سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل؛ «هدفم کمک به برقراری دموکراسی در ایران است»

سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل؛ «هدفم کمک به برقراری دموکراسی در ایران است»

اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران

شاهزاده رضا پهلوی که به اسرائیل سفر کرده، در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو به همراه وزیر اطلاعات اسرائیل شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران هم پاسخ داد.

موضوع رعایت تشریفات و برگزاری کنفرانس خبری در زمان حضور رضا پهلوی در اسرائیل، یکی از مواردی بود که بعضی از منتقدان این سفر مطرح کرده بودند.

آقای پهلوی در این کنفرانس خبری به طور خلاصه به وضعیت زندگی در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی و «سرکوب» میلیونها شهروند ایرانی اشاره کرد و از علاقه متقابل مردم ایران و اسرائیل گفت.

او مذاکراه با جمهوری اسلامی و «برجام» را راه چاره ندانست و گفت مردم ایران باید خود را «از این رژیم برهانند.»

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسیده بود آیا راهی برای پایان جمهوری اسلامی متصور است و چگونه اسرائیل می‌تواند در این روند کمک کند گفت: جنبش‌های آزادیخواه در جهان بدون حمایت بین‌المللی نمی‌توانستند موفق شوند.

او گفت: موفقیت ما در گرو «از دست رفتن کامل مشروعیت رژیم است.»

آقای پهلوی مجددا تاکید کرد به دنبال قدرت در ایران نیست و هدف او کمک به برقراری دموکراسی است؛ او گفت مردم اعتقاد دارند او می‌تواند به روند «گذار» کمک کند.

شاهزاده رضا پهلوی گفته: «ما بر روی این کار می‌کنیم که مردم ایران با تاسیس مجلس موسسان نظام جدید را ایجاد کنند و رفراندوم برگزار کنیم و در آن جا ماموریت من تمام می شود.»

او در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره نگرانی‌های امنیتی از او پرسید گفت نگران هیچ تهدیدی نیست و «چهل سال است با تهدیدها زندگی کرده است.»

رضا پهلوی در بخش دیگری از سخنان خود به اعتراضات اخیر پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در ایران اشاره کرد و گفت: «اولین دشمن زنان ایران رژیم جمهوری اسلامی است و از ابتدا آنان را تبدیل به شهروند درجه دو کرده است.»

شاهزاده رضا پهلوی پیش از این سفر اعلام کرده بود برای ارسال پیام دوستی مردم ایران و چاره جویی برای بحران آب به اسرائیل می‌رود.

او به همراه همسرش، یاسمین پهلوی، دوشنبه وارد اسرائیل شدند و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌و‌گو کرد.

همچنین گزارش شده است که او دیداری هم با اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهور اسرائیل داشته.

رضا پهلوی از معدود چهره‌های شاخصی است که پس از انقلاب ایران در سال ۵۷ در اسرائیل با مقام‌های این کشور دیدار کرده است.

رضا پهلوی عکسی هم از دیدار خود از دیوار ندبه در حال نیایش منتشر کرد.

سفر او به اسرائیل با واکنشهای متفاوتی روبرو شد؛ رسانه‌های وابسته به حکومت در ایران در کنار منتقدان او این سفر را تلاشی برای «ائتلاف با دشمن» خواندند؛ بعضی هم با اشاره به مشکلات داخلی بنیامین نتانیاهو و تظاهرات گسترده مخالفان علیه سیاست‌های او، زمان این سفر را مناسب ندانسته‌اند.

بعضی دیگر اما حرکت او را ستودند و این اقدام را در راستای ثبات صلح و دوستی در «ایران پس از جمهوری اسلامی» توصیف کردند.

بعضی دیگر هم پروتکل‌های تشریفاتی انجام شده برای شاهزاده رضا پهلوی را «ناکافی» دانسته‌اند؛ از جمله اینکه استقبال از او در مکان ویژه شخصیت‌ها انجام نشده است.

سفر اخیر آقای پهلوی به اسرائیل، پس از سفرهای اروپایی اوست که طی ماه‌های اخیر پس از شروع اعتراضات ایران با هدف رایزنی درباره اوضاع این کشور صورت گرفته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها