چهار چهره منشور مهسا: شرایط پیش‌آمده همبستگی را سخت کرده اما ادامه می‌دهیم

چهار چهره منشور مهسا: شرایط پیش‌آمده همبستگی را سخت کرده اما ادامه می‌دهیم

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه

چهار عضو تشکل «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» بیانیه‌ای مشترک منتشر کرده‌ و ادامه همکاری در قالب این گروه را سخت توصیف کرده‌اند؛ نازنین بنیادی، عبدالله مهتدی، شیرین عبادی و مسیح علی‌نژاد از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در این بیانیه آمده:«چهار ماە پیش ما از طیف‌های گوناگون و با پیشینەهای سیاسی متفاوت، از روی باورمان بە اهداف و آرمانهای انقلاب زن، زندگی، آزادی و در پاسخ بە انتظار عمومی جامعە برای ایجاد یک کانون هماهنگی بەهم پیوستیم و بە گرد منشور مهسا جمع شدیم».

در ادامه آمده که هدف از این ائتلاف «کمک بە جنبش در داخل (ایران)، گسترش روح تکثر و تنوع و تقویت همکاری و همبستگی» و همچنین رساندن صدای جنبش «آزادیخواهانە» مردم ایران بوده است.

چهار امضاءکننده این بیانیه که به نظر می‌رسد در واکنش به خروج حامد اسماعیلیون از آن و همچنین اظهارات اخیر شاهزاده رضا پهلوی، تهیه شده، در ادامه از انگیزه و تلاش خود برای حفظ آن گفته‌اند: «می‌خواستیم، و کماکان می‌خواهیم، کە درخدمت بە این اهداف شریف و انسانی، سهم خود را ادا کنیم».

بخش پایانی این بیانیه هشدار می‌دهد که شرایط پیش آمده «ادامه همبستگی» را دشوار کرده ولی اتحاد «توشه راه» تلاش‌های بعدی آنها خواهد بود.

تورنتو

منبع تصویر،SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر،نشست تورنتو

گروه «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» در ابتدا هشت عضو داشت که به غیر از امضاکنندگان این بیانیه علی کریمی، گلشیفته فراهانی، شاهزاده رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون هم از اعضای آن بودند.

این نهاد در بهمن ماه پارسال نشستی در دانشگاه «جرج‌تاون» در شهر واشنگتن‌ آمریکا برگزار کرد و منشور «مهسا» حاصل کار آن بود که ۶ نفر از این گروه زیر آن را امضاء کردند؛ این منشور سرفصل‌هایی نظیر استقرار دمکراسی و گذر از جمهوری اسلامی را در خود جای داده بود.

در این منشور بر حکمرانی دموکراتیک، حقوق بشر، کرامت انسانی، عدالت، صلح، پایداری محیط‌ زیستی و شفافیت اقتصادی تاکید شده است.

اما اکنون بعد از حدود ۴ ماه،‌ به نظر می‌رسد به دلیل بروز اختلاف نظرها رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون دیگر در این گروه نیستند.

حامد اسماعیلیون هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای در توییتر از «فشار بیرونی» بر اعضای «گروه جورج تاون» سخن گفت و کناره‌گیری خود از این ائتلاف را رسما اعلام کرد.

او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» اختلاف خود با نظرات آقای پهلوی را علنی کرد.

با این حال، شاهزاده رضا پهلوی هنوز رسما در این باره موضع نگرفته است هر چند او نیز حدود دو هفته پیش در توییتر تلویحا از بروز اختلاف نظر در گروه منشور مهسا بر سر پذیرش اعضای جدید خبر داده و گفته بود که به همکاری با دیگر گروه‌ها ادامه خواهد داد.

سفر اخیر آقای پهلوی به اسرائیل و دیدار با مقام‌های این کشور هم از نظر برخی ناظران، نشانه‌ای از گسست در این گروه تعبیر شده بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها