مولوی عبدالحمید: با دست خالی نمی‌توان پاسگاه تصرف کرد؛ «گروهک تروریستی» در کار نبوده

مولوی عبدالحمید: با دست خالی نمی‌توان پاسگاه تصرف کرد؛ «گروهک تروریستی» در کار نبوده

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
تصاویر خدانور لجه‌ای (لجعی) از کشته‌شدگان سیستان و بلوچستان تبدیل به یکی از نمادهای معترضان شده است

رسانه‌های ایران گزارشی از دیدار نمایندگان رهبر ایران با مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان را به نقل از روابط عمومی دفتر نمایندگی رهبری منتشر کرده‌اند.

پیش از این گزارش شده بود با وجود اینکه مولوی عبدالحمید، خواستار مجازات «آمران و عاملان» کشتار معترضان در استان سیستان و بلوچستان شده، هیاتی با هدف «دلجویی» از طرف رهبر جمهوری اسلامی به این استان سفر کرده است.

در اعتراضات ضد حکومتی در این استان بیش ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

گفته شده بود که این هیات شامل محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایران و نزدیکان و نماینده رهبر حکومت است.

بر اساس این گزارش‌ها، در این ملاقات امام جمعه مسجد مکی زاهدان با اشاره به «ماجرای چاه‌بهار» و جوانانی که در خاش «مورد اصابت گلوله قرار گرفتند»، درباره آنچه هشتم مهر در زاهدان رخ داده گفت بعد از اتمام نماز جمعه در این مسجد، «صدای تیراندازی به صورت مسلسل شنیده شد و ادامه پیدا کرد و مردم سراسیمه شده بودند.»

«وقتی تیراندازی شروع می‌شود عده‌ای از جوانان به سمت پاسگاه رفته و سنگ پرتاب می‌کنند.»

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایران و نماینده ویژه رهبر ایران در این ملاقات بوده است
توضیح تصویر،محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایران و نماینده ویژه رهبر ایران در این ملاقات بوده است

مولوی عبدالحمید روایت رسمی حکومت که به مقر نیروی انتظامی حمله شده را تکذیب کرد: «آن چیزی که مورد یقین است این بوده که این مردم نه قصد تصرف پاسگاه را داشته و نه مسلح بوده‌اند و با دست خالی نمی‌توان پاسگاهی را که خود دارای مامور، سلاح و امکانات است تصرف کرد.»

او اینکه « گروهک‌های تروریستی» در زاهدان نقش داشته‌اند را هم رد کرد: «گفته شده اینها سلاح داشته‌اند و گروهک اینجا بوده اما اگر گروهک بود حداقل یک نفر را می‌کشتند و عنوان کردند که مردم سلاح داشته‌اند اما اگر مردم سلاح داشتند حداقل چند نفر از پاسگاه را می‌کشتند در حالیکه یک نفر از مامورین به قتل نرسیده است.»

امام جمعه مسجد مکی زاهدان اضافه کرد: «در شاهچراغ حادثه‌ای اتفاق افتاد و خیلی‌ها تسلیت گفتند اما وقتی حادثه‌ای به این بزرگی در زاهدان و خاش صورت گرفت، هیچ‌کدام از مسئولان بلندپایه تسلیت نگفتند.»

محمدجواد حاج علی اکبری رئیس هیئت اعزامی رهبر جمهوری اسلامی با تکرار روایت رسمی حاکمیت گفت: «افرادی که بی‌گناه مورد اصابت قرار گرفته‌اند از نگاه ایشان شهید و کسانی که بی‌گناه مجروح شده‌اند جانباز و در بنیاد شهید دارای پرونده خواهند شد.»

بنا بر گزارش‌ها بیش از صد نفر در آن روز کشته شده‌اند. با اینکه آمار رسمی وجود ندارد اما مشخص است تعداد آنقدر زیاد بوده که به گفته آقای حاج علی‌اکبری، رهبر جمهوری اسلامی «ناراحت و نگران» شوند.

از نقل‌قول‌های تقطیع‌شده‌ای که از حرف‌های امام جمعه مسجد مکی در این دیدار منتشر شده نمی‌توان دریافت دقیقا چه اتفاقی در زاهدان افتاده اما بنا بر گزارش‌ها، کسانی که در اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند هدف گلوله قرار گرفتند.

نماینده ویژه رهبر ایران گفته است که با هدف ابراز «ناراحتی رهبر انقلاب از حوادثی که اتفاق افتاده» و همچنین دیدار با «بزرگان استان و گروه‌های مختلف» به منطقه، این سفر انجام شده است.

به گفته آقای علی‌اکبری با «عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شده‌اند دیدار خواهیم داشت و از آن‌ها دلجویی خواهیم کرد.»

بنابر گزارش صدا و سیما، این هیأت قرار بوده با شماری از «ائمه جمعه اهل سنت» و همچنین خانواده نیروهای امنیتی و انتظامی کشته شده در اعتراضات دیدار کند. حکومت ایران نیروهای کشته شده حامی خود را «شهدای حافظ امنیت» می‌نامد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها