از شستشوی میت تا گواهی سلامت روان؛ جمهوری اسلامی زنان بی‌حجاب را چگونه مجازات می‌کند

اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر

احکام جدید قوه قضائیه ایران برای زنانی که حجاب اجباری را رعایت نکرده‌اند با واکنش‌های فروانی رو‌به‌رو شده است؛ بخصوص حکمی که برای آزاده صمدی، بازیگر ایرانی صادر شده است. در تازه‌ترین واکنش، دو صنف سینمای ایران به‌شدت به آن اعتراض کرده‌اند.

در حکم دادگاه، آزاده صمدی، بازیگر سینما، به اتهام «رعایت نکردن حجاب اجباری» به شش ماه محرومیت از فعالیت در فضای مجازی به صورت مستقیم یا به واسطه سایرین محکوم شده و همچنین موظف شده است که با مراجعه به مراکز رسمی روان‌شناسی برای درمان آن‌چه که در این حکم «بیماری شخصیت ضد‌اجتماعی» خوانده شده، به صورت هر دو هفته یک‌بار اقدام و گواهی سلامت خود را در پایان دوره درمان ارائه کند.‌ ‌

اواخر اردیبهشت ماه، تصاویری از مراسم خاک‌سپاری رضا حداد، کارگردان تئاتر منتشر شد که در آن پانته‌آ بهرام و آزاده صمدی، روسری نداشتند و آزاده صمدی کلاه بر سر داشت.

پس از آن قوه قضائیه ایران از صدور«قرار جلب به دادرسی» در رابطه با حجاب اجباری و محاکمه آن‌ها در دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران به دلیل «جریحه‌دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب» خبر داد.

در تازه‌ترین واکنش به حکم دادگاه آزاده صمدی، کانون کارگردانان و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در بیانیه مشترکی اعلام کرده‌اند این حکم را «توهین به شعور تمام اهالی سینما می‌دانیم و مغایر با اصل جمهوری است که به مرام مردم‌سالاری دینی افتخار می‌کند».

در این بیانیه از رئیس قوه قضائیه درخواست شده که «هر چه زودتر جلوی این حکم گرفته شود و بابت توهینی که خصوصا در بند آخر به درک اهالی سینما شده عذرخواهی شود و نگذارند بازیگران زن سینمای ایران که همگی در شکل‌گیری سینمای سالم و پر افتخار ایران نقش داشته‌اند این‌گونه شأن و شخصیتشان خدشه‌دار شود.»

این دو صنف سینمایی در پایان بیانیه مشترک خود آورده‌اند: «ما تمام‌قد در کنار تمام بازیگران زن سینمای ایران و سینماگرانی که ناجوانمردانه با حکم‌های مشابه تحقیر می‌شوند ایستاده‌ایم و از آنها حمایت می‌کنیم.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم پیش از این در انتقاد از حکم خانم صمدی گفته‌ بودند بیماری به اسم «شخصیت ضداجتماعی» وجود ندارد و دادگاه صلاحیت تعیین نوع بیماری برای متهم ندارد.

همچنین ترانه علیدوستی،‌ بازیگر سینما، از حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که مدتی هم در زندان اوین، حبس بود در شبکه اجتماعی ترِدز نوشت: «اگه کلاه گذاشتن و گردنِ بیرون بیماری ضداجتماعیه، چرا پس شهرزاد رو نگاه می‌کردید؟»

در بسیاری از فیلم و سریال‌های ایرانی از جمله سریال شهرزاد، که ترانه علیدوستی نقش اول آن را داشت، پوشش سر زنان پیش از انقلاب کلاه است‌.

هانیه توسلی، دیگر بازیگر سینمای ایران هم در اینستاگرام نوشت: «در تناقض بین گفتار و کردار حضرات، همه نیاز به تراپی داریم. میان این همه بی‌عدالتی و ظلم، روح و روان سالم می‌مونه؟»

طی هفته‌های گذشته رسانه‌های ایران از تشکیل پرونده قضایی برای فاطمه معتمدآریا، آزاده صمدی، پانته‌آ بهرام و افسانه بایگان خبر داده‌اند؛ برخوردی که در نهایت به خداحافظی هنگامه قاضیان و افسانه بایگان از بازیگری سینما انجامید.

اعتراضات

منبع تصویر،SOSIAL MEDIA

توضیح تصویر،براساس تصویری که از حکم دادگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده این زن به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری به پرداخت حدود ۳ میلیون تومان «بدل از ۲ماه حبس و یک ماه شستن میت در غسالخانه شهرستان تهران» محکوم شده است

در چند روز اخیر تصاویر جدیدی از برخوردهای خشن ماموران گشت ارشاد با زنانی که پوشش اجباری را رعایت نمی‌کنند در فضای مجازی منتشر شده است.

در ویدئویی که در شبکه‌های مجازی منتشر شده در محله گیشای تهران، دختری بدون حجاب اجباری در مواجهه با حمله ماموران گشت ارشاد درخواست کمک می‌کند.

همچنین تصاویری منتشر شده از درگیری طرفداران حجاب اجباری، که در تحصن خود در مقابل قوه قضائیه علاوه بر مزاحمت برای عابران پیاده، با به کاربردن کلمات رکیک با موران پلیس درگیر می‌شوند.

روز گذشته «اعتماد آنلاین» خبر داد که رئیس شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ ورامین یک زن را به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری به پرداخت حدود ۳ میلیون تومان «بدل از ۲ماه حبس و یک ماه شستن میت در غسالخانه شهرستان تهران» محکوم کرده است.

براساس تصویری که از حکم دادگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اتهام منتسب شده به این شهروند «کشف حجاب در انظار عمومی و عدم رعایت حجاب شرعی در هنگام رانندگی» عنوان شده است.

در حکم صادره از سوی محمد حسین اسمعیل مورنیه، قاضی شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ شهرستان ورامین، عنوان شده نیروی انتظامی، پیش از تشکیل پرونده قضایی برای فرد متهم، «پیامک‌های مکرر» ارسال کرده است.

نگین بهکام، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، درباره چرایی صدور چنین احکامی در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: «صدور احکامی مانند زندان و شلاق از بعد بین‌المللی برای جمهوری اسلامی هزینه زیادی دارد اما صدور چنین احکامی به جای بازداشت و حبس و شلاق، هزینه کمتری دارد.»

او دلایل دیگر صدور چنین احکامی را از طرف جمهوری اسلامی چنین برمی‌شمرد: «زیر سوال بردن شان انسانی زنان با حکم به نظافت اماکن و بیمارانگاری آنان با معرفی به روان‌شناس. همچنین ایجاد رعب و وحشت با شستن میت است تا از این طریق شخصیت و هویت زنان تحقیر شود.»

دیروز خبرگزاری هرانا خبر داد که دادگاهی یک رزیدنت زن را، به‌دلیل «عدم رعایت حجاب در هنگام رانندگی»، به منع اشتغال و انجام خدمات نظافتی محکوم کرده است.

در خردادماه امسال هم دادگاهی در تهران یک زن را برای عدم رعایت حجاب اجباری به «ارائه ۲۷۰ ساعت خدمت به عنوان نظافتچی در وزارت کشور و استانداری تهران» محکوم کرده بود.

اعتراضات

منبع تصویر،SOCIAL MEDIA

پارسال در اوج اعتراضات زن زندگی آزادی قوه قضائیه با احکامی به مقابله با معترضان زن پرداخت.

سپیده رشتو نویسنده و ویراستاری بود که پس از درگیری با آمنه ربیعی بر سر حجاب اجباری بازداشت شد.

در حکم تعلیقی خانم رشنو آمده بود: «در ایام تعلیق مراقبتی موظف به تهیه‌ پژوهشنامه‌ای در ۱۱۰ صفحه درباره وطن‌دوستی، ادب و آسیب‌رسانی به افکار عمومی، با اقتباس از کتاب‌های «۵۳ سال حکومت پهلوی به روایت دربار»، «نوزده پله الهی به سوی آرامش»، «نظم، آن چه همه دوست دارند» و «سه دقیقه در قیامت» شده که در هر صفحه باید یک مطلب با ذکر آدرس از کتب یاد شده درج شود.»

همچنین یک زن پرستار در شهر قم برای سرپیچی از رعایت حجاب اجباری به حبس و شلاق محکوم شد.

مریم بنی‌رضی برای «کشف حجاب» به ۱۰ روز حبس محکوم شده و برای «اخلال در نظم عمومی» هم به ۸ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. علاوه بر این او برای «جریحه‌دار نمودن عفت عمومی» هم به ۷۴ ضربه شلاق دیگر محکوم شد.

چند روز پیش هم خبر محرومیت یک وکیل زن از حرفه وکالت به دلیل نداشتن حجاب اجباری منتشر شد.

علی خالقی، وکیل دادگستری، با انتشار تصویر این رای، نوشت: «روش‌هاى ابداعى برخى قضات در مقابله با بی‌حجابى، بر خلاف قانون و ناقض حق مالکیت شهروندان ایران است.»

به دنبال اعتراضات سراسری در ایران به شمار کسانی که از حجاب اجباری سرپیچی می‌کنند افزوده شده است. بسیاری از زنان مخالف حجاب اجباری با وجود تهدیدهایی چون بازداشت، جرایم نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی و همین‌طور برخوردهای خشونت‌آمیز طرفداران حکومت ایران، بدون حجاب اجباری در فضای عمومی ظاهر می‌شوند.

اعتراضات

منبع تصویر،SOSIAL MEDIA

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x