اعتراضات ایران؛ شورای امنیت کشور می‌گوید ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند

اعتراضات ایران؛ شورای امنیت کشور می‌گوید ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

شورای امنیت کشور در ایران می گوید شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری که از ۲۵ شهریور آغاز شده، تاکنون ۲۰۰ نفر بوده است. چهار روز پیش از این سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود در این مدت «بیش از ۳۰۰ نفر» کشته شده‌ اند.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های جاری ایران را ۴۴۸ نفر اعلام کرده.

آمار در دست بررسی هرانا، ارگان فعالان حقوق بشر ایران، از کشته‌شدگان، ۴۶۹ نفر است.

شورای امنیت کشور در ایران یک تشکل امنیتی زیر نظر وزیر کشور است. وزیر کشور ایران در حال حاضر سرتیپ احمد وحیدی است که قبلا فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، بوده است.

شورای امنیت کشور گفته است که بخشی از کشته‌شدگان شامل نیروهای امنیتی هستند.

«مردم بی‌گناه»، معترضان و اعضای گروه‌های مخالف حکومت نیز گروه‌های دیگر این تعداد کشته شده در بیانیه شورای امنیت کشورعنوان شده‌اند.

در بیانیه شورای امنیت کشور آمده که «نظام جمهوری اسلامی تلاش کرده با مدارای حداکثری امنیتی برخورد و اقدامات سیاسی جهت جذب حداکثری را در دستور کار قرار دهد.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هفته پیش با رای بالا تاسیس یک کمیته حقیقت یاب را برای بررسی موارد نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی ایران از زمان شروع دور جدید اعتراضات تصویب کرد.

اعضای این هیات به زودی انتخاب می شوند و کار آن برای تهیه گزارش آغاز خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که با این هیات همکاری نخواهد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواسته بود که به اعضای این هیات اجازه ورود بدهد و تمام امکانات لازم را برای انجام ماموریت آنها فراهم کند.

ایران پیش از این از تشکیل هیات حقیقت یاب برای بررسی موارد نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل در غزه حمایت کرده بود اما تشکیل این هیات برای بررسی نقض حقوق شهروندان ایرانی را «غیرقانونی» و «سیاسی» خوانده است.

شلیک مستقیم ماموران مسلح به سوی معترضان

معترضان از سوی ماموران مسلح جمهوری اسلامی ایران هدف شلیک مستقیم قرار می گیرند اما مقام های نظامی و امنیتی مسئولیت این عملکرد را نمی پذیرند و کشته شدن معترضان را گاه به خودکشی، پریدن از ارتفاع و به ضرب گلوله قاتل ناشناس عنوان می‌کنند

معترضان از سوی ماموران مسلح جمهوری اسلامی ایران هدف شلیک مستقیم قرار می گیرند اما مقام های نظامی و امنیتی مسئولیت این عملکرد را نمی پذیرند و کشته شدن معترضان را گاه به خودکشی، پریدن از ارتفاع و به ضرب گلوله قاتل ناشناس عنوان می‌کنند

از زمان آغاز دور جدید اعتراضات در ایران، تصاویر متعددی از شلیک مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به سوی شهروندان معترض منتشر شده است. در برخی از موارد شهروندان در داخل اتومبیل های خود بوده اند که به ضرب گلوله ماموران کشته شدند.

مقام های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی مسئولیت این اقدامات را بر عهده نمی گیرند و در برخی از موارد گفته اند که کشته شدگان بر اثر گاز گرفتن شدن از سوی سگ، پریدن از بلندی و خودکشی، یا به ضرب گلوله «قاتل ناشناس» جان خود را از دست داده اند.

به تازگی گزارش شده است که یک دختر شش ساله در اصفهان در زمان بازی در بالکن محل سکونت شان، یک چشم خود را بر اثر شلیک ماموران از دست داده است.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت جاری در ایران را «وخیم» توصیف کرده و از گزارش‌های مربوط به کشتن و بازداشت کودکان در جریان اعتراض‌های ایران به شدت ابراز نگرانی کرده است.

سخنگوی این کمیساریا از کشته و زخمی شدن شدن تعداد زیادی از کودکان در اثر شلیک تیر جنگی و تفنگ‌های ساچمه‌ای و همین طور ضرب و جرح مرگبار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای هفته گذشته در تازه ترین سخنرانی خود در تهران و در جمع نیروهای شبه نظامی بسیج از آنها خواسته بود روحیه و «آمادگی عملی» خود را حفظ کنند و با اشاره به اعتراضات هشدار داده بود «در عالم سیاست از این غافلگیری ها زیاد پیش می آید».

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها