کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرح «قانون مهسا» را تصویب کرد

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرح «قانون مهسا» را تصویب کرد

اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امروز طرح موسوم به مهسا امینی را تصویب کرده است.

این طرح که باید مراحل دیگری را قبل از تصویب نهایی طی کند در صورت تبدیل به قانون، دولت آمریکا را ملزم می‌کند علی خامنه‌ای و ابراهیم رییسی، رهبر و رییس دولت جمهوری اسلامی ایران را به خاطر نقض حقوق بشر و بی‌ثبات کردن کشورهای منطقه تحریم کند.

علاوه بر آن، این طرح خواستار تحریم نهاد رهبری، نهاد ریاست جمهوری، مقام‌های منصوب رهبر ایران و شبکه بنیادها و شرکت‌های تحت نظر او شده است.

طرح قانون مهسا امینی اکنون در کمیته‌های مالی و قضایی مجلس نمایندگان هم بررسی خواهد شد و سپس برای رای‌گیری به صحن مجلس نمایندگان فرستاده می‌شود.

تاکنون بیشتر از ۹۰ نماینده از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از این طرح حمایت کرده‌اند.

تبدیل این مصوبه به قانون به اقدام مشابه در مجلس سنا هم نیاز دارد و در صورت تصویب نهایی برای اجرایی شدن به امضای جو بایدن، رئیس جمهوری باید برسد.

نزدیک به هشت ماه پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، دختر کرد ۲۲ ساله ایرانی که در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد اتفاق افتاد،‌ هنوز مقام‌های ایران درباره چگونگی مرگ او اجازه تحقیقات مستقل و آزاد نداده‌اند.

از آن زمان تاکنون دست کم ۴۰۰ معترض در جریان شش ماه اعتراضات سراسری در اکثر نقاط ایران، کشته شده‌اند.

کشورهای جهان در این مدت اگر چه بارها سرکوب‌های خونین در ایران را محکوم کرده‌اند و تحریم‌هایی علیه مقام‌ها و نهادهای سرکوبگر در ایران وضع کرده‌اند، اما تلاش معترضان برای «تروریستی شناخته شدن» سپاه پاسداران و تحریم مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از سوی اتحادیه اروپا، به جایی نرسیده است و اکنون در صورت تصویب قانون مهسا، جو بایدن موظف خواهد شد ظرف ۹۰ روز در این باره به کنگره آمریکا پاسخ دهد و هر سال هم درباره دلایل تمدید یا عدم تمدید این تحریم‌ها به نمایندگان کنگره توضیح دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها