا روزی جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد، روزی مردم ایران در امنیت، در عدالت و آزادی زندگی بکنند.»

Presentational grey line
حاضران در این گردهمایی از سوی پلیس برلین حدود ۸۰ هزار نفر تخمین زده شده است
توضیح تصویر،حاضران در این گردهمایی از سوی پلیس برلین حدود ۸۰ هزار نفر تخمین زده شده است

همزمان با این گردهمایی بزرگ در برلین، بسیاری در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، مشهد، مهاباد، دزفول و اراک نیز دست به تظاهرات زدند.

از زمان آغاز تظاهرات سراسری در ایران، ایرنیان مهاجر تاکنون چندین بار در شهرهای مختلف، در همبستگی با معترضان در ایران، تجمعاتی برپا کرده‌اند.

اما بر اساس تخمین‌های مختلف و گزارش‌های شاهدان عینی، گردهمایی ایرانیان در برلین تاکنون بزرگترین راهپیمایی از این دست بوده است.

جمهوری اسلامی در ایران به شهروندان معترض اجازه برپایی مراسم مشابه نمی‌دهد و در تمامی شش هفته اخیر، هربار که معترضان به خیابان آمده‌اند با خشونت نیروهای مسلح روبه‌رو شده‌اند.

بر اساس برآوردهای سازمان‌های مدافع حقوق بشر در این مدت بیش از ۲۰۰ تن کشته و بیش از ۱۲ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

با این حال اعتراض‌های ایران همچنان ادامه پیدا کرده و در روز شنبه وارد ششمین هفته خود شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x